In analiza urmatoare, o societate inchiriaza un spatiu pentru activitatea pentru care a optat pentru aplicare TVA. Prin decizie ANAF i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA. Vom vedea daca pe toata durata anularii optiunea de inchiriere cu TVA se pastreaza si daca in aceasta situatie societatea colecteaza TVA pentru inchiriere. In perioada anularii optiunea de aplicare a TVA se incadreaza in termenul de valabilitate. Stabilim daca, in cazul in care la inchiriere se colecteaza TVA, se opereaza si ajustare TVA dedusa la achizitia cladirii.
Avand in vedere faptul ca optiunea pentru aplicarea regimului normal de taxare in cazul inchirierii a fost formulata in perioada in care locatorul era inregistrat in scopuri de TVA, cu un cod valid, consider ca nu mai poate renunta la aceasta optiune in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu. Astfel, pana la reinregistrarea in scopuri de TVA, societatea nu mai poate aplica regimul de scutire de taxa reglementat prin art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, fiind obligata sa colecteze TVA in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) din Codul fiscal "Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. ".
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din "Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata" trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal".
Formularul este reglementat prin O.M.F.P. nr. 795 din 19 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".
In alta ordine de idei, trebuie retinut ca, la comunicarea anularii codului de TVA, persoana impozabila avea obligatia sa ajusteze, in beneficiul bugetului de stat, suma TVA dedusa, pentru:
- avansuri platite furnizorilor/prestatorilor inainte de anularea codului de TVA, nedecontate la data anularii codului de TVA;
- marfurilor existente in stoc;
- obiectelor de inventar care nu s-au dat in folosinta;
- serviciilor neconsumate, in sold, de exemplu plata chiriilor si abonamentelor in avans;
- mijloacelor fixe si a bunurilor de capital.
Obligatia ajustarii sumei TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere este reglementata in noul cod fiscal prin:
- art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital ", alin. (1) lit. c) " (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri: …..c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate." si pct. 78 din normele de aplicare ale acestui articol;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manual de politici contabile - Stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
- art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital", alin. (2) " Taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d):
a) pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b);
b) pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare. " si pct. 79 din normele de aplicare ale acestui articol. Suma TVA ajustata se inscrie si in Registrul bunurilor de capital.
Suma TVA ajustata se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, in ultimul decont de TVA cod 300, la urmatoarele randuri:
- randul 30 "Regularizari taxa dedusa" pentru ajustarea efectuata conform art. 304;
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal