email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Autofactura pentru achizitie intracomunitara. Ce se intampla cu TVA-ul?

TVAautofacturaachizitie intracomunitaraOMFP 3512/2008


In randurile urmatoare, analizam cazul unei societati comerciale, platitoare de TVA si inregistrata in ROI, care achizitioneaza de pe un website diferite componente care sunt livrate direct la sediul societatii de catre Posta Romana. Toate achizitiile sunt achitate cu cardul societatii.

Pentru unele componente achizitionate, site-ul apartinand de o societate straina nu emite facturi (invoiceu-uri) invocand ca este doar un intermediar intre cel care detine componentele si cumparatori.

Vom vedea astfel cum pot fi inregistrate componente achizitionate de pe aceasta platforma online pentru care nu s-a primit factura, ci doar o chitanta. In prezent, sumele achitate pentru care nu s-a primit factura snt inregistrate in 473.

Se va stabili astfel daca valoarea acestor achizitii se declara ca achizitii intracomunitare, furnizorul fiind trecut ca fiind intermediarul. In plus, vom stabili daca acestea se declara in decontul de TVA.

Solutia consultantului:

In lipsa unei facturi primite din partea furnizorui, aveti obligatia sa emiteti o autofactura pentru valoarea bunurilor primite. Emiterea autofacturii este impusa prin alin. 1 al art. 155^1"Alte documente" din Codul fiscal denumit oricarei persoane impozabile obligate la plata taxei conform prevederilor art. 151 din Codufl fiscal"Persoana obligata la plata taxei pentru achizitii intracomunitare". Autofactura se emite la momentul faptului generator pana cel mai tarziu in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
 
Autofactura se intocmeste intr-un singur exemplar, doar in scopul taxei si numai daca operatiunile respective sunt taxabile. Autofactura are un numar de ordine secvential care se acorda in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic fiecare autofactura emisa.

Daca ulterior emiterii autofacturii se primeste factura emisa de furnizor, pe autofactura se inscrie numarul facturii respective. Pentru asigurarea concordantei dintre evidenta contabila si cea fiscala este recomandabil sa se utilizeze cursul valutar din data emiterii autofacturii.
 Emiterea autofacturii cu toate informatiile obligatorii este o conditie de exercitare a dreptului de deducere a TVA in cazul urmatoarelor operatiuni economice pentru care se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426"TVA deductibila" = 4427"TVA colectata".

In baza evidentelor fiscale intocmite pe baza jurnalelor de TVA, autofactura sta la baza raportarilor fiscale efectuate prin:
-    "Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 300 la randul 5 si randul 18;
-    "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", cod 390 cu simbolul S. Raportarea prin declaratia informativa se efectueaza conform precizarilor care se regasesc in OMFP 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare" sub forma de"NOTA".

Aceasta"NOTA" se refera la achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania pentru care furnizorul nu a comunicat cumparatorului un cod valabil de TVA iar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene. Astfel, achizitia se raporteaza in declaratia recapitulativa dupa cum urmeaza:

-    la coloana "Tara": se inscrie codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara;
-    la coloana "Cod operator intracomunitar": nu se va inscrie nimic.
-    la coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar": se inscrie denumirea/nume, prenume al expeditorului, respectiv"amazon UK..;
-     la coloana "Tipul operatiunii": se inscrie "A";
-     la coloana "Baza impozabila"  se inscrie valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor.

Inregistrarea in evidenta contabila a bunurilor primite se efectueaza in baza notei de intrare receptie intocmite deoarece autofactura nu este un document justificativ conform prevederilor OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile. Pentru inregistrare, se utilizeaza formulele contabile uzuale, in functie de natura bunurilor cumparate, de exemplu:

371 /303 = 401 4.500
"Marfuri" /"Furnizori - analitic amazon UK"
"Obiecte de inventar"

concomitent cu:
4426 = 4427 1.080
"TVA deductibila""TVA colectata"


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAautofacturaachizitie intracomunitaraOMFP 3512/2008


Data aparitiei: 25 Martie 2013

Votati articolul "Autofactura pentru achizitie intracomunitara. Ce se intampla cu TVA-ul?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X