expert contabil Anca Ivanov
Pe 14 decembrie 2012, Ministerul Finantelor Publice a publicat on-line pentru dezbatere publica proiectul de Ordin pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla.
Noul ordin se doreste a deveni un cadru legal unic pentru contabilitatea in partida simpla, astfel incat toate prevederile care vizeaza aceasta forma de contabilitate sa fie cuprinse intr-un singur act normativ.
In prezent, contabilitatea in partida simpla este guvernata de:
- O.M.F.P. nr. 1.040/2004 - se aplica persoanelor fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal;
- O.M.F.P. nr. 1.230/2006 si O.M.F.P. nr. 1.193/2003 - se aplica de catre reprezentantele persoanelor
juridice straine in Romania care tin contabilitatea in partida simpla;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Examen Consultant Fiscal 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
- O.M.F.P. nr. 2.410/2007 - se aplica practicienilor in insolventa;
- Codul fiscal - se aplica tuturor contribuabililor ce tin contabilitatea in partida simpla;
- O.M.F.P. nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile pentru completarea documentelor
si registrelor utilizate in contabilitatea in partida simpla.
In referatul de aprobare, Ministerul Finantelor Publice argumenteaza ca elaborarea unor noi norme privind contabilitatea in partida simpla este determinata de modificarile si completarile aduse in ultimii ani unor acte normative care erau in vigoare la data emiterii O.M.F.P. nr. 1.040/2004, precum si reglementarile contabile introduse ulterior adoptarii acestui ordin.
Daca noul Ordin va fi aprobat, se vor abroga O.M.F.P. nr. 1.040/2004, O.M.F.P. nr. 1.230/2006 si
O.M.F.P. nr. 1.193/2003 si Normele de intocmire a Registrului-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) cuprinse in Anexa nr. 2 la O.M.F.P. nr. 3.512/2008.
La prima vedere, initiativa este laudabila, noul ordin urmand sa reuneasca toate reglementarile privind contabilitatea in partida simpla si, in plus, urmand sa cuprinda si aspectele fiscale de interes pentru contribuabilii care utilizeaza aceasta forma de contabilitate.
Vom prezenta in continuare principalele aspecte avute in vedere de noile reglementari.
Categoriile de persoane carora se adreseaza
a) persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica care desfasoara activitati in scopul obtinerii de venituri pentru care Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, prevede ca venitul net anual se determina in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla;
b) persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica care desfasoara activitati in scopul obtinerii de venituri si care au obligatia, potrivit Codului fiscal, sa completeze in Registrul-jurnal de incasari si plati numai partea referitoare la incasari;
c) persoanele care, prin actul de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla, cu exceptia persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) reprezentantele persoanelor juridice straine, care sunt autorizate sa functioneze in Romania.
Astfel, au fost introduse in categoria persoanelor care vor aplica aceste reglementari toate persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri, indiferent de modalitatea de plata a impozitului pe venit, reprezentantele persoanelor juridice straine, autorizate sa functioneze in Romania, precum si persoanele care, prin actul de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla.
Dispozitiile si normele generale privind contabilitatea in partida simpla aduc precizari cu privire la:
- inventarierea generala;
- modalitatea de intocmire, corectare, reconstituire si utilizare a facturii;
- obligatiile care revin ca urmare a utilizarii sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.
Au fost definite elementele patrimoniale care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla, si anume:
- imobilizari corporale (mijloace fixe);
- stocuri;
- imobilizari necorporale respectiv programe informatice, brevete, licente, marci comerciale, drepturi si active similare.
Registrele si formularele financiar-contabile
In anexa la proiectul de ordin este prezentat nomenclatorul principalelor documente financiar-contabile utilizate de persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla. Pentru a se evita tinerea evidentei contabile duble, precum si inregistrarea de date eronate, s-a mentinut obligativitatea de a parafa si a inregistra la organul fiscal teritorial Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul-inventar.
Normele de intocmire si utilizare a formularelor prevazute in nomenclatorul din anexa sunt cele prevazute in Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu completarile ulterioare.
Modificarile si completarile aduse Codului fiscal in ultima perioada, precum si corelarea cu prevederile de natura contabila au impus elaborarea unor noi norme privind evidenta veniturilor si cheltuielilor care sa raspunda scopului fiscal:
- contribuabilii au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real incepand cu anul fiscal urmator, in cazul in care au inregistrat in anul fiscal anterior un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro si determina venitul net anual din activitati independente si din activitati agricole pe baza de norme de venit, precum si cei pentru care impozitul se calculeaza prin retinere la sursa, de catre unitati specializate, prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii produselor agricole livrate, impozitul fiind final;
- excluderea de la calcularea venitului brut anual determinat pe baza contabilitatii in partida simpla, a veniturilor neimpozabile si a celor care nu sunt incluse in venitul brut, precum si a sumelor reprezentand TVA;
- evidentierea in fisele pentru operatiuni diverse numai a cheltuielilor efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri, respectiv numai a cheltuielilor deductibile integral si a cheltuielilor deductibile limitat;
- regulile generale privind stabilirea veniturilor si cheltuielilor pentru contribuabilii inregistrati/neinregistrati ca platitori de TVA;
- prevederile de natura fiscala aplicabile entitatilor care sunt supuse regimului transparentei fiscale, respectiv persoanelor juridice care conduc contabilitate in partida simpla si pentru care plata impozitului pe venit se face de catre fiecare asociat, pentru venitul sau propriu.
Practic, noul ordin actualizeaza referirile la alte acte normative, eliminand referirile la acte normative abrogate (H.G. nr. 831/1997, de exemplu) si evidentiind punctual corelatiile cu prevederile Codului fiscal.