Data find importanta formularului unic 112 au aparut o serie de probleme ridicate de cei care il folosesc. ANAF a colectat pentru dvs 39 de intrebari frecvente venite de la utilizatori si raspunsurile aferente.
Le puteti citi integral mai jos. Speram sa va ajute in munca dumneavoastra.
Intrebare 1: Se mai depune si declaratia 100, care continea aceasta raportare sau este si ea inlocuita de D112?
Raspuns: Declaratia 112 nu inlocuieste declaratia 100. Impozitul pe veniturile din salarii se raporteaza in D112 incepand cu raportarea pe ianuarie 2011.
Intrebare 2: Depunerea declaratiei D112 elimina depunerea declaratiilor separate pentru CASMB, CNPAS, ANOFM ?
Raspuns: Da, D112 contine si raportarile individuale,pe fiecare asigurat , care erau depuse anterior de fiecare angajator la CASMB, CNPAS, ANOFM
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Intrebare 3: Ca asociatie non-profit transmiteam pana acum declaratile 100 si 102 semestrial. Mai este valabil acest lucru si pentru D112 sau trebuie sa o depunem lunar?
Raspuns: Declaratiile catre CASMB, CNPAS, ANOFM se depuneau lunar. Si D112 se va depune lunar. Informatiile referitoare la impozitul pe venit din 100 si toate informatiile din 102 se vor regasi in Anexa1 -angajator a declaratiei D112.
Intrebare 4: Vechile fisiere erau DBF rezultate din aplicatie salariala. Acum cu ce program le convertesc in fisier XML?
Raspuns: Nu avem posibilitatea sa va punem la dispozitie un soft care sa incarce datele din bazele proprii in structura xml a formularului D112.
Daca societatea are peste 50 - 60 de angajati, va trebui sa achizitionati de la o societate specializata un soft care sa va genereze fisierul xml din baza de date proprie. Daca numarul de angajati este sub 60, puteti incarca de mana datele intr-un fisier PDF inteligent pe care sa il salvati de model si pe care sa il modificati in fiecare luna doar cu datele care se schimba periodic (numar de zile in luna, concedii etc.).
Este publicat pe site-ul ANAF si un document care va contine instructiunile de completare pentru fisierul PDF inteligent.
Intrebare 5: Daca depunem D112 pe suport electronic si hartie (inca nu avem certificat digital), pe hartie se listeaza toti asiguratii (sa zicem 700 de asigurati, deci 80-90 pagini) ? Sau pe format de hartie se duce doar Anexa 1 ( nu si anexa 1.1anexa 1.2) ?
Raspuns: Pentru depunerea declaratiei 112 la ghiseu, este necesar sa listati doar Anexa 1, nu este necesara listarea anexei 1.1 si anexei 1.2.
Intrebare 6: Deoarece …. SA are subunitati in subordine in toata tara, va rugam sa ne raspundeti la urmatoarele intrebari:
a. Aplicatia dvs va putea sa insumeze fisierele trimise de la fiecare judet? (pentru a obtine un fisier unic la nivel de unitate)
b. Aplicatia dvs. stie sa lucreze si cu alte formate de fisier in afara de XML? (de exemplu dbf)
b.1. Daca nu, puteti sa ne furnizati instrumente de transformat dbf in XML?
b.2. Daca nu, acceptati sa primiti 42 de pdf-uri sau xml-uri (cate unul din fiecare judet)?
c. Va rugam sa ne oferiti o modalitate de centralizare a fisiereleor de la fiecare judet, pentru a obtine o declaratie centralizata pe unitate.
d. Impozitul pe venit salarii se va achita centralizat?(tinand cont ca el se va declara centralizat, conform D112)
Raspuns:
a. Declaratia unica se depune doar de sediul mama, pentru el si pui, deci va trebui sa depuneti o singura declaratie, nu cate una in fiecare judet. In functie de datele declarate, informatiile vor ajunge unde este necesar.
b. Nu avem posibilitatea sa va punem la dispozitie un soft care sa incarce datele din bazele proprii in structura xml a formularului D112.
