Va prezentam mai jos cazul in care, in urma unui inventar, s-au constat si plusuri si minusuri, stabilind in ce masura la minusurile de inventar se mai colecteaza TVA.
Raspuns:
In conformitate cu prevederile la la pct. 50 alin. (1) lit. d) din OMFP 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europene:
"Evaluarea la data intrarii in entitate"
" La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere."
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ordinul 2861/2009 - privind inventarierea patrimoniului stabileste:
1) la pct. 40 alin. (3) si alin. (4), in legatura cu compensarea:
La stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.
2) La pct. 45 alin. (1), in legatura cu inregistrarea rezultatelor inventarierii:
Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.
Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii 82/1991 , republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile".
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) al acestui articol, respectiv:
a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal, astfel cum sunt prevazute prin norme;
b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme;
c) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege;
Codul fiscal nu prevede posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate si colectarii TVA asupra diferentei rezultate. Bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la art. 128 alin. (8) lit. a)-c) sunt asimilate unei livrari de bunuri efectuata cu plata. Societatea efectueaza o livrare de bunuri catre sine pentru care are obligatia de a emite o autofactura, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia. Pentru marfurile constatate lipsa din gestiune, in conformitate cu prevederile art. 137 lit. c) din Codul fiscal baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii.
Monografie contabila diferente la inventar marfuri:
a) lipsuri (minus la inventar) de marfuri neimputabile:
607 "Cheltuieli privind marfurile" (analitic nedeductibil) = 371 "Marfuri"
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe -analitic nedeductibil" = 4427 "TVA colectata"
b) plus de marfuri la inventar :
371 " Marfuri" = 607 " Cheltuieli privind marfurile" - stornare in negru sau
371 " Marfuri" =7588 " Alte venituri din exploatare"
c) pierderi din calamitati (cheltuieli deductibile) :
6588 " Alte cheltuielii din exploatare" = 371 " Marfuri"
d) lipsuri (minus la inventar) de marfuri imputabile tertilor:
607 " Cheltuieli privind marfurile" (analitic distinct) = 371 " Marfuri"
461" Debitori diversi" %
7588 " Alte venituri din exploatare"
4427" TVA colectata"
In cazul celorlalte stocuri (materii prime materiale) se folosesc conturile specifice, respectiv 301 " Materii prime" in loc de 371" Marfuri" si 601 "Cheltuieli cu materii prime’ in loc de 607 " Cheltuieli privind marfurile" etc.