Vom identifica in ce masura se pot acorda mostre din produsele firmei la un eveniment organizat de un client al companiei pentru promovarea vanzarilor si in baza caror documente cheltuiala este deductibila la calculul impozitului pe profit.
Raspuns:
Conform prevederilor Titlul II art. 21, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cheltuielile reglementate prin acte normative in vigoare.
In grupa cheltuielilor deductibile sunt prevazute, printre altele, si cele reglementate la art. 21, lit. d) privind reclama si publicitatea efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, realizate in baza unui contract scris.
Sunt de asemenea considerate deductibile si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
![Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2785-planul-de-contu.png)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
![Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii](https://www.rs.ro/dbimg/product/3240-inchiderea-de-l.jpg)
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
![Cartea Verde a Contabilitatii](https://www.rs.ro/dbimg/product/2850-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea Verde a Contabilitatii
Pentru produsele finite obtinute de societate si acordate in cadrul campaniei de publicitate, inregistrarile sunt:
- inregistrarea cheltuielilor de productie
6***/analitic = 3***/analitic
- inregistrarea produselor finite
345 = 711
"Produse finite" " Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse"
- acordarea produselor
6232 = 345
"Cheltuieli de protocol, "Produse finite"
reclama si publicitate"
Pentru recunoasterea cheltuielilor cu publicitatea este bine sa aveti o hotarare a consiliului de administratie cu privire la acordarea acestor materiale, un program din care sa rezulte modul in care sunt alese persoanele care primesc produsele si sa fie stabilita legatura dintre dezvoltarea afacerii d-voastra ca urmare a cresterii volumului vanzarilor si acordarea produselor.
Scoaterea din evidenta a mostrelor se face cu avizul de insotire pe care se inscrie mentiunea "nu se factureaza: materiale acordate in scopul dezvoltarii vanzarilor" (anexa nr. 2 la Omef 3512/2008 privind documentele financiar-contabile).
Alte documente justificative ar mai fi Nota de intrare receptive, pentru primirea in gestiune a mostrelor, iar pentru descarcarea gestiunii proprii este suficient avizul de expediere/ avizul de insotire a marfurilor.
Desi este vorba de un eveniment organizat ar fi bine sa incheiati un contract cu partenerul respectiv din care sa rezulte scopul pentru care participati la actiunea organizata de client si implicit, scopul pentru care acordati mostrele. Nu este necesar sa fie un contract prin care clientul se obliga sa va faca publicitate produselor proprii.