email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lipsa la inventar aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri. Care e procedura?

lipsa la inventarachizitii intracomunitareinregistrari contabilelipsuri la inventartva

In cazul urmator, avem ca exemplu o firma cu un stoc de marfa provenit din achizitii intracomunitare si care a constatat  lipsa la inventar neimputabila. Vom vedea astfel daca se colecteaza TVA la marfa lipsa la momentul in care trebuie inregistrata lipsa la inventar in contabilitate tinand cont ca nu a fost dedus TVA la momentul achizitiei si firma a avut taxare inversa.

De asemenea, contabilitatea societatii a fost preluata, iar contabilii au inregistrat pentru marfa lipsa la inventar taxarea inversa in rosu (4426 = 4427 cu minus). Firma considera ca aceasta nota nu este valida intrucat nu mai dau corelatiile intre declaratiile 300 si 390 (baza la achizitiile intracomunitare in declaratia 300 a fost diminuata prin nota in cauza si introdusa pe regularizari insa in declaratia 390 nu s-a inregistrat nimic intrucat nu existau facturi in rosu de la furnizori iar baza ramane cea initiala).
Vom stabili daca trebuia facuta ajustarea TVA si colectata taxa.

Mecanismul taxarii inverse presupune faptul ca obligatia de a colecta TVA se muta la dvs., ca si comparator, concomitent cu dreptul de deducere al taxei. Acest mecanism se aplica pentru a elimina decontarile privind TVA-ul intre parteneri si fata de bugetul statului. Nota contabila in rosu este incorecta prin faptul ca TVA-ul colectat in numele partenerului nu trebuia sa se modifice in sensul diminuarii, deoarece constatarea lipsei la inventar nu are legatura cu acesta. De asemenea, la nivelul inregistrarii nu se efectueaza nicio ajustare, fiindca TVA-ul deductibil se compenseaza cu cel colectat, efectul fiind nul.

Tratamentul fiscal impus de Legea 227/2015 privind Codul fiscal in ceea ce priveste lipsa la inventar a stocurilor este acela ca, pe baza inventarierii, se va ajusta obligatoriu taxa pe valoare adaugata deductibila aferenta stocurilor, respectiv se va anula total/partial deducerea exercitata initial. Baza legala a acestui tratament se regaseste in cadrul pct. 78 al  Normelor metodologice de aplicare a ART. 304 privind Codul fiscal.

Aveti in vedere si faptul ca ajustarea se efectueaza in functie de cota in vigoare la data achizitiei bunurilor. Inregistrarile contabile vor fi urmatoarele:
607 " Cheltuieli privind marfurile" = 371 " Marfuri"    ->   pt minusul costatat la valoarea de inventar

607 " Cheltuieli privind marfurile" = 4426 "TVA ded" ->TVA aferent minusului neimputabil

De asemenea, aceasta ajustare se va evidentia in decontul de taxa din perioada fiscala in care a intervenit inventarierea stocurilor si constatarea lipsei la inventar.


 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriel Apostolescu

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
lipsa la inventarachizitii intracomunitareinregistrari contabilelipsuri la inventartva


Data aparitiei: 25 Martie 2016

Votati articolul "Lipsa la inventar aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri. Care e procedura?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X