email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cand se aplica sanctiune pentru nedeclararea operatiunilor intracomunitare prin Declaratia 390?

Taxe si Impozitedeclaratia 390autofacturaOUG 34/2009achizitie intracomunitara


Prin cele ce urmeaza, analizam cazul unei societati care in 2010 nu a declarati prin D390 o achizitie intracomunitara de bunuri deoarece a considerat-o non-transfer. Vom vedea cum va proceda societatea in prezent pentru a remedia situatia si cum sanctioneaza autoritatile aceasta contraventie. Vom vedea astfel daca se poate face o declaratie rectificativa, tinand cont de reglementarile de mai jos din Codul de procedura fiscala:

ARTICOLUL 2191
Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative


(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:

a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate la titlul VI din Codul fiscal;
b) depunerea de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete.

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:

a) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. a);
b) cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei in cazul savrsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. b).

(3) Nu se sanctioneaza contraventional:

a) persoanele care corecteaza declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative, daca fapta prevazuta la alin. (1) lit. b) nu a fost constatata de organul fiscal anterior corectarii;
b) persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.
(4) In cazul aplicarii sanctiunii amenzii prevazute la alin. (2), contravenientul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.

Vom stabili, de asemenea, daca se vor aplica sanctiunile de mai sus sau 2% din valoarea achizitiei intracomunitare de bunuri in conditiile in care neregulile se constata de organul de control dupa data de 17.09.2011 chiar daca declaratia este anterioara acestei date de intrare in vigoare a modificarilor din Codul de Procedura Fiscala.

Solutia consultantului:

Pentru anul 2010, au fost aplicabile prevederile art. 219^1 "Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative, modificate prin pct. 33 din OUG 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale  " Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative

 (1) Constituie contraventie nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate la titlul VI din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau depunerea de astfel de declaratii cu sume incorecte ori incomplete.

 (2) Fapta prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete.

 (3) Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratiile recapitulative pana la implinirea termenului legal de depunere a acestora.

 (4) Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile."
 
Totusi, in situatia in care contraventia nedepunerii declaratiei cod 390 se constata ulterior datei de 17.09.2011 de catre organul de control in cadrul unei inspectii fiscale privind TVA, consider ca este aplicabila amenda cea mai mica, adica cea cuprinsa intre 1.000 lei - 5.000 lei daca amenda de 2% din valoarea A.I.C. nedeclarate este de 8.000 lei (ipotetic). Daca amenda de 2% in vigoare la data savarsirii faptei (an fiscal 2010) este mai mica de 1.000 lei, de exemplu 700 lei, este aplicabila amenda contraventionala de 700 lei deoarece este "mai usoara" decat cea in vigoare la data constatarii contraventiei. In acest context, am in vedere prevederile art. 12 alin. (2) din O.G. nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contraventiilor "Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia".

In situatia in care in anul 2010 nu s-a depus nicio declaratie, nu se poate considera ca in anul 2013 se depune o noua declaratie cod 390 VIES. S-ar considera ca se depune o noua declaratie pentru aceiasi perioada numai in situatia in care A.I.C. s-ar fi declarat in termen, la data faptului generator si a exigibilitatii TVA, dar ulterior depunerii, de exemplu in anul 2013 se constata diferente in plus sau in minus fata de raportarea initiala.
 
Astfel, daca nu s-a depus nicio declaratie cod 390 VIES in anul 2010, la data constatarii in august 2013, din proprie initiativa, aveti posibilitatea sa decideti asupra uneia din urmatoarele doua alternative:
-    sa depuneti declaratia recapitulativa rectificativa cod 390 pana pe data de 25 august 2013, caz in care exista riscul de a fi sanctionat de catre organul de administrare cu amenda cea mai "usoara". In baza prevederilor art. 219^1 alin. (4) " In cazul aplicarii sanctiunii amenzii prevazute la alin. (2), contravenientul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.
-    sa va asumati riscul de a nu depune aceasta declaratie recapitulativa rectificativa cod 390, urmand ca aceasta sanctiune sa fie sau sa nu fie aplicata ulterior de catre organele de inspectie fiscala, in cadrul termenului de prescriere de 5 ani cu ocazia efectuarii unei inspectii fiscale partiale privind TVA. Personal, va recomand sa va asumati acest "risc".

In alta ordine de idei, prevederile art. 219^1 alin. (3) lit. b) " Nu se sanctioneaza contraventional: …..b) persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile." nu sunt aplicabile situatiei prezentate de dvs. deoarece nedepunerea declaratiei cod 390 este imputabila societatii pe care o reprezentati in conditiile in care factura a fost primita sau factura nu a fost primita, dar nu s-a emis autofactura.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impozitedeclaratia 390autofacturaOUG 34/2009achizitie intracomunitara


Data aparitiei: 19 August 2013

Votati articolul "Cand se aplica sanctiune pentru nedeclararea operatiunilor intracomunitare prin Declaratia 390?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X