email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii intracomunitare. Cand suntem obligati la plata cu TVA si cum inregistram in contabilitate?

TVAinregistrari contabilemarfuriachizitii UEechipamentedeclaratie 390cod fiscal


Achizitiile de marfuri din UE se supun reglementarilor care privesc operatiunile intracomunitare. Astfel, o societate platitoare de TVA achizitioneaza marfuri din UE (echipamente medicale cu valori de 10.000-15.000 euro/bucata) pe care le vinde mai departe catre institutii publice.

Verificam astfel urmatorii pasi:

1. Achizitia se face cu taxare inversa,  fiind declarata si in Declaratia 390.
2. Vanzarea se face cu TVA

Totodata, stabilim in ce conditii o vanzare este considerata cu ridicata sau cu amanuntul si daca se va inregistra contul 378. De asemenea, vom verifica daca descarcarea de gestiune se face prin 607 – 371, daca venitul va fi reprezentat de inregistrarule 4111 - 707 cu TVA, precum si daca va fi necesara fisa de magazie.

Conform art. 151 alin. (1)  din Codul Fiscal, persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila este obligata la plata taxei.

Totodata, art. 142, alin. (1) lit. a) precizeaza ca sunt scutite de taxa importul si achizitia   intracomunitara de bunuri a caror livrare in Romania este in orice situatie scutita de taxa in  interiorul tarii.

Livrarea de echipamente medicale nu este o operatiune care sa intre in sfera operatiilor scutite de taxa , asa cum sunt acestea precizate de art. 141, 142 si 143 1441 din Codul Fiscal.

In consecinta, societatea este obligata la plata TVA pentru achizitia de echipamente medicale. In conditiile in care societatea dvs. este inscrisa in Registrul Operatorilor intracomunitari si furnizorul din UE comunica un cod valid TVA (verificat in VIES) atunci se aplica regimul taxarii inverse prin inregistrarea contabila 4426 = 4427.

Atentie! Nu se poate aplica taxarea inversa in conditiile in care unul din parteneri nu detine un cod valid TVA.

Conform art. 1564 alin. (1) lit. d) din Codul Fiscal aveti obligatia depunerii Declaratiei recapitulative 390 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a luat nastere exigibilitatea taxei.

In consecinta, veti declara operatiunea in Declaratia 390 completand cod A -  achizitii intracomunitare de bunuri.

Asa cum prezentati speta, operatiunea de vanzare de echipamente medicale nu este o operatiune care sa se incadreze la opertiuni scutite, asa cum acestea sunt precizate de art. 141 din Codul Fiscal.

In consecinta, operatiunea in cauza fiind in sfera TVA, veti colecta TVA la vanzare prin aplicarea cotei de 24%.

a) Definirea termenilor "comert cu ridicata" si "comert cu amanuntul" o regasim in legislatie in art. 4 din Ordonanta Guvernului Nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Astfel:

- comert cu ridicata/de gros reprezinta activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;

- comert cu amanuntul/de detail reprezinta activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Incadrarea tranzactiei in una din cele doua activitati (cu ridicata sau cu amanuntul) o faceti in functie de specificul activitatii societatii dvs., prin prisma rationamentului profesional, analizand caracteristicile tranzactiei. (de exemplu: este posibil sa nu stiti ce face cumparatorul cu marfa, daca o utilizeaza sao o vinde catre alt partener).

Totodata, incadrarea se face in functie de politicile contabile aplicabile de catre societatea dvs.

Vanzarea cu amanuntul presupune existenta unei suprafete de vanzare destinate accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii marfurilor (lit.k) din Ordonanta de mai sus).

In consecinta, daca dispuneti de un spatiu in care sunt etalate aceste echipamente, accesibil potentialilor clienti, v-ati incadra in comert cu amanuntul (caz care presupune si obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat fiscale). In cazul in care echipamentul este doar depozitat , urmand a fi livrat - de exemplu, pe baza de comanda - va incadrati in comertul cu ridicata.
 
b) Pentru evidenta contabila a stocurilor trebuie respectate prevederile Ordinului 3055/2009 (punctele 151 - 166), ale Ordinului 3512/2008, precum si Normele Metodologice din 27 noiembrie 2008 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile.

Astfel, utilizarea contului 378 "Diferente de pret la marfuri" este obligatorie in comertul cu amanuntul aferent marfurilor din unitatile comerciale.

Daca activitatea dvs. (de vanzare aparatura medicala) nu se incadreaza in comertul cu amanuntul ci in comertul cu ridicata atunci utilizarea contului 378 nu este obligatorie.

In cazul in care intrarea marfurilor se realizeaza la pret de achizitie, fara adaos comercial, atunci inregistrarile contabile pentru evidentierea veniturilor din vanzarea marfurilor si a cheltuielilor efectuate cu marfurile (descarcarea de gestiune) se face utilizand inregistrarile contabile pe care le-ati precizat, respectiv:

- la vanzare:
4111 Clienti                 =                      %
                                    707 Venituri din vanzarea marfurilor
                                    4427 TVA colectat/4428 (analitic distinct), daca aplicati TVA la incasare
- descarcarea de gestiune :
 
            607                              =          371
Cheltuieli privind marfurile                   Marfuri
 
c) Contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode:
operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica (ultima in cazul comertului cu amanuntul).
Normele Metodologice date in aplicarea Ordinului 3512/2008 precizeaza ca (punctele 30 - 35) pentru evidenta analitica in comertul cu ridicata, indiferent de metoda de evidenta utilizata (operativ-contabila sau  cantitativ-valorica) , documentele care se pot utiliza sunt:

- Fisa de magazie;
- Fisa de cont pentru operatiuni diverse.


Recomandam utilizarea fisei de magazie; aceasta se poate tine pe format hartie, utilizand formular tipizat sau cu ajutorul tehnicii de calcul (in functie de posibilitatile programului informatic de care dispuneti si de modul de organizare a gestiunilor).

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAinregistrari contabilemarfuriachizitii UEechipamentedeclaratie 390cod fiscal


Data aparitiei: 16 Ianuarie 2014

Votati articolul "Achizitii intracomunitare. Cand suntem obligati la plata cu TVA si cum inregistram in contabilitate?":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X