Inregistrarea unui bonus in contabilitate va fi prezentata pornind de la cazul unei societati comerciale care doreste sa evidentieze in contabilitate inregistrarea unor produse acordate gratuit, in cazul comertului cu amanuntul, pentru stimularea vanzarilor.
Solutia consultantului:
Produsul oferit gratuit la momentul vanzarii unui alt produs catre un cumparator persoana fizica poate fi considerat un bun acordat cu scopul stimularii vanzarilor. In acest caz, operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa fie obligatorie colectarea TVA prin aplicarea cotei standard de 24%.
D.p.d.v. al TVA, posibilitate oferirii gratuite a unui bun se incadreaza in prevederile articolului 128 alin. (8) litera e) din Codul fiscal : "(8) Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1): ……. e) e) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme;" Pentru sucurile cumparate care se ofera o data cu piza vanduta, este permisa exercitarea dreptului de deducere a TVA, aspect reglementat in mod expres prin articolul 145 alineatul 3 prin care se face precizarea ca "(3) Daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8)".
In situatia in care sucurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu reprezinta bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila care le ofera, operatiunea nu este considerata livrare de bunuri daca este respectata una din urmatoarele doua conditii:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile achizitionate de la persoana impozabila care le acorda
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
sau
2. bunurile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor furnizate clientului, altfel spus, valoarea sucului oferit gratuit este mai mica decat valoarea pizei vandute.
Aceste conditii sunt reglementate in mod expres prin HG 44 din 22 ianuarie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal la pct. 6 alin. (9) pentru aplicarea prevederilor art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal .
In alta ordine de idei, in ceea ce priveste impozitul pe profit, trebuie sa retineti ca valoarea acestor bunuri reprezinta cheltuieli deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, aspect reglementat prin articolul 21, alineatul 2 din Codul fiscal litera d) prin care se precizeaza faptul ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri "cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor...
Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;". Sucurile pot fi incadrate la bunuri acordate pentru stimularea vanzarilor care nu fac parte din profilul de activitate al firmei care le acorda, aceasta avand drept profil prepararea si vanzarea pizei.
Acelasi tratament fiscal este aplicabil si in situatia in care un produs se ofera gratuit, separat de un alt produs inclus in oferta. Pentru justificarea aplicarii corecte a acestui tratament fiscal este recomandabil ca persoana impozabila care organizeaza astfel de actiuni sa detina o decizie sau un regulament privind conditiile pentru acordarea acestor bunuri precum si perioada pentru care se acorda.