Daca societatea are peste 50 - 60 de angajati, va trebui sa achizitionati de la o societate specializata un soft care sa va genereze fisierul xml din baza de date proprie.
c. Nu va putem oferi solutii pentru centralizarea datelor proprii.
d. La aceasta intrebare veti primi raspuns ulterior, pe site-ul ANAF, la sectiunea "Intrebari frecvente declaratia 112"
Intrebare 7: Suntem o firma cu peste 250 de angajati, si introducerea tuturor cu noul program ne-ar lua f.mult timp. Pana acum preluam in programele utilizate pt. cas,cass si somaj, fisiere tip dbf obtinute din programele proprii de calcul al salariilor(respectand structura ceruta de programe), faceam validarea la sfarsit si trimeteam declaratiile la institutiile respective. Va intreb deci, cum preluam in acest acest nou program dintr-o structura de tip dbf datele referitoare la angajati pentru cas,cass,si somaj pt. ca odata preluate sa se contorizeze in totaluri pe societate si sa se poata face si validarea datelor.
Raspuns: Ne pare rau, dar societatile cu numar mare de angajati vor trebui sa faca un efort sa procure un soft care sa populeze fisierul xml in structura, cu validarile si corelatiile publicate pe site-ul ANAF.
Intrebare 8: De unde se poate cumpara un astfel de soft?
In cazul in care generam prin mijloace proprii fisierul XML cu structura ceruta,de unde putem descarca(adresa site-ului) programul furnizat de MFP pentru verificarea acestui fisier si programul pt. generarea fisierului PDF cu atasarea automata a XML-ului(si numele acestor programe)
In noua varianta a declaratiilor reunite ce se intampla cu copiile certificatelor medicale care ajungeau la Casele Judetene de Sanatate?
Raspuns: Toate specificatiile referitoare la declaratia unica le gasiti pe site-ul ANAF, la adresa http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/declunica/Declaratiaunica.htm.
Nu avem informatii despre societatile specializate in soft pentru declaratia unica.
Copiile certificatelor medicale se depun in continuare la casele judetene de sanatate.
Intrebare 9: Avand in vedere ca "Declaratia unica" a fost publicat in Monitorul Oficial, aceasta intra in vigoare cu 01.01.2011! Cum declar urmatoarele situatii:
- Contract de munca mai mic de 2 ore, dar nu cu 1 ora! (Ex. 30 minute)
- Daca "conform legii" nu va fi si "conform aplicatiei de preluare si validare", ce fac sa se preia declaratia?
Raspuns: Declaratia unica 112 a fost facuta conform legislatiei, deci daca situatiile prezentate de dumneavoastra se incadreaza, nu veti gasi impedimente in completarea declaratiei.
Pentru contract de munca de 30 min/zi, si pana acum aveati aceaasi problema, deci nu il completati la sectiunea 21/22 zile in luna cate 30 min ci este situatia in care calculati cate zile sunt lucrate cu multiplu de ore in luna.(30min x 21 zile : 8(sau 6 sau 4) ore = nr. zile lucrate cu norma de 8, 6 sau 4 ore pe zi)
Validarile din formularul D112 sunt date de cei de la ANOFM, CNAS, CNPAS, conform legilor in vigoare, deci nu trebuie sa convingeti pe nimeni de la finante ca sunt neconcordante intre bazele de calcul "legale si pentru certificatul medical".
Intrebare 10: Cum se declara persoanele in concediu de crestere copil ?
Raspuns: Pentru persoanele in concediu de crestere a copilului, aveti si acum variante pentru diferite case:
- poate fi neasigurat pentru concedii si indemnizatii si asigurat pentru somaj, sau invers
Intrebare 11: Cum se declara un asigurat cu doua contracte la acelasi angajator ?
Raspuns: Pentru un asigurat cu doua contracte la acelasi angajator, aveti la dispozitie sectiunile B, C.
Intrebare 12: Ce validari sunt folosite ?
Raspuns: Validarile sunt publicate pe site-ul ANAF si sunt si legislative, nu doar matematice, in masura posibilitatilor. Sunt mai bine de 440 validari.
Intrebare 13: Completand D112 am observat ca nu se cere introducerea contributiilor pt. accidente si boli respectiv contributia datorata de angajator pt.sanatate.
Raspuns: In fisierul PDF exista sectiunea C3. Indemnizatii pentru accidente de munca si boli profesionale, pentru angajator, nu pentru fiecare angajat in parte.
Intrebare 14: Am incercat sa completez decl 112 dar la norma pe zi nu am gasit in cazul in care salariatul este anagajat cu 2 ore pe saptamana......exista si aceasta posibilitate ......nu este obligatoriu 2 ore pe zi. La apasarea butonului de validare nu se intampla nimic. Nu zice ca s-a validat sau ca sunt erori.
Raspuns: Daca nu functioneaza butonul de validare, descarcati utima versiune de pe site.
Se pare ca aveti o versiune mai veche.
Pentru contracte cu 2 ore pe saptamana, ar trebui sa completati declaratia asa cum o faceati pana acum pentru aceasta situatie.
Intrebare 15: Caseta Data plecarii trebuie completata de angajator cand salariatul intra in concediu de crestere a copilului pana la 2 ani? La fel, Data angajare se completeaza la reluarea activitatii la angajator de catre aceste persoane ?
Raspuns: Pentru persoanele care intra in concediu crestere copil se va completa data plecarii de la angajator (care corespunde cu ultima zi de activitate la angajator, aceasta urmand sa intre in concediu pentru crestere copil), iar data angajarii se completeaza in momentul reintoarcerii la lucru a persoanei la angajator. Aceasta persoana va fi raportata in perioada cat se afla in concediu ingrijire copil de Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale conform art. 2963 litera f) pct.2 din OUG117/2010 care la randul sau va completa atat data angajarii (data de la care persoana incepe concediul pentru crestere copil) si data plecarii (data cand aceasta persoana inceteaza acest concediu).
Intrebare 16: Persoanele aflate toata luna in concediu crestere copil figureaza cu 0 in declaratie ? Pana acum la unele AJOFM-uri se cerea ca acestia sa figureze in declaratia somaj.
Raspuns : Persoanele aflate toata luna in concediu crestere copil apar in declaratie ca si inainte, adica: Ore suspendate in luna = nr total ore lucratoare in luna Baza calcul somaj = 0
Intrebare 17: Referitor la Anexa 1.1, cap.B1, rd.8 – Total zile lucrate Daca un asigurat cu 1/2 norma pe un post cu norma de 8 ore a lucrat efectiv 4 zile cu cate 4 ore, introducem aici 2 zile (luate cu 8 ore) sau 4 zile (luate cu 4 ore)?
Raspuns : Corect este sa completati:
Tip contract = P4
Ore norma zilnica contract = 8
Ore lucrate efectiv in luna = 16
Total zile lucrate = 4
Pentru sistemul de asigurari de sanatate se va lua in calcul 4 zile.
Intrebare 18: Referitor la Nomenclator creante fiscale - Anexa 2 la HG 1397/2010 Cf. art. 6 (7) din OUG 158/2005 mai este in vigoare contributia pentru concedii si indemnizatii suportata din FAAMBP pentru zilele de incapacitate temporara de munca suportate din fond.
In anexa 1.2 din declaratia 112, la rd.8 din sectiunea C.2. este enumerat acest tip de contributie. Insa ea nu se regaseste nici in OUG 117/2010, nici in nomenclatorul din Anexa 2 la HG 1397/2010. Unde o centralizam?
Raspuns: Contributia pentru concedii si indemnizatii suportata din FAAMBP este inca valabila, iar in nomenclatorul din Anexa 2 ( HG 1397/2010 ) este cuprinsa in creanta de la punctul 15.
Atat in OUG 158/2005, cat si in normele de aplicare ale OUG117/2010(care se elaboreaza acum)se face referire la acest aspect.
Intrebare 19: Referitor la Nomenclator subventii/scutiri/reduceri - Anexa 3 la HG 1397/2010 Din cate ne dam seama, pozitia 5. Subventii cf. art. 7 (3) din OUG 58/2001, aceasta ordonanta de urgenta a fost abrogata de OG 12/2008 care nu prevede subventii, deci acestea nu mai exista.
Nu exista insa loc pt. a include ajutorul financiar prevazut de LG 76/2002 art.84/1. Nu trebuie raportat aici?
Raspuns : In Nomenclatorul subventii/scutiri/reduceri au fost pastrate aceleasi pozitii din declaratia depusa potrivit Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr.405/2004. Poz. 5 s-a pastrat pt corespondenta cu formatul vechi de formular dar va fi zero.
Ajutorul financiar prevazut la art.84¹ nu are acelasi regim cu subventiile/scutirile/reducerile. Acesta se vireaza, la cerere, in conditiile prevazute expres la alin.(4) al articolului mentionat.
Intrebare 20: In anexa 9 la sectiunea Circula la... apare ca circula la unitatea fiscala si la angajator formatul listat pe hartie, fara sa se precizez: se listeaza doar anexa 1 sau si listele insotitoare din declaratie.Se intelege ca trebuie listata toata declaratia.
Raspuns: Declaratia depusa in format electronic la organul fiscal este insotita de Anexa1 in format hartie , semnat si stampilat.
Intrebare 21: Angajatorul trebuie sa retina contributia de asigurari sociale de sanatate si pentru persoanele care realizeaza venituri profesionale (drept autor, conventii civile)? Daca retinem, cum raportam in declaratia 112, in care creanta fiscala ?
Raspuns: Contributia de asigurari sociale de sanatate se plateste la casele judetene de asigurari de sanatate de catre persoanele care realizeaza venituri profesionale (drept autor, conventii civile), nu se raporteaza in aceasta declaratie.
Intrebare 22: Concediile medicale pentru lunile anterioare (pentru interventii chirurgicale, aparat gipsat, etc) in situatia in care legal aceste certificate pot fi aduse de catre salariati si in luna urmatoare celei pt care au fost emise, inclusiv dupa data de 05 a lunii urmatoare, in D112 nu se pot raporta (exista limitare la nr total de zile lucratoare din luna curenta iar in aceste conditii nr zile vor fi peste aceast plafon, respectiv nr zile lucrate in luna curenta + nr zile de concediu
medical ptr luni anterioare) – ce solutia ne sugerati?
Raspuns: In luna de raportare se trec toate concediile medicale care au fost eliberate in acea luna. De ex. daca in luna ianuarie 2011 un angajator are 2 salariati care au fiecare cate un concediu medical, acest angajator va raporta 2 concedii medicale. Daca a omis sa raporteze unul dintre concediile medicale, va face o rectificativa la luna ianuarie. Nu va raporta in februarie concediul omis in luna ianuarie.
Intrebare 23: In cazul concediilor medicale pentru accident de munca sau boala profesionala suportate de catre angajator, respectiv peste 5 zile, ce se intampla cu limitarea impusa in programul de validare? Angajatorul poate suporta mai mult de 5 zile.
Raspuns: Pentru condii pe accident de munca si boala profesionala angajatorul plateste doar primele 3 zile. Lege 346/2002 (ART. 34 Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta in primele 3 zile de incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.)
Pentru concedii medicale conform OUG 158/2005 angajatorul plateste primele 5 zile: OUG158/2005:ART. 12 Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C si alin. (2).
Concediile medicale ptr accidente de munca nu se completeaza in sectiunea D daca accidentul de munca nu este confirmat de Casa de Pensii (Directia de accidente de munca) atunci concediul medical este asimilat concediului pe OUG 158 (de accea este limitare)
Intrebare 24: In cazul veniturilor acordate in luni ulterioare inchiderii contractului de munca (diferente de venit pt perioada anterioara, alte drepturi, etc) se cere in programul de validare si timp lucrat – evident acesta nu exista – cum se raporteaaza? Ce se trece la timp lucrat?
Raspuns : Pentru sanatate nu este nevoie sa se completeze timp de lucru ci doar sa se adauge la suma primita de angajat in luna de raportare si suma din luna anterioara.Daca nu a lucrat in luna de raportare (are contract incheiat) il va raporta pe tip asigurat fara contract de munca.
Intrebare 25: Contractele civile sunt limitate ca suma de plata – exista prevedere legala in acest sens?
Raspuns: Este vorba de conventii civile sau drepturi de autor. Exista limita pentru sumele de plata conform OUG 94/2010 la 5 salarii medii brute.
Contributia de sanatate pentru aceste tipuri de persoane nu se depune prin declaratia unica
Intrebare 26: In ce declaratie se raporteaza contributia pentru persoane cu handicap?
Raspuns : In Declaratia 100 . In OPANAF nr 73/2011 la poz. 24 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la Bugetul de Stat exista „Varsaminte de la persoanele juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate”
Intrebare 27: In Declaratia 112 se fac corelatii cu declaratiile anterioare ?
Raspuns: Corelatiile cu declaratiile depuse anterior se vor face la casele de pensii, sanatate, somaj .
Intrebare 28: In legatura cu completarea D112 am intalnit urmatoarea situatie: avem sume de recuperat din lunile anterioare din "Contributia pentru concedii si indemnizatii de la persoane juridice sau fizice care au calitatea de angajator" (pozitia nr.15 din nomenclator) si nu stim cum putem evidentia aceasta suma, astfel incat sa nu mai primim mesaj de eroare cand completam randul 2 "Suma deductibila" in limita sumei datorate in luna.
Raspuns: In conformitate cu prevederile art. 40 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari prin Legea nr.399/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2010, indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.
Astfel, de la momentul intrarii in vigoare a OUG nr. 36/2010, angajatorii nu mai pot solicita, respectiv, nu mai pot recupera din contributia datorata in luna de raportare, sume reprezentand indemnizatii platite de catre acestia asiguratilor, care
depaasesc suma contributiilor datorate, daca este depasit termenul de 90 de zile de la data la care era in drept sa le solicite/recupereze.
De asemenea, art. 38 alin. (2) din OUG nr. 158/2005 a fost modificat prin OUG nr. 117/2010 si incepand cu ianuarie 2011 sumele reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,achitate de angajator asiguratilor salariati, care depasesc contributia datorata in luna de raportare, nu se mai pot recupera din contributiile datorate in viitor, ci numai prin cerere de restituire depusa la casa de asigurari de sanatate.
PRECIZARE: Venit brut realizat conditii normale(se inscrie castigul brut neplafonat realizat de asigurat in conditii normale de munca in vederea calcularii contributiilor de asigurari sociale pentru pensii conform OUG 117/2010, exclusiv sumele exceptate de prezenta ordonanta de urgenta). Nu se includ indemnizatiile de asigurari sociale)
Intrebare 29: Cum pot depune XML-ul validat? Trebuie sa-l import/ atasez in PDF-ul inteligent?
Raspuns: Declaratia Unica D112 consta dintr-un PDF la care se ataseaza un fisier XML. Programul genereaza automat PDF-ul declaratiei si ataseaza XML-ul validat. De asemenea oferaa si posibilitatea semnarii digitale. Nu aveti nevoie de niciun alt program suplimentar.
Intrebare 30: De ce nu mi se genereaza (pentru listare/vizualizare) si Anexele 1.1 si 1.2?
Raspuns: Pentru depunerea declaratiei D112 este necesar doar PDF-ul cu Anexa 1, impreuna cu XML-ul atasat din care vor fi preluate datele pe serverul central. Programul nu include in PDF anexele 1.1 si 1.2
Intrebare 31: Nu pot semna cu certificatul digital. Nu-mi apar tipurile de certificate digitale.
Raspuns: Verificati existenta, in acelasi director cu DUKIntegrator.jar sau conform comenzii cu “-c” a folderului config, care trebuie sa contina cele 4 fisiere de configurare .cfg.
Intrebare 32: Nu pot semna cu certificatul digital. Imi apare o eroare (exceptie) la semnare.
Raspuns: Verificati ca in fisierul .cfg corespunzator dispozitivului cu care semnati este inscrisa calea corecta catre fisierul .dll, reprezentand driverul necesar accesarii dispozitivului de pe calculatorul local. Aceasta cale poate fi editata pentru a arata corect locatia existenta.
Intrebare 33: In denumirea firmei exista un &. La validarea xml-ului imi apare o eroare fatala de parsare.
Raspuns: In formatul xml exista "escape characters":
& pentru &
< pentru <
> pentru >
" pentru "
' pentru '
Inlocuiti & cu & in XML. Daca deschideti fisierul, de exemplu in Internet Explorer, continutul apare corect si nu veti avea nici eroare la validare
Intrebare 34: Cat de rapid este programul?
Raspuns: Pe un calculator DualCore 2.4 Ghz, 4Gb RAM, JVM cu setari default, un fisier cu date reale de 2000 asigurati a durat la validare 0.6 secunde. Crearea si semnarea dureaza aproximativ inca o secunda fiecare.
Intrebare 35: Am eroarea - eroare structura: tag necunoscut (“frmMain”)
Raspuns: Ati folosit pentru validare, cel mai probabil, fisierul XML rezultat in urma exportului (Document – Forms – Export) din Pdf-ul inteligent. XML-ul declaratiei D112 este cel care se gasete in atasamentul PDF-ului inteligent.
Intrebare 36: Dorim sa se ofere posibilitatea de a crea PDF-ul declaratiei si de al semna direct din linia de comanda, prin folosirea de parametri
Raspuns: Este una dintre facilitatile pe care dorim sa le implementam in viitorul apropiat. Nu putem preciza o data exacta la care va aparea o versiune care sa includa aceasta posibilitate intrucat prioritatea noastra este, in acest moment, verificarea validarilor (si corectarea daca este cazul).
Intrebare 37: Calea/fisierul XML contin spatii; mesajul de la parsare este:
E: validari globale
Eroare fatala de parsare: 'unknown protocol: c'
Raspuns: versiunea jre 1.6 instalata contine un bug. Solutie: instalare ultima versiune jre 1.6.
Intrebare 38: Nu pot semna cu certificat digital pe Windows 7 pe 64 biti.
Raspuns: folositi versiunea JVM pt. 32 de biti (semnarea apeleaza din java DLL-uri din Windows si acestea sunt in varianta 32 biti)
Puteti adresa intrebari/ observatii/ sugestii pe adresa de mail d112@mfinante.gov.ro.