Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
Prezentul studiu de caz analizeaza procesul de eliminare a unor documente din arhiva unei societati comerciale infiintate si functionale din anul 2004. Avand in vedere obligatiile legale privind arhivarea si gestionarea documentelor, precum si necesitatea eficientizarii spatiului de depozitare, societatea doreste eliminarea documentelor care nu mai sunt necesare.
Intrebare: "Firma este infiintata si functioneaza din anul 2004. Se doreste eliminarea unor documente (de exemplu, avize de insotire a marfii).
Exista o procedura anume pentru acest lucru? Este necesara intocmirea unui proces-verbal? Sau documentele se pot rupe si arunca efectiv?"
Regulile generale privind arhivarea registrelor de contabilitate si a documentelor justificative sunt reglementate prin O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind documentele financiar contabile, sectiunea:
C. Pastrarea si arhivarea registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile
"36. Entitatile au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.
Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.
In cazul pastrarii pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.
In cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.
37. Documentele financiar-contabile se pot pastra, in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, si de catre operatori economici autorizati, potrivit legii, in prestarea de servicii arhivistice. Si in acest caz raspunderea privind pastrarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii beneficiare.
Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, entitatile trebuie sa prezinte, la cererea acestora, documentele solicitate.
37 1. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din legea contabilitatii timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii."
Acelasi termen de arhivare al documentelor este reglementat si prin art. 25 din Legea nr. 82 /1991 Republicata Legea contabilitatii:
"Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii."
De asemenea conform prevederilor pct. 43 din O.M.F.P. nr. 2634/2015, documentele financiar -contabile se elimina din arhiva societatii, astfel cum se precizeaza la pct. 43 dispozitii care prevad ca:
"43. Eliminarea din arhiva entitatii a documentelor financiar-contabile, al caror termen de pastrare prevazut in prezentele norme a expirat, se face de catre o comisie constituita potrivit procedurilor proprii ale entitatii. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei. "
In concluzie, documentele financiar contabile arhivate anterior in arhiva societatii/sediului secundar, pot fi distruse in cadrul societatii de catre o comisie desemnata in acest scop, fara a fi obligatorie predarea acestora la Arhivele Nationale.
Documentele din arhiva, distruse in cadrul societatii de catre comisia desemnata, trebuie inregistrate intr-un Proces verbal intocmit de catre comisie si aprobat de catre conducatorul societatii.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
NOU: Ghidul practic al contabilitatii in 2025. Legislatie explicata - Exemple detaliate
Articole similare
Eliminare documente din arhiva societatii: Care este procedura de lucru?Pastrare si ARHIVARE DOCUMENTE: CUM si CAT timp se pastreaza actele financiar-contabile ale firmeiARHIVARE DOCUMENTE justificative: 5 conditii care trebuie respectateTermenul de pastrare a documentelor justificativeDistrugerea documentelor care au depasit termenul legal de pastrare. Ce trebuie sa stie orice contabilUltimele articole
Cum poate reduce costurile o solutie eficienta de arhivare a documentelor?Ce implica gestionarea arhivei prin mijloace proprii? Partea I - Costurile cu spatiul destinat arhivariiCUM ALEGETI FURNIZORUL DE SERVICII DE ARHIVARE?AFLA TOTUL DESPRE ARHIVAREA DOCUMENTELOR DIN NOUL GHID GRATUIT!CE OBLIGATII PREVEDE LEGEA REFERITOR LA ARHIVAREA DOCUMENTELOR?Articole similare
Eliminare documente din arhiva societatii: Care este procedura de lucru?Registrul-jurnal: ce este, ce contine si modelPastrarea si arhivarea documentelor. Cum se procedeaza in cazul Registrului Inventar?Ordinul 1878/2019 - modificarea si completarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publiceLegea Contabilitatii actualizata in 2018. Contraventii si sanctiuniUltimele articole
Proceduri contabile pentru Societati Comerciale, 2014Completare REGISTRE DE CONTABILITATE si Registru de evidenta fiscala. Ce obligatii exista?Arhivare documente contabile. Cum procedam privind eliminarea documentelor din arhiva?ContaUtil: Documentar legislativ privind registrele de contabilitateDezvaluim obligatiile la inchiderea exercitiului financiar. Registrele de Contabilitate, prevederi importanteArticole similare
Eliminare documente din arhiva societatii: Care este procedura de lucru?Bunuri acordate gratuit in scopuri de publicitate: Care este tratamentul fiscal si ce documente trebuie intocmite?Penalitati de intarziere: Este obligatorie emiterea unei facturi pentru a le inregistra in contabilitate?Deductibilitate cheltuieli auto: Cele mai frecvente greseli constatate de ANAFBani lipsa din casierie: Monografia contabila si ce sanctiuni risca societateaUltimele articole
ANAF actualizeaza formularele 101 si 101 Grup fiscal: Noutati si instructiuni de completareDelegatie - decontarea cheltuielilor de transport cu autoturismul personal: Ce este important de retinutBunuri lipsa din gestiune imputabile administratorului: 3 aspecte importante privind tratamentul contabil si fiscalCum scoatem din gestiune produsele expirate: documente, monografie contabila si implicatii fiscaleAtentie la decontari: 5 operatiuni care pun probleme in practica si explicatii amanuntite