In situatia urmatoare, societatea A, platitoare de TVA la incasare, incepand cu data de 01.08.2013 nu a mai depus nicio declaratie si nici bilantul la 31.12.2013, ultimele declaratii depuse fiind cele la trim. II 2013. La 01.05.2014, inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata.
In perioada 01.07.2013-01.08.2014 s-au emis facturi cu TVA. Pentru lunile mai-august 2014, clientii au solicitat stornarea facturilor emise cu TVA si emiterea lor fara TVA, pentru a le achita.
Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
1. Ce obligatii fiscale si declarative are societatea A, pentru a redeveni platitoare deTVA?
2. Cum se inregistreaza in contabilitate facturile de la furnizori, cat si cele emise, se fac ajustari de TVA, se depune declaratia 311?
3. Pentru perioada 01.07.2013-01.05.2014(pana la data anularii in scopuri de TVA) isi poate deduce TVA-ul aferent achizitiilor de bunuri si servicii?
Cartea verde a contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
4. Care este baza legala si ce sanctiuni poate primi societatea?
5. Cum se emit facturile in perioada in care codul de TVA a fost anulat, cu sau fara TVA?
6. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, societatea va aplica "TVA la incasare"?
1. Ce obligatii fiscale si declarative are societatea A, pentru a redeveni platitoare de TVA?
Din intrebarea formulata de dvs., rezulta ca anularea codului de TVA s-a efectuat, din oficiu, conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. e). Reinregistrarea in scopuri de TVA nu este obligatorie, fiind tratata drept optiunea persoanei impozabile. Posibilitatea de reinregistrare este reglementata prin art. 153 alin. (9^1) lit. d) din Codul fiscal, fiind posibilia prin depunerea la organul fiscal a unei declaratii pe proprie raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. In acest caz, data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
Inregistrarea se efectueaza conform procedurii reglementate prin O.M.F.P. nr. 3330 din 17 octombrie 2013 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare. Astfel, declaratia pe proprie raspundere este un formular tipizat, cod 099, denumit "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (099)", cod 14.13.01.10.11/9.1, prevazuta in anexa nr. 2 din O.M.F.P. nr. 3330/2013. Cererea de inregistrare se completeaza potrivit instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 5 la ordin si se depune, insotita de documentatia prevazuta de prezenta procedura, la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire.
Prin acelasi act normativ, s-au aprobat si urmatoarele doua formulare:
"Decizie privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare", cod 14.13.02.60/i.c.a., prevazuta in anexa nr. 3;
"Decizie privind respingerea cererii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare", cod 14.13.02.60/i.c.r., prevazuta in anexa nr. 4.
Pana la data comunicarii oficiale a deciziei emise de catre organul fiscal competent, este suficient sa verificati, periodic, inregistrarea TVA prin consultarea Registrului persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Acest registru poate fi accesat pe site www.anaf.ro, sectiunea servicii online prin inserarea codului unic de inregistrare al societatii pe care o reprezentati.
Important de retinut este faptul ca, prin art. 153 alin. (9^1), se reglementeaza in mod expres faptul ca persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, nu poate aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3).
2. Cum se inregistreaza in contabilitate facturile de la furnizori , cat si cele emise, se fac ajustari de TVA, se depune declaratia 311?
Referitor la achizitiile de bunuri efectuate in perioada in care codul de TVA este anulat, trebuie retinut faptul ca persoana impozabila al carui cod de TVA a fost anulat, nu poate exercita dreptul de deducere, caz in care reintregeste costul de achizitie cu suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa. Ajustarea sumei TVA deduse trebuie efectuata numai pentru suma TVA deductibila, dedusa, aferenta bunurilor si serviciilor existente in stoc/sold la data anularii inregistrarii TVA. Suma TVA ajustata se raporteaza fie prin ultimul decont de TVA cod 300 depus in calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, fie prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" reglementat prin O.M.F.P. nr. 2223 din 22 august 2013 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (307) "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata"
Referitor la livrarile de bunuri si prestarile de servicii, persoana impozabila este obligata sa colecteze TVA pe care il vireaza bugetului de stat intr-un cont distinct. Valoarea operatiunilor astfel realizate la "iesire" se raporteaza prin declaratia cod 311, precizata chiar de dvs. prin intrebarea formulata.
3. Pentru perioada 01.07.2013-01.05.2014 (pana la data anularii in scopuri de TVA) isi poate deduce TVA-ul aferent achizitiilor de bunuri si servicii?
In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat, societatea respectiva nu isi poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile primite pentru bunurile si serviciile achizitionate. Aceste restrictii sunt reglementate prin art. 11 alin. (1^3). Prin acelasi articol se reglementeaza faptul ca dreptul de deducere poate fi exercitat dupa inregistrarea in scopuri de TVA
"(1^3) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VI, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 156^2 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
b) activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii. In cazul activelor corporale fixe, altele decat bunurile de capital, se ajusteaza taxa aferenta valorii ramase neamortizate la momentul inregistrarii. In cazul bunurilor de capital se aplica prevederile art. 149;
c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 134^2 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.".
4. Precizati baza legala si ce sanctiuni poate primi societatea.
Anularea din oficiu a codului de TVA se efectueaza conform prevederilor O.M.F.P. nr. 3331 din 17 octombrie 2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare modificat prin O.P.A.N.A.F. nr. 235 din 13 februarie 2014.
Baza legala pentru consecintele fiscale ale anularii TVA este reprezentata de prevederile art.11 din Codul fiscal la care am facut referire in formularea prezentului raspuns.
In cazul anularii din oficiu, societatea nu este sanctionata prin amenda, dar este sanctionata, ulterior, cu amenda, la depunerea deconturilor din TVA la momentul depunerii formularului cod 099 privind cererea de reinregistrare TVA.
5. Cum se emit facturile in perioada in care codul de TVA a fost anulat, cu sau fara TVA?
Factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal, prin inscrierea informatiilor de la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Avand in vedere faptul ca persoana impozabila are codul anulat, la inscrierea informatiei de la art. 155 alin. (19) lit. d) " denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;" codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO pentru a nu induce in eroare pe cumparator.
Persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, trebuie sa emita factura cu TVA colectata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din "Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata". Suma TVA colectata reprezinta TVA de plata si trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal".
Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 2224 din 22 august 2013 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) sau g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal".
Formularul poate fi descarcat de pe site www.anaf.ro, sectiunea "formulare utile". Suma TVA colectata, raportata prin formularul cod 311 trebuie platita efectiv bugetului de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarea terenului ca operatiune taxabila.
Astfel, clientii nu pot solicita stornarea facturilor pentru lunile mai-august 2014, deoarece furnizorul este obligat sa colecteze TVA. Din pacate, cumparatorul nu are drept de deducere pentru suma colectata de catre furnizor prin factura emisa in aceste conditii. Aceasta interdictie de exercitare a dreptului de deducere este reglementata prin art. 11 alin. (1^4) "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita."
6. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, societatea va aplica "TVA la incasare"?
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, societatea nu va continua sa aplice sistemul TVA la incasare, dar va avea posibilitatea sa formuleze optiunea de intrare in sistem prin formularul cod 097 reglementat prin O.M.F.P nr. 3884 din 24 decembrie 2013 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (097) "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro