Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Deductibilitatea cheltuielilor 2018. Raspunsuri pentru fiecare dilema

Deductibilitatea cheltuielilor 2018. Raspunsuri pentru fiecare dilema
deductibilitateimpozit pe profittva de plata

Studiul de caz de astazi prezinta o societate platitoare de impozit pe profit si TVA.

Mentionam ca urmatoarele cheltuieli sunt deductibile:

1. cheltuieli cu bunuri si servicii achizitionate cu bon fiscal care nu are CIF-ul beneficiarului inregistrat pe bon sau CIF-ul este gresit?
2. cheltuiala cu TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii cu bon fiscal care nu are CIF-ul beneficiarului sau CIF-ul este gresit. Valoarea TVA se inregistreaza pe cheltuiala 6XX = 401 sau 6XX = 4426?
3. cheltuieli inregistrate pe baza chitantei, nu avem factura?
4. suma retinute de banca pe extrasul bancar, acesta fiind singurul document pe care il avem?
5. cheltuiala cu amortizarea nedeductibila inregistrata pentru un mijloc fix in perioada de conservare (anii 2015-2017) la momentul casarii acestuia urmata de valorificare? In luna noiembrie 201717 mijlocul fix a fost scos din functiune, casat si valorificat obtinandu-se piese care au fost vandute in 2017 si 2018. Valoarea ramasa a mijlocului fix la data casarii este mai mica decat valoarea pieselor obtinute din valorificarea acestuia.
 

Iata raspunsul specialistului pentru fiecare caz in parte!


1. Potrivit OMFP 2634/2015 documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:

Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Institutiile Statului in Control
Institutiile Statului in Control
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018


    - denumirea documentului;
    - denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care intocmeste documentul;
    - numarul documentului si data intocmirii acestuia;
    - mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
    - continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
    - datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
    - numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare.

 In cuprinsul oricarui document emis de catre o entitate trebuie sa se mentioneze si elementele prevazute de legislatia in domeniu, respectiv forma juridica, codul de identificare fiscala si capitalul social, dupa caz.
 
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.

Avand in vedere ca bonul fiscal care nu are mentionat CUI-ul beneficiarului, acest document nu indeplineste conditiile de a fi document justificativ, iar in acest fel nu se poate dovedi ca operatiunea este realizata de catre societate este necesara intocmirea de catre societate a NIR-ului pentru bunurile achizitionate, precum si  decontul de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal.

Art. 25 din Codul Fiscal prevede ca pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.

Consider ca se pot deduce cheltuielile efectuate pe baza bonului fiscal in conditiile in care se intocmesc documente justificative mentionate ce dovedesc achizitia bunurilor, efectuarea cheltuielilor pentru activitatea societatii.

2. Pct. 69 alin (6) din Normele de aplicare a Codului Fiscal prevede ca pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal, daca furnizorul/prestatorul a mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.

Potrivit art. 299 din Codul Fiscal pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare.

Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii pot emite facturi simplificate atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro.
  
Potrivit alin. (21) al  art. 319,  facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (12) si (13) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia.

Avand in vedere ca beneficiarul nu detine un document care potrivit legii sa ii dea drept de deducere a TVA, consider ca TVA nu se va inregistra in contul 4426.

Acesta se va inregistra in valoarea serviciului achizitonat sau in valoarea bunurilor.

371        =            401 (inclusiv TVA)
604, 628    =            401 (inclusiv TVA)

3. Chitanta este document justificativ potrivit OMFP 2634/2015.
Pe baza acestui document se pot inregistra in contabilitate cheltuielile aferente.
Chitanta trebuie sa aiba completate toate elementele aferente unui document justificativ.
In masura in care aceste cheltuieli sunt aferente desfasurarii activitatii societatii, cheltuielile sunt deductibile.

4. Pct 25 din OMFP 2634/2015 prevede ca pentru operatiunile economice pentru care, conform prevederilor Codului fiscal, nu exista obligatia intocmirii facturii, inregistrarea in contabilitate a acestora se efectueaza pe baza contractelor incheiate intre parti si a documentelor financiar-contabile sau bancare care sa ateste acele operatiuni, cum sunt: aviz de insotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata/incasare, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupa caz.
 
Prin urmare, in contabilitate pot fi inregistrate cheltuielile evidentiate pe baza de extras de cont.
Pentru deducerea acestora se va intocmi nota de contabilitate conform modelului prevazut in OMFO 2634/2015.

5. Art. 28  alin (12) lit. k) prevede ca in cazul in care mijloacele fixe amortizabile sunt trecute in regim de conservare, in functie de politica contabila adoptata, valoarea fiscala ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare se recupereaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala.
    
Prin urmare, valoarea fiscala a imobilizarii dupa expirarea perioadei de conservare este cea la intrarea in regimul de conservare. Amortizarea contabila este amortizare nedeductibila.

Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala.
 

La scoaterea din functiune a imobilizarii casate se inregistreaza
        %        =            213
     2813
     6583

Se va deduce cheltuiala aferenta valorii fiscale, respectiv valoarea bunului minus amortizarea fiscala, pana la intrarea in conservare, nu cheltuiala inregistrata in contul 6583, cheltuiala contabila.
 


Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deductibilitateimpozit pe profittva de plata

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 23 Martie 2018


Votati articolul "Deductibilitatea cheltuielilor 2018. Raspunsuri pentru fiecare dilema":
Rating:

Nota: 3.83 din 5 din 9 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Reprezentant fiscal

Intrebare: O societate din Elvetia, care are reprezentant fiscal atat in Germania cat si in Romania , transfera intr-un depozit consignatie , in Romania , marfurile din Germania , urmand a fi vadute pe teritotiul Romaniei.
Pentru transferul marfurilor din Germania in Romania(importul este facut in Germania , unde s-a platit tva la import) este necesara o factura a reprezentantului fiscal din Germania catre reprezentantul fiscal din Romania ?
In momentul vanzarii in Romania, reprezentantul fiscal va factura marfurile respective cu tva, sau va aplica taxare inversa ?
Multumesc.

Raspuns: In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (4) din Codul fiscal si ale pct. 71 din normele...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 23 Martie 2018 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016