email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul Expertului Robert Gearba: Bugetarea cash-flow-ului firmei

robert gearbasfatul expertuluicash flowbugetfirmalichiditatea firmeifluxuri financiare

Cash-flow-ul reprezinta diferenta dintre toate incasarile si platile realizate efectiv de firma dvs,  provenind din activitatile de exploatare si de investitii.

El este un termen de origine anglo-saxona, care isi are originea in teoria si practica proiectelor de investitii si are un rol privilegiat in SUA, unde contabilitatea este mult mai receptiva la cerintele investitorilor decat la a celorlalti utilizatori de informatie economica.

Mai mult, reprezinta un instrument de conducere important, fiind un „barometru” al sanatatii financiare a firmei dvs. Aceasta deoarece cash-flow-ul raspunde intrebarilor privind solvabilitatea si lichiditatea firmei, si este deci o expresie a derularii fluxurilor financiare in dinamica. Starea de solvabilitate si lichiditate a firmei implica rentabilitate, in timp ce nu intotdeauna rentabilitatea implica lichiditate. Frecvent, in situatii de instabilitate a pietei, poate avea loc o scadere a incasarilor. O firma care se confrunta cu asemenea situatie inregistreaza vanzari (cifra de afaceri) satisfacatoare, dar nu regaseste in contul bancar si echivalentul lor monetar.

Puteti realiza bugetul de cash-flow prin previzionarea pe o perioada de cateva luni, in functie de sectorul de activitate, a incasarilor si platilor efective. In elaborarea sa trebuie sa treceti prin urmatoarele etape:
a) previziunea incasarilor si platilor;
b) determinarea si acoperirea (daca este cazul) a soldurilor de trezorerie care rezulta din compararea incasarilor cu platile.

Previziunea incasarilor si platilor

In functie de ramura economica, intre momentul vanzarilor si al incasarilor corespunzatoare exista un decalaj semnificativ, de la 15 la 60 de zile, uneori chiar mai mult.

Va sfatuiesc ca la previzionarea incasarilor sa tineti cont de modificarile ce vor avea loc in structura vanzarilor si in gradul de solvabilitate al clientilor firmei dvs, si care va influenta decalajul intre datele livrarilor si cele ale incasarilor.

Intrarile (incasarile) efective sunt formate in principal din:

  • incasarea vanzarilor facute cu plata pe loc;
  • incasarea vanzarilor pe credit din perioada anterioara;
  • virarea unui imprumut bancar;
  • incasari din chirii, dobanzi, dividende si alte venituri.

Platile efective vor cuprinde achitarea previzibila a urmatoarelor datorii:

  • plata cumpararilor facute cu plata la vedere;
  • plata cumpararilor pe credit facute in perioada anterioara;
  • plata salariilor si a cheltuielilor de exploatare;
  • virarea impozitelor si taxelor la bugetul statului;
  • plata dobanzilor si ratelor scadente.

Acoperirea soldurilor de trezorerie

Din analiza incasarilor si platilor de mai sus pot rezulta doua situatii pe perioada de previziune aleasa: incasarile vor fi mai mici decat platile (asa numitele goluri de trezorerie) sau incasarile vor fi mai mari decat platile.

Va sfatuiesc ca pentru acoperirea golurilor (deficitelor) de trezorerie sa actionati mai intai pentru micsorarea scadentei unor incasari viitoare (prin reducerea volumului creditelor comerciale acordate clientilor sau prin solicitarea incasarii in avans a unor vanzari) si pentru amanarea unor plati. Totodata, este bine sa incercati si amanarea unor cheltuieli (investitii etc) si realizarea unor venituri exceptionale, adica vanzari de active (in primul rand stocuri) disponibile.

Daca totusi soldul trezoreriei se pastreaza deficitar, o solutie ar fi sa-l acoperiti prin credite bancare. Va sfatuiesc sa pastrati aceasta varianta ca ultima optiune - ele se obtin greu, presupun acordarea unor garantii, conduc la cresterea gradului de indatorare a firmei si la costuri suplimentare. O sursa mai ieftina si mai rapida ar fi de exemplu un imprumut pe termen scurt de la actionari.

In ceea ce priveste valorificarea soldurilor pozitive ale trezoreriei, exista cel putin doua posibilitati.

Prima varianta este evident sa reinvestiti surplusul in activitatea de baza a firmei dvs. Astfel, dovediti ca aveti incredere ca aceasta activitate este profitabila si ca nu ati ales intamplator sa activati in acest sector.

Daca soldurile pozitive de trezorerie nu sunt o regula ci au un caracter aleator, puteti alege sa realizati un plasament financiar pe termen scurt cat mai rentabil, cat mai putin riscant si cu o cat mai buna lichiditate. Cele mai avantajoase plasamente de acest gen pot fi depozitele bancare la termen, certificatele de depozit, certificatele de trezorerie emise de Ministerul de Finante, actiunile si obligatiunile.




Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro

Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)

 


de Robert Gearba

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
robert gearbasfatul expertuluicash flowbugetfirmalichiditatea firmeifluxuri financiare


Data aparitiei: 03 Noiembrie 2015

Votati articolul "Sfatul Expertului Robert Gearba: Bugetarea cash-flow-ului firmei":
Rating:

Nota: 4.04 din 5 din 12 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X