In ceea ce priveste plata contributiei datorate de pe urma veniturilor obtinute din activitati independente, precum si virarea sumelor la bugetul FNUASS, va prezentam mai jos o serie de informatii privind procedurile corecte de indeplinire a acestor obligatii. Prezentam, totodata, cum se procedeaza in cazul pensiilor, facand referiri la declaratia de asigurare sociala.
1. Cum se efectueaza plata contributiei datorate de ca tre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente?
- direct la caseriile CASMB, in funct ie de sectorul de domiciliu al platitorului;
- prin cont bancar.
2. Care este termenul de virare a contribut iei la bugetul FNUASS?
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente au obligatia virarii contributiei in procent de 5.5% la bugetul FNUASS, t rimestrial, pana la data de 15 a ultimei
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
luni din fiecare trimestru. in cazul neachitarii in termen a contributi ilor datorate fondului, casa de asigurari procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea
sumelor datorate, a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, potrivit procedurilor instituite de legislatia privind executarea creant elor bugetare.
Pensii, cu declaratie de asigurare sociala
In sistemul public de asigura ri sociale sunt asigurate obligatoriu persoanele care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigura rilor sociale de stat, cum ar fi persoane autorizate sa desfasoare activitati independente.
Aceste persoane, care au cel putin 18 ani, sunt obligate sa depuna declaratie de asigurare personal sau de catre imputernicit in baza unei procuri notariale, in termen de 30 de zile de la data incadrarii in situatiile ment ionate anterior, la casa de pensii teritoriala competenta, in functie de domiciliul sau resedinta persoanei.
Actele necesare inregistrarii declaratiei de asigurare sunt:
- 2 exemplare declaratie de asigurare (sunt puse la dispozitie de ca tre casa de pensii);
- copie si original act identitate;
- un dosar incopciat;
- si dupa caz, pentru persoanele se regasesc in situat iile de la punctul 1, 2, 3, 4, 5 se mai depun si urmatoarele documente:
Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente
- copie si original rezolutie si certificate constatatoare de la oficiul registrului comertului;
- copie si original certificat membru emis de co legiul medicilor vizat pe anul in curs si certificat de inregistrare cabinet (medici, tehnicieni dentari);
- copie si original ordin de numire (notari);
- copie si original autorizatie (traducatori);
- copie si original carnet expert contabil, vizat la zi (contabili) ;
- decizia de admitere in barou, adeverinta de la baroul din str. Academiei care sa ateste calitatea de membru al acestui barou si adeverint a de la baroul din str. Riureanu, din care sa rezulte ca nu sunt cuprinsi in sistemul de asigurari al avocatilor;
- copie si original declaratie impunere sau declaratie venituri estimate pentru anul in curs, iar pentru perioada in care nu a fost asigurat in sistemul public de pensii, dar a avut calitatea mai sus mentionata, adeverinte de venituri de la administratia financiara de sector; certificat de inregistrare fiscala.
In cazul in care intervin modificari asupra elementelor din declarat ia de asigurare (venit asigurat) este obligatorie incheierea unei Comunicari de modificare. Pentru modificari privind identitatea asiguratului se prezinta actul de identitate in copie si original.
Daca persoana asigurata nu se mai incadreaza in una din situat iile prevazute pentru care asigurarea este obligatorie trebuie sa depuna formularul tip de incetare a asigurarii insotit de unul din documentele justificative:
- radiere din Registrul Oficiului Comertului
- contract de administrare sau management expirat
- incetarea calitatii de membru a i ntreprinderii familiale
- acte emise de Administratia Financiara sau Primarie
- expirarea autorizatiei de desfasurare a unei activitati independente
- faliment
- Adeverinte de la Inspectia Muncii care sa ateste calitatea de salariat, precum si data de la care are acest statut.
Nedepunerea declaratiei de asigurare nu exonereaza asiguratul de plata obligatiilor asumate prin declaratia de asigurare.