In cele ce urmeaza, discutam despre o societate cu capital de stat (din bugetul local) care primeste in administrare mijloce fixe, o serie de materiale si obiecte de inventar de la Primarie.
Cum se inregistreaza in contabilitate mijloacele fixe primite si celelalte bunuri? Ce documentele trebuie intocmite?
Mai important decat actionariatul societatii care primeste bunurile in administrare este regimul juridic al acestor bunuri, respectiv daca ele sunt proprietate publica sau proprietate privata de stat (in ipoteza nu este precizat).
In cazul bunurilor proprietate publica, din ipoteza rezulta ca primitorul bunurilor este o societate.
In conformitate cu prevederile 868 alin.1 Cod civil, titulari ai dreptului de administrare a bunurilor proprietate publica pot fi : regiile autonome, autoritatile administratiei publice centrale sau locale sau alte institutii publice de interes national, judetean ori local. Din acest tex de lege rezulta ca societatile nu sunt incluse in categoria entitatilor ce pot avea calitatea de titular al dreptului de administrare pentru bunurile proprietate publica.
In cazul bunurilor proprietate privata de stat, sunt aplicabile dispozitiile Titlului V din Cartea a III-a Cod civil (art.792 -857 Cod civil).
Documente juridice necesare: Dreptul de administrare pentru astfel de bunuri se constituie prin conventie de natura civila incheiata intre autoritatea publica ce detine in proprietate bunurile si societatea ce urmeaza a le administra. Apreciem ca, in prealabil, este necesar ca autoritatea publica locala sa emita un act administrativ prin care sa decida constituirea dreptului de administrare, limitele acestuia si persoanele imputernicite sa semneze, din partea autoritatii locale, conventia de administrare
Primirea efectiva a bunurilor se face in baza unui proces verbal de predare-primire. Desi nu este obligatoriu, se recomanda intocmirea unui inventar.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Documente contabile ce trebuie intocmite:
Documentele de evidenta a mijloacelor fixe sunt, conf. Ordin 3512/2008 modificat prin O.nr.170/2015:
fisa mijlocului fix
bon de miscare a mijloacelor fixe
Evidenta materialelor de natura obiectelor de inventar se tine cu ajutorul urmatoarelor documente :
- nota de receptie si constatare diferente (Cod 14-3-1A),
- bon de predare, transfer, restituire (Cod 14-3-3A),
- bon de consum (Cod 14-3-4A)
- fisa de magazie (Cod 14-3-8)
- fisa de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta (Cod 14-3-9)
- registrul stocurilor (Cod 14-3-11 si Cod 14-3-11/a),
Din ipoteza rezulta ca primitorul bunurilor este o societate. Prin urmare se va utiliza planul de conturi specific societatilor (OrdinMFP nr.1802/2014).
In contabilitate se folosesc urmatoarele conturi in afara bilantului, fiind vorba de bunuri date in administrare:
Contul 8038 "Bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie"
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati.
In debitul contului 8038 "Bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie" se inregistreaza valoarea bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati, iar in credit, valoarea celor restituite.
Soldul contului reprezinta valoarea bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati, existente in entitate la un moment dat.
In cazul materialelor in regim de proprietate privata de stat, care urmeaza a fi consumate, se poate utiliza si Contul 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare".
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta materiilor prime, materialelor si altor valori materiale (imobilizari corporale, obiecte pretioase etc.) apartinand tertilor, primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, pe baza de contract.
In debitul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare" se inregistreaza, la preturile prevazute in contract, valorile materiale primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, iar in credit se inregistreaza, la aceleasi preturi, valorile materiale finisate sau reparate, restituite titularilor.
Soldul contului reprezinta valorile materiale primite spre prelucrare sau reparare.
Referitor la valoarea la care trebuie inregistrata la data intrarii in societate, bunurile se inregistreaza in contabilitatea societatii la valoarea de inventar din evidentele autoritatii publice locale.
Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro