Daca factura nu este inca disponibila prin SPV, puteti inregistra cheltuielile pe baza documentelor justificative, iar deducerea TVA-ului se va face ulterior, la primirea facturii electronice.
Factura nereceptionata in SPV: studiu de caz
Intrebare: "In cazul in care primesc de la un furnizor o factura in format fizic (factura care insoteste marfa) si aceasta nu este incarcata in SPV pana la finalul lunii, solutia ANAF este de a inregistra avizul de marfa, si anume inregistrarea: 301, 4428 = 408.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Insa, cat timp putem tine aceste sume in contul 408, respectiv 4428?"
Raspuns:
Daca ati primit o factura doar in format fizic si aceasta a fost deja achitata, dar nu a fost inca transmisa prin SPV, o puteti inregistra in contabilitate in baza documentelor care atesta existenta si realitatea operatiunii (ex. contracte, situatii de lucrari, NIR-uri, etc.), fara a deduce TVA-ul.
In acest caz, puteti folosi contul 408 Furnizori facturi nesosite pentru a inregistra cheltuiala sau achizitia. Monografia ar putea fi:
La inregistrarea cheltuielii/achizitiei:
% 6xx, 4428 = 408 (pentru cheltuieli)
% 3xx, 4428 = 408 (pentru stocuri)
La plata facturii:
408 = 5121
La primirea ulterioara a facturii electronice si deducerea TVA:
Manual de politici contabile - Stick USB
SAF-T Ghid de raportare corecta
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
4426 = 4428
408 = 401
Pentru a reflecta corect tranzactiile in contabilitate, folositi documentele justificative disponibile, cum ar fi rapoartele de lucru, situatiile de lucrari, notele de intrare-receptie (NIR) pentru bunuri, documentele de transport etc. Aceste documente pot sta la baza inregistrarii in contabilitate chiar daca factura propriu-zisa nu a fost inca primita prin e-Factura.
Este important sa aveti toate documentele care dovedesc realitatea si momentul efectuarii tranzactiei, chiar daca factura nu a fost primita prin SPV.
Deductibilitatea cheltuielilor:
Cheltuielile sunt considerate deductibile din punct de vedere fiscal daca sunt efectuate in scopul activitatii economice a firmei si sunt justificate prin documente care atesta realitatea tranzactiilor (ex. contracte, situatii de lucrari, NIR-uri etc.).
De retinut! Daca factura nu este inca disponibila prin SPV, puteti inregistra cheltuielile pe baza documentelor justificative, iar deducerea TVA-ului se va face ulterior, la primirea facturii electronice.
De altfel, incepand cu iulie 2024 se va primi decont de tva precompletat de ANAF si tva ul de pe acele facturi nu va apare ca tva deductibil in decontul de tva generat de ANAF din moment ce nu e transmisa factura in SPV.
Factura in mod normal trebuie sa o primiti in luna achizitiei, transmisa oficial prin SPV.Daca nu se intampla acest lucru, este necesar sa notificati faptul ca nu s-a receptionat factura. Urmeaza sa se elaboreze si o procedura de notificare cu privire la neprimirea facturii in termen, insa se intarzie cu emiterea documentului oficial.Pana atunci transmiteti mesaj in SPV cu privire la aceasta situatie.
Raspuns oficial ANAF:
In cazul in care contribuabilul nu emite factura, cum poate notifica destinatarul neemiterea acesteia? In legislatie este prevazuta notificarea in procedura ANAF.
ANAF: Da, se va veni cu Ordin privind procedura de notificare a contribuabilului pentru netransmiterea la timp a facturilor prin SPV.
Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com