Analiza noastra dezbate situatia in care, in cazul unei fuziuni prin absorbtie, transferul terenurilor si al cladirilor societatii absorbite catre societatea absorbanta se face la fel ca in cazul unui contract de vanzare-cumparare (prin notariat, intabulare etc.) sau daca exista o modalitate mai simpla.
De asemenea, stabilim daca e nevoie de o reevaluare a terenurilor si a cladirilor in cazul respectivei fuziuni, precum si daca fuziunea efectiva din punct de vedere financiar-contabil va fi efectuata de un expert contabil independent sau poate fi facuta de contabilul uneia dintre societatile care fuzioneaza. In plus, vom vedea daca societatea absorbita se radiaza de drept sau trebuie urmati anumiti pasi.
Pentru fiecare societatea inregistrarile in contabilitate se vor efectua de catre persoanele care organizeaza/conduc contabilitatea conform Legii contabilitatii 82/1991 (salariat sau expert contabil pe baza de contract de prestari servicii) conform Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, cuprinse in anexa nr. 1 la OMFP 897/2015.
Din punct de vedere contabil, operatiunile efectuate cu ocazia reorganizarii corespund uneia din urmatoarele doua metode, in functie de modul de evaluare a elementelor bilantiere:
- metoda activului net contabil; sau
- metoda evaluarii globale.
Metoda activului net contabil presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare se bazeaza pe activul net contabil. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea la care acestea au fost evidentiate in contabilitatea societatii care le cedeaza.
Metoda evaluarii globale presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare sunt stabilite de evaluatori autorizati, acestea fiind cuprinse in raportul de evaluare intocmit in acest scop. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere ale societatii care le cedeaza sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea rezultata in urma evaluarii.
In anumite situatii, conform art. 243 indice 3 din Legea societatilor 31/1990, unul sau mai multi experti, persoane fizice ori juridice, actionand pe seama fiecareia dintre societatile care participa la fuziune sau divizare, dar independent de acestea, vor fi desemnati de catre judecatorul-delegat pentru a examina proiectul de fuziune si a intocmi un raport scris catre actionari.
Acest raport va preciza daca rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale este corecta si rezonabila. Raportul va indica, de asemenea, metoda sau metodele folosite pentru a determina rata de schimb propusa, va preciza daca metoda sau metodele folosite sunt adecvate pentru cazul respectiv, va indica valorile obtinute prin aplicarea fiecareia dintre aceste metode si va contine opinia expertilor privind ponderea atribuita metodelor in cauza pentru obtinerea valorii retinute in final. Raportul va descrie, de asemenea, orice dificultati deosebite in realizarea evaluarii.
La cererea comuna a societatilor care participa la fuziune sau la divizare, judecatorul-delegat desemneaza unul sau mai multi experti actionand pentru toate societatile implicate, dar independent de acestea.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Fiecare dintre expertii desemnati are dreptul de a obtine de la oricare dintre societatile care participa la fuziune sau la divizare toate informatiile si documentele relevante si de a face toate investigatiile necesare.
Examinarea proiectului de fuziune si intocmirea raportului nu vor fi necesare daca toti actionarii/asociatii sau toti detinatorii altor valori mobiliare care confera drepturi de vot la fiecare dintre societatile participante la fuziune sau la divizare decid astfel.
Aceste prevederi nu se aplica in cazul unei fuziuni prin absorbtie, prin care una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera toate activele si pasivele lor unei alte societati care detine toate actiunile lor sau alte titluri conferind drepturi de vot in adunarea generala.
De asemenea, elaborarea rapoartelor nu este necesara in cazul in care fuziunea prin absorbtie este realizata de o societate absorbanta care detine cel putin 90%, dar nu totalitatea actiunilor/partilor sociale sau a altor valori mobiliare ce confera titularilor lor drept de vot in adunarile generale ale societatilor.
Conform art. 250 fuziunea are urmatoarele consecinte:
a) transferul, atat in raporturile dintre societatea absorbita si societatea absorbanta, cat si in raporturile cu tertii, catre societatea absorbanta sau fiecare dintre societatile beneficiare al tuturor activelor si pasivelor societatii absorbite; acest transfer va fi efectuat in conformitate cu regulile de repartizare stabilite in proiectul de fuziune;
b) actionarii sau asociatii societatii absorbite devin actionari, respectiv asociati ai societatii absorbante, respectiv ai societatilor beneficiare, in conformitate cu regulile de repartizare stabilite in proiectul de fuziune;
c) societatea absorbita inceteaza sa existe.
Documentele solicitate de ONRC se gasesc pe site-ul acestei institutii (http://www.onrc.ro/index.php/ro/mentiuni/persoane-juridice/fuziunea-uneia-sau-mai-multor-societati-cu-o-societate-existenta;
http://www.onrc.ro/index.php/ro/mentiuni/persoane-juridice/fuziunea-uneia-sau-mai-multor-societati-intr-o-societate-pe-care-o-constituie;)
Pentru mai multe aspecte juridice legate de etapele fuziunii, transferul dreptului de proprietate este recomandat sa va adresati unor persoane cu pregatire juridica corespunzatoare.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu – Economist