Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Sfatul Expertului Robert Gearba: Bugetarea cash-flow-ului firmei

Data aparitiei: 03 Noiembrie 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
robert gearbasfatul expertuluicash flowbugetfirmalichiditatea firmeifluxuri financiare

Cash-flow-ul reprezinta diferenta dintre toate incasarile si platile realizate efectiv de firma dvs,  provenind din activitatile de exploatare si de investitii.

El este un termen de origine anglo-saxona, care isi are originea in teoria si practica proiectelor de investitii si are un rol privilegiat in SUA, unde contabilitatea este mult mai receptiva la cerintele investitorilor decat la a celorlalti utilizatori de informatie economica.

Mai mult, reprezinta un instrument de conducere important, fiind un „barometru” al sanatatii financiare a firmei dvs. Aceasta deoarece cash-flow-ul raspunde intrebarilor privind solvabilitatea si lichiditatea firmei, si este deci o expresie a derularii fluxurilor financiare in dinamica. Starea de solvabilitate si lichiditate a firmei implica rentabilitate, in timp ce nu intotdeauna rentabilitatea implica lichiditate. Frecvent, in situatii de instabilitate a pietei, poate avea loc o scadere a incasarilor. O firma care se confrunta cu asemenea situatie inregistreaza vanzari (cifra de afaceri) satisfacatoare, dar nu regaseste in contul bancar si echivalentul lor monetar.

Puteti realiza bugetul de cash-flow prin previzionarea pe o perioada de cateva luni, in functie de sectorul de activitate, a incasarilor si platilor efective. In elaborarea sa trebuie sa treceti prin urmatoarele etape:
a) previziunea incasarilor si platilor;
b) determinarea si acoperirea (daca este cazul) a soldurilor de trezorerie care rezulta din compararea incasarilor cu platile.

Previziunea incasarilor si platilor

In functie de ramura economica, intre momentul vanzarilor si al incasarilor corespunzatoare exista un decalaj semnificativ, de la 15 la 60 de zile, uneori chiar mai mult.

Va sfatuiesc ca la previzionarea incasarilor sa tineti cont de modificarile ce vor avea loc in structura vanzarilor si in gradul de solvabilitate al clientilor firmei dvs, si care va influenta decalajul intre datele livrarilor si cele ale incasarilor.

Intrarile (incasarile) efective sunt formate in principal din:

  • incasarea vanzarilor facute cu plata pe loc;
  • incasarea vanzarilor pe credit din perioada anterioara;
  • virarea unui imprumut bancar;
  • incasari din chirii, dobanzi, dividende si alte venituri.

Platile efective vor cuprinde achitarea previzibila a urmatoarelor datorii:

  • plata cumpararilor facute cu plata la vedere;
  • plata cumpararilor pe credit facute in perioada anterioara;
  • plata salariilor si a cheltuielilor de exploatare;
  • virarea impozitelor si taxelor la bugetul statului;
  • plata dobanzilor si ratelor scadente.

Acoperirea soldurilor de trezorerie

Din analiza incasarilor si platilor de mai sus pot rezulta doua situatii pe perioada de previziune aleasa: incasarile vor fi mai mici decat platile (asa numitele goluri de trezorerie) sau incasarile vor fi mai mari decat platile.

Va sfatuiesc ca pentru acoperirea golurilor (deficitelor) de trezorerie sa actionati mai intai pentru micsorarea scadentei unor incasari viitoare (prin reducerea volumului creditelor comerciale acordate clientilor sau prin solicitarea incasarii in avans a unor vanzari) si pentru amanarea unor plati. Totodata, este bine sa incercati si amanarea unor cheltuieli (investitii etc) si realizarea unor venituri exceptionale, adica vanzari de active (in primul rand stocuri) disponibile.

Daca totusi soldul trezoreriei se pastreaza deficitar, o solutie ar fi sa-l acoperiti prin credite bancare. Va sfatuiesc sa pastrati aceasta varianta ca ultima optiune - ele se obtin greu, presupun acordarea unor garantii, conduc la cresterea gradului de indatorare a firmei si la costuri suplimentare. O sursa mai ieftina si mai rapida ar fi de exemplu un imprumut pe termen scurt de la actionari.

In ceea ce priveste valorificarea soldurilor pozitive ale trezoreriei, exista cel putin doua posibilitati.

Prima varianta este evident sa reinvestiti surplusul in activitatea de baza a firmei dvs. Astfel, dovediti ca aveti incredere ca aceasta activitate este profitabila si ca nu ati ales intamplator sa activati in acest sector.

Daca soldurile pozitive de trezorerie nu sunt o regula ci au un caracter aleator, puteti alege sa realizati un plasament financiar pe termen scurt cat mai rentabil, cat mai putin riscant si cu o cat mai buna lichiditate. Cele mai avantajoase plasamente de acest gen pot fi depozitele bancare la termen, certificatele de depozit, certificatele de trezorerie emise de Ministerul de Finante, actiunile si obligatiunile.




Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro

Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X