email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anulare din oficiu cod TVA. Colectare la inchiriere. Cand facem ajustarea de TVA?

anulare din oficiucod tvachirieajustare tvacodul fiscaldecont 300

In analiza urmatoare, o societate inchiriaza un spatiu pentru activitatea pentru care a optat pentru aplicare TVA. Prin decizie ANAF i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA. Vom vedea daca pe toata durata anularii optiunea de inchiriere cu TVA se pastreaza si daca in aceasta situatie societatea colecteaza TVA pentru inchiriere. In perioada anularii optiunea de aplicare a TVA se incadreaza in termenul de valabilitate. Stabilim daca, in cazul in care la inchiriere se colecteaza TVA, se opereaza si ajustare TVA dedusa la achizitia cladirii.

Avand in vedere faptul ca optiunea pentru aplicarea regimului normal de taxare in cazul inchirierii a fost formulata in perioada in care locatorul era inregistrat in scopuri de TVA, cu un cod valid, consider ca nu mai poate renunta la aceasta optiune in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu. Astfel, pana la reinregistrarea in scopuri de TVA, societatea  nu mai poate aplica  regimul de scutire de taxa reglementat prin  art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, fiind obligata sa colecteze TVA in conformitate cu prevederile art. 11 alin.  (8) din Codul fiscal  "Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. ".

Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul  de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din "Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata" trebuie raportata organului fiscal competent prin  formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal".   

Formularul este reglementat prin O.M.F.P. nr. 795  din 19 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".

In alta ordine de idei, trebuie retinut ca, la comunicarea anularii codului de TVA, persoana impozabila avea obligatia sa ajusteze, in beneficiul bugetului de stat, suma TVA dedusa, pentru:
- avansuri platite furnizorilor/prestatorilor inainte de anularea codului de TVA, nedecontate la data anularii codului de TVA;
- marfurilor existente in  stoc;
- obiectelor de inventar care nu s-au dat in folosinta;
- serviciilor neconsumate, in sold,  de exemplu plata chiriilor si abonamentelor in avans;
- mijloacelor fixe si a bunurilor de capital.

Obligatia ajustarii  sumei TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere este  reglementata in noul cod fiscal prin:

- art. 304  "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital ", alin. (1) lit. c)   " (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri: …..c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate." si pct. 78 din normele de aplicare ale acestui articol;

- art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital", alin. (2) " Taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d):
a) pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b);
b) pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare. " si pct. 79 din normele de aplicare ale acestui articol. Suma TVA ajustata se inscrie si in Registrul bunurilor de capital.

Suma TVA ajustata se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, in ultimul decont de TVA cod 300, la urmatoarele randuri:
-  randul 30  "Regularizari taxa dedusa" pentru ajustarea efectuata conform art. 304;


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal


 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
anulare din oficiucod tvachirieajustare tvacodul fiscaldecont 300

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 05 Aprilie 2016


Votati articolul "Anulare din oficiu cod TVA. Colectare la inchiriere. Cand facem ajustarea de TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 05 Aprilie 2016 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X