Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Taxe si impozite Contabilul.ro | Taxe si impozite | TVA

Autofactura pentru achizitie intracomunitara. Ce se intampla cu TVA-ul?

Data actualizarii: 25 Martie 2013
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
TVAautofacturaachizitie intracomunitaraOMFP 3512/2008


In randurile urmatoare, analizam cazul unei societati comerciale, platitoare de TVA si inregistrata in ROI, care achizitioneaza de pe un website diferite componente care sunt livrate direct la sediul societatii de catre Posta Romana. Toate achizitiile sunt achitate cu cardul societatii.

Pentru unele componente achizitionate, site-ul apartinand de o societate straina nu emite facturi (invoiceu-uri) invocand ca este doar un intermediar intre cel care detine componentele si cumparatori.

Vom vedea astfel cum pot fi inregistrate componente achizitionate de pe aceasta platforma online pentru care nu s-a primit factura, ci doar o chitanta. In prezent, sumele achitate pentru care nu s-a primit factura snt inregistrate in 473.

Se va stabili astfel daca valoarea acestor achizitii se declara ca achizitii intracomunitare, furnizorul fiind trecut ca fiind intermediarul. In plus, vom stabili daca acestea se declara in decontul de TVA.

Solutia consultantului:

In lipsa unei facturi primite din partea furnizorui, aveti obligatia sa emiteti o autofactura pentru valoarea bunurilor primite. Emiterea autofacturii este impusa prin alin. 1 al art. 155^1"Alte documente" din Codul fiscal denumit oricarei persoane impozabile obligate la plata taxei conform prevederilor art. 151 din Codufl fiscal"Persoana obligata la plata taxei pentru achizitii intracomunitare". Autofactura se emite la momentul faptului generator pana cel mai tarziu in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
 
Autofactura se intocmeste intr-un singur exemplar, doar in scopul taxei si numai daca operatiunile respective sunt taxabile. Autofactura are un numar de ordine secvential care se acorda in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic fiecare autofactura emisa.

Daca ulterior emiterii autofacturii se primeste factura emisa de furnizor, pe autofactura se inscrie numarul facturii respective. Pentru asigurarea concordantei dintre evidenta contabila si cea fiscala este recomandabil sa se utilizeze cursul valutar din data emiterii autofacturii.
 Emiterea autofacturii cu toate informatiile obligatorii este o conditie de exercitare a dreptului de deducere a TVA in cazul urmatoarelor operatiuni economice pentru care se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426"TVA deductibila" = 4427"TVA colectata".

In baza evidentelor fiscale intocmite pe baza jurnalelor de TVA, autofactura sta la baza raportarilor fiscale efectuate prin:
-    "Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 300 la randul 5 si randul 18;
-    "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", cod 390 cu simbolul S. Raportarea prin declaratia informativa se efectueaza conform precizarilor care se regasesc in OMFP 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare" sub forma de"NOTA".

Aceasta"NOTA" se refera la achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania pentru care furnizorul nu a comunicat cumparatorului un cod valabil de TVA iar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene. Astfel, achizitia se raporteaza in declaratia recapitulativa dupa cum urmeaza:

-    la coloana "Tara": se inscrie codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara;
-    la coloana "Cod operator intracomunitar": nu se va inscrie nimic.
-    la coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar": se inscrie denumirea/nume, prenume al expeditorului, respectiv"amazon UK..;
-     la coloana "Tipul operatiunii": se inscrie "A";
-     la coloana "Baza impozabila"  se inscrie valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor.

Inregistrarea in evidenta contabila a bunurilor primite se efectueaza in baza notei de intrare receptie intocmite deoarece autofactura nu este un document justificativ conform prevederilor OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile. Pentru inregistrare, se utilizeaza formulele contabile uzuale, in functie de natura bunurilor cumparate, de exemplu:

371 /303 = 401 4.500
"Marfuri" /"Furnizori - analitic amazon UK"
"Obiecte de inventar"

concomitent cu:
4426 = 4427 1.080
"TVA deductibila""TVA colectata"






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X