Livrarile intracomunitare de bunuri sunt supuse unor prevederi separate atunci cand vorbim despre deductibilitatea TVA-ului si aplicarea taxarii inverse. Vom analiza mai jos cazul unei societati din Romania, platitoare de TVA, inregistrate in Registrul Operatorilor Intracomunitari, care va livra catre o societate din Cipru, platitoare de TVA, o cantitate de 5.000 tone cereale.
Societatea din Cipru are reprezentant fiscal in Romania. Marfa nu paraseste teritoriul Romaniei pana ce nu se aduna partizi mai mari de cereale necesare pentru incarcarea unei nave maritime din portul Constanta.
Nu se pune in discutie aplicarea art.160-masuri simplificate-cereale, deoarece o asemenea operatiune trebuie sa se deruleze intre parteneri din Romania.
Vom stabili astfel daca operatiunea intra in sfera scutirilor de TVA ca livrare intracomunitara (art.143-(2) lit.a), daca se face taxare inversa pentru livrari intracomunitare, precum si ce documente justificative sunt necesare.
Vom vedea si la ce rand din D 300 se consemneaza operatiunea descrisa mai sus. Chiar daca cerealele respective au codurile din Regulamentul (CEE) 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987, furnizorul din Romania nu poate aplica masurile de simplificare de la art. 160 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal deoarece cumparatorul nu este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Masurile de simplificare sunt aplicabile doar pentru operatiuni efectuate in interiorul tarii, fara a fi aplicabile in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri. Livrarile intracomunitare de bunuri sunt operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Totusi, trebuie retinut faptul ca scutirea se aplica numai daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele doua conditii:
- cumparatorul persoana impozabila din Cipru comunica vanzatorului un cod de inregistrare in scopuri de T.VA. eliberat de autoritatea fiscala din Cipru sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania si isi asuma astfel responsabilitatea achitarii TVA aferente livrarii de bunuri efectuate de firma din Romania.
In acest caz, furnizorul bunurilor din Romania este obligat sa verifice valabilitatea codului comunicat de catre firma din Cipru. In situatia in care codul este invalid, livrarea efectuata de catre firma din Romania nu se mai incadreaza la operatiuni scutite cu drept de deducere, ci la operatiuni taxabile pentru care se colecteaza TVA.
- furnizorul din Romania face dovada faptului ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si au fost transportate intr-un stat membru. In situatia in care, conform conditiei de livrare negociate prin contract responsabil pentru efectuarea transportului de bunuri este cumparatorul din Cipru , vanzatorul din Romania poate face dovada L.I.C. numai pe baza copiei documentului de transport transmisa de catre cumparator, fara a fi necesara prezentarea exemplarului original al CMR-ului.
Pe langa cele doua conditii enumerate, furnizorul din Romania trebuie sa motiveze aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere a TVA si in baza unor documente justificative. Prin articolul 10 din OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin OMFP 1708/2012, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:
- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- dupa caz, orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: contractul/comanda de cumparare, documentul de asigurare.
Valoarea livrarii intracomunitare efectuate se raporteaza atat la randul 1 din decontul de TVA cod 300 " "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal" cat si cu simbolul L prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES.
Justificarea aplicarii corecte a regimului de scutire se efectueaza in cadrul unui termen de 90 de zile de la data livrarii bunurilor, aspect reglementat in mod expres prin art. 1 alin. (4) din OMFP 2222/2006 "Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza."
Pentru aplicarea acestui tratament fiscal nu este relevant faptul ca societatea din Cipru are reprezentant fiscal in Romania.