A fost publicata, la finele saptamanii trecute, procedura privind privind inregistrarea si anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA pentru operatorii economici, aflati in sfera TVA.
Prin acest act, aminteste consultantul fiscal Adrian Benta, sunt reglementate urmatoarele situatii:
- inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA a persoanelor impozabile ce aveau aceasta obligatie si nu au respectat prevederea nrmativa;
- anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA;
- procedura de corectare a erorilor privind inregistrarea si anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA.
De asemenea, noteaza acesta, procedura este "foarte vasta si adaptata la posibilele situatii regasite in practica, cum ar fi depasirea plafonului de TVA fara sa urmeze si inregistrarea sau anularea codului de TVA ca urmare a nedepunerii declaratiilor fiscal."
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Intr-un articol pentru Hotnews.ro, Adrian Benta prezinta situatiile in care se aplica inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA:
- cand o persoana impozabila romana depaseste plafonul de 220.000 lei si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA in termen de 10 zile de la finele lunii in care s-a depasit plafonul;
- cand o persoana juridica neinregistrata in scopuri de TVA efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri, caz in care obtine codul special de TVA;
- cand persoane juridice straine au un sediu fix in Romania de la care presteaza servicii catre alte persoane impozabile straine;
- cand persoane impozabile straine efectueaza livrari de bunuri sau achizitii intracomunitare in Romania;
- cand persoane impozabile straine efectueaza achizitii de bunuri sau servicii la care ar fi avut drept de deducere a TVA de la achizitii.
Nota importanta: persoanele impozabile straine ce au un sediu fix in Romania de la care presteaza servicii, sau persoanele juridice straine ce efectueaza achizitii de bunuri sau servicii cu drept de deducere a TVA de la achizitii, nu beneficiaza de plafonul de scutire de TVA pentru cifra de afaceri de 220.000 lei. Astfel, acestea au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, chiar inaintea efectuarii activitatii economice.
De asemenea, aminteste consultantul, inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA este data si de "incheierea perioadei de inactivitate fiscala sau incheierea perioadei de suspendare a activitatii la Registrul Comertului, caz in care actul normativ stabileste obligatia de inregistrare din oficiu pentru aceste situatii".
Anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA este cauzata de urmatoarele situatii:
- la data declararii inactivitatii fiscale, conform art. 78^1 din Codul de procedura fiscala. Recomandam persoanelor interesate sa analizeze acest temei normativ, deoarece la randul ei, inactivitatea fiscala este generata de mai multe situatii.
- ca urmare a inactivitatii economice temporare inscrisa la Registrul Comertului;
- ca urmare a faptului ca asociatii, administratorii, asociatii majoritari, au inscrise in cazier infractiuni de natura economica sau impotriva acestora se atrage raspunderea solidara cu debitorul declarat insolvabil;
- in situatia in care nu s-au depus deconturile de TVA timp de 6 luni consecutive pentru platitorii de TVA lunar sau timp de 2 trimestre calendaristice consecutive, pentru platitorii de TVA trimestrial;
- daca nu s-au efectuat achizitii sau livrari de bunuri/prestari de servicii timp de 6 luni consecutive pentru platitorii de TVA lunar sau timp de 2 trimestre calendaristice consecutive, pentru platitorii de TVA trimestrial;
- daca persoana juridica neinregistrata in scopuri de TVA a obtinut un cod special de TVA numai pentru activitati intracomunitare, si a fost declarata inactiva.
De asemenea, este clarificata confuzia privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, dupa nedepunerea deconturilor timp de 6 luni, neefectuarea de achizitii/livrari timp de 6 luni sau existenta infractiunilor in caziere administratorilor, asociatilor majoritari.
Confuzia privind anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA
Astfel, noteaza Hotnews.ro, o confuzie majora se face in ce priveste "decizia privind anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA", aceasta insemnand ca respectiva societate nu mai detine un cod valabil de TVA insa continua sa aiba obligatii cu privire la TVA, iar "contabilitatea acestei societati se complica si devine mai greu de tinut".
Astfel, societatea va colecta TVA pentru toate activitatile economice ce ar fi fost in sfera TVA in cazul in care nu i s-ar fi anulat inregistrarea in scopuri de TVA, conform prevederilor de la art. 11 alin. (1^3) din Codul fiscal si nu mai poate fi dedusa TVA de la achizitia bunurilor si serviciilor livrate/prestate in perioada in care