Analiza urmatoare aduce in prim-plan urmatoarea situatie pe care o prezentam in detaliu mai jos:
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
"Avem o comanda de livrare marfa emisa de un client din Franta, cod de TVA Franta valid, conditia de livrare DAP Judet Romania. Marfa s-a livrat pe baza unui aviz de insotire catre Judetul X.
Clientul nu a transmis un cod de TVA din RO, desi are sucursala in Romania si prin urmare s-a facut factura cu TVA, pe codul de TVA francez.
La 2 luni dupa emiterea facturii si neplata lor la scadenta (plata se face din Franta), clientul ne transmite ca a trimis marfa in Franta, anexeaza CMR de livrare Judet X - Franta si ne cere sa stornam si sa refacem facturile fara TVA. In baza carui temei legal se poate face acest lucru?"
Este dificil sa emitem o opinie ferma fara a detine toate informatiile tranzactiei, insa ar putea fi posibila si o asemenea solutie a operatiunii.
In conditia de livrare DAP vanzatorul livreaza marfurile in mijloacele de transport adecvate la locul stabilit cu cumparatorul. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la locul stabilit. Este recomandat ca notiunea de „loc” sa fie foarte bine precizata. In cazul in care vanzatorul suporta costuri legate de descarcarea bunurilor la destinatie, acesta nu are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului.
Pentru a stabili cu exactitate daca este intemeiata solicitarea partenerului din Franta trebuie sa analizati clauzele contractuale cu privire la tipul bunurilor livrate (de exemplu, daca este vorba de bunuri livrate cu instalare sau asamblare; consideram putin probabila aceasta varianta), daca exista clauza privind bunuri transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii (varianta mai probabila) sau este vorba de un contract privind stocuri puse la dispozitia clientului.
Pentru bunurile transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii, se considera ca transferul proprietatii bunurilor a avut loc la data acceptarii bunurilor de catre beneficiar. Bunurile transmise in vederea verificarii conformitatii sunt bunurile oferite de furnizor clientilor, acestia avand dreptul fie sa le achizitioneze fie, sa le returneze furnizorului. Contractul aferent bunurilor livrate in vederea testarii este un contract provizoriu prin care vanzarea efectiva a bunurilor este conditionata de obtinerea de rezultate satisfacatoare in urma testarii de catre clientul potential, testare ce are scopul de a stabili ca bunurile au caracteristicile solicitate de clientul respectiv. In cazul in care ar exista o asemnea clauza contractuala partenerul din Romania (societatea dvs.) ar realiza un transfer de bunuri catre Calarasi si o livrare intracomunitara din Calarasi catre Franta.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Potrivit art. 125^1 alin. (1), pct.15 coroborat cu art. 128, alin. (9) din Codul Fiscal livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri (in intelesul Art. 128, alin. (1) adica transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar) ce sunt expediate sau transportate dintr-un Stat Membru in alt Stat Membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea, sau in numele acestora. Astfel, livrarea intracomunitara presupune transferul proprietatii (sa spunem, din punctul A din Romania catre punctul B din alt Stat Membru UE) cu plata, precum si transportul bunurilor, de catre furnizor sau cumparator sau in numele acestora, din Romania in alt Stat Membru.
Pentru a emite factura fara TVA, firma din Romania ar trebui sa aplice scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Scutirea de TVA a livrarilor intracomunitare de bunuri se justifica potrivit prevederilor OMFP 2222/2006, art. 10, alin (1) conform caruia scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a)factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b)documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
si, dupa caz,
c)orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.
Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza ( a se vedea Instructiuni din 2006).
In consecinta, cerinta partenerului din Franta este posibila, avand temei legal, dar va trebui sa stabiliti dvs. , pe baza rationamentului profesional, analizand clauzele contractuale, daca tranzactia se incadreaza in prevederile de mai sus. Recomandam analiza contractului prin prisma articolelor 128, 132 si 143 din Codul Fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil