email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimb de bunuri. Care vor fi aspectele contabile si fiscale?

ProceduriInregistrari si Politici ContabileOMFP 2222/2006schimb bunuriNota de receptie

Analizam mai jos cazul unei societati care primeste din Elvetia un echipament sub forma de spare parts, valoare pentru vama 150 euro. De pe stocul societatii romane se va trimite un alt echipament - alt cod - tot sub forma de spare parts si valoare doar pentru vama catre aceeasi firma din Elvetia, facandu-se astfel un schimb de bunuri.

Vom vedea astfel care sunt documentele care se intocmesc pentru intrare, iesire, incasare si plata si cum se trateaza contabil si fiscal aceste doua tranzactii.

Solutia consultantului:

Din punct de vedere contabil, evenimentele si operatiunile economico-financiare trebuie evidentiate in contabilitate asa cum acestea se produc, in baza documentelor justificative. Documentele care stau la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economico-financiare trebuie sa reflecte intocmai modul cum acestea se produc, respectiv sa fie in concordanta cu realitatea. De asemenea, contractele incheiate intre parti trebuie sa prevada modul de derulare a operatiunilor si sa respecte cadrul legal existent.

In baza principiului necompensarii, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare.

In cazul schimbului de active, in contabilitate se evidentiaza distinct operatiunea de vanzare/scoatere din evidenta si cea de cumparare/intrare in evidenta, pe baza documentelor justificative, cu inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor aferente operatiunilor.

Asadar, societatea va inregistra in contabilitate achizitia piesei de schimb, vanzarea si scoaterea din evidenta a piesei livrata in Elvetia, pe baza documentelor justificative (facturi, nota de intrare receptie s.a.).

O eventuala compensare intre creanta si datoria reciproca se poate efectua dupa inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor.

In situatia in care piesa de schimb nu este insotita de documente de livrare se va intocmi Nota de receptie si constatare de diferente. Conform Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobata prin OMEF 3512/2008, acest formular serveste ca:
 - document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
 - document justificativ pentru incarcare in gestiune;
 - document justificativ de inregistrare in contabilitate.

Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:

 - bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
 - bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
 - bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
 - bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
 - bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
 - marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, art. 130 din Codul fiscal stabileste ca, in cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata.

Punctul 8 alin. (2) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, fiecare operatiune din cadrul schimbului este tratata separat aplicandu-se prevederile titlui VI in functie de calitatea persoanei care realizeaza operatiunea, cotele si regulile aplicabile fiecarei operatiuni in parte.

Astfel, societatea efectueaza o livrare si o achizitie de bunuri. Fiecare operatiune din cadrul schimbului este tratata separat aplicandu-se prevederile titlui VI in functie de calitatea persoanei care realizeaza operatiunea, cotele si regulile aplicabile fiecarei operatiuni in parte.

Pentru livrarea de bunuri efectuata societatea are obligatia de a emite o factura in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal.

Pentru livrarea produselor in afara Comunitatii trebuiesc indeplinite formalitatile vamale de export.

Livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau sunt scutite de TVA in conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit.a) din Codul fiscal.

Aceste operatiuni sunt scutite de TVA cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.

In aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 2 al acestor instructiuni, sunt scutite de TVA, in conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de furnizor sau de alta persoana in contul sau. Prin persoana care expediaza sau transporta bunuri in afara Comunitatii in contul furnizorului se intelege orice persoana care face transportul. Scutirea se aplica numai in situatia in care, potrivit prevederilor contractuale dintre furnizor si cumparator, transportul bunurilor in afara Comunitatii este in sarcina furnizorului, care poate face transportul cu mijloace proprii sau poate apela la o alta persoana pentru efectuarea transportului.

Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:

 a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal sau daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export;
 b) unul dintre urmatoarele documente:

 1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau

 2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire;

 c) documente din care sa rezulte ca transportul este realizat de furnizor ori in numele sau, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare.

Astfel, daca sunt indeplinite aceste conditii la livrarea produselor in afara Comunitatii se va aplica scutirea prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. In acest caz, factura se va emite fara TVA, cu mentiunea "Scutit cu drept de deducere conform art. 143 alin.(1) lit.a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal".


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici ContabileOMFP 2222/2006schimb bunuriNota de receptie


Data aparitiei: 31 Iulie 2013

Votati articolul "Schimb de bunuri. Care vor fi aspectele contabile si fiscale?":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X