email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bunuri la dispozitia clientului. TVA si conditii taxare inversa. Cum procedam?

taxare inversacod de tvacod fiscallivrare bunuritransport

 

Analiza urmatoare aduce in prim-plan urmatoarea situatie pe care o prezentam in detaliu mai jos:

"Avem o comanda de livrare marfa emisa de un client din Franta, cod de TVA Franta valid, conditia de livrare DAP Judet Romania. Marfa s-a livrat pe baza unui aviz de insotire catre Judetul X.

Clientul nu a transmis un cod de TVA din RO, desi are sucursala in Romania si prin urmare s-a facut factura cu TVA, pe codul de TVA francez.

La 2 luni dupa emiterea facturii si neplata lor la scadenta (plata se face din Franta), clientul ne transmite ca a trimis marfa in Franta, anexeaza CMR de livrare Judet X - Franta si ne cere sa stornam si sa refacem facturile fara TVA. In baza carui temei legal se poate face acest lucru?"

 


Este dificil sa emitem o opinie ferma fara a detine toate informatiile tranzactiei, insa ar putea fi posibila si o asemenea solutie a operatiunii.

In conditia de livrare DAP vanzatorul livreaza marfurile in mijloacele de transport adecvate la locul stabilit cu cumparatorul. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la locul stabilit. Este recomandat ca notiunea de „loc”  sa fie foarte bine precizata. In cazul in care vanzatorul suporta costuri legate de descarcarea bunurilor la destinatie, acesta nu are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului.

Pentru a stabili cu exactitate daca este intemeiata solicitarea partenerului din Franta trebuie sa analizati clauzele contractuale cu privire la tipul bunurilor livrate (de exemplu, daca este vorba de bunuri livrate cu instalare sau asamblare; consideram putin probabila aceasta varianta),  daca exista clauza privind bunuri transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii (varianta mai probabila) sau este vorba de un contract privind stocuri puse la dispozitia clientului.

Pentru bunurile transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii, se considera ca transferul proprietatii bunurilor a avut loc la data acceptarii bunurilor de catre beneficiar. Bunurile transmise in vederea verificarii conformitatii sunt bunurile oferite de furnizor clientilor, acestia avand dreptul fie sa le achizitioneze fie, sa le returneze furnizorului. Contractul aferent bunurilor livrate in vederea testarii este un contract provizoriu prin care vanzarea efectiva a bunurilor este conditionata de obtinerea de rezultate satisfacatoare in urma testarii de catre clientul potential, testare ce are scopul de a stabili ca bunurile au caracteristicile solicitate de clientul respectiv. In cazul in care ar exista o asemnea clauza contractuala partenerul din Romania (societatea dvs.) ar realiza un transfer de bunuri catre Calarasi si o livrare intracomunitara din Calarasi catre Franta.


Potrivit art. 125^1 alin. (1), pct.15 coroborat cu art. 128, alin. (9) din Codul Fiscal livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri (in intelesul Art. 128, alin. (1) adica  transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar) ce sunt expediate sau transportate dintr-un Stat Membru in alt Stat Membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea, sau in numele acestora. Astfel, livrarea intracomunitara presupune transferul proprietatii (sa spunem, din punctul A din Romania catre punctul B din alt Stat Membru UE) cu plata, precum si transportul bunurilor, de catre furnizor sau cumparator sau in numele acestora, din Romania in alt Stat Membru.

Pentru a emite factura fara TVA, firma din Romania ar trebui sa aplice scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.

Scutirea de TVA a livrarilor intracomunitare de bunuri se justifica potrivit prevederilor OMFP 2222/2006, art. 10, alin (1) conform caruia scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a)factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b)documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
si, dupa caz,
c)orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza ( a se vedea Instructiuni din 2006).
In consecinta, cerinta partenerului din Franta este posibila, avand temei legal, dar va trebui sa stabiliti dvs. , pe baza rationamentului profesional, analizand clauzele contractuale, daca tranzactia se incadreaza in prevederile de mai sus. Recomandam analiza contractului prin prisma articolelor 128, 132 si 143 din Codul Fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
taxare inversacod de tvacod fiscallivrare bunuritransport


Data aparitiei: 21 Octombrie 2015

Votati articolul "Bunuri la dispozitia clientului. TVA si conditii taxare inversa. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X