Va aducem la cunostinta ca recent a fost publicat un nou ordin care reglementeaza procedura de completare a registrului zilierilor respectiv de declarare la inspectoratul de munca a eventualelor evenimente in care sunt implicati acestia.
Puteti consulta AICI OMFP 600/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri
Una dintre cele mai importante modificari aduse de ordin consta in caracteristicile noi referitoare la cooperarea cu autoritatile daca exista accidente de munca si alte cazuri similare.
Consultantul fiscal Adrian Benta aduce in prim-plan, intr-o analiza intocmita pentru HotNews.ro, 10 lucruri de care trebuie sa tineti cont daca firma dumneavoastra lucreaza cu zilieri.
1. In primul rand, evidenta activitatii zilierilor se realizeaza prin completarea Registrului special de evidenta a zilierilor, formular cu regim special, in care se completeaza in ordine cronologica toate angajarile de zilieri.
2. In ce priveste registrul, acesta se achizitioneaza de la inspectoratul teritorial de munca si va fi numerotat, parafat si legat.
3. Retineti ca inregistrarea unui ziler in registru se face folosind litere mari de tipar cu mentiunea numelui si prenumelui, respectiv a initialei tatalui.
4. Registrul se intocmeste zilnic cu exceptia perioadelor in care nu se apeleaza la zilieri, fara a se lasa pagini sau pozitii libere in curpinsul registrului.
5. Plata zilierului se face in fiecare zi lucrata, la sfarsitul programului de lucru. Prin exceptie, partile pot agrea plata remuneratiei zilierului fie la sfarsitul saptamanii, fie la sfarsitul perioadei de angajare, caz in care se va semna un acord intre angajator si zilier, acord tipizat reglementat de actul analizat astazi.
6. Din punct de vedere declarativ, venitul zilierului este supus impozitului pe venitul din salarii, impozitat cu procentul de 16%. Desigur, legea de baza, nr. 52/2011 stabileste faptul ca nu se datoreaza asigurari sociale pentru veniturile incasate de un zilier si implicit acesta nu va beneficia de prestatii sociale.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
7. Trebuie sa aveti in vedere ca procedura prevazuta de actul normativ este dezvoltata in cazul in care a avut loc un incident in care au fost implicati zilierii din perspectiva protectiei muncii.
8. De asemenea, retineti ca orice eveniment in care a fost implicat un ziler va fi comunicat de angajator catre inspectoratul teritorial de munca sau catre organele de urmarire penala, dupa caz. Prin eveniment declarabil intelegem accidente produse in timpul procesului de munca, care au antrenat decesul sau vatamari ale organismului zilierului, ce au condus la o incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice. Tot eveniment raportabil este si situatia in care o persoana este data disparuta.
9. Potrivit consultantului fiscal Adrian Benta, inspectoratul teritorial de munca analizeaza aceste evenimente si sesizeaza inspectia muncii tinand cont de efectele incidentului, astfel:
a) evenimentul care a avut ca urmare un deces;
b) evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv;
c) evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate;
d) evenimentul care a avut ca urmare disparitia unei/unor persoane.
10. Totodata, e important de retinut ca fiecare dintre aceste situatii sunt dezvoltate din punct de vedere normativ, legiuitorul adoptand o procedura de aplicare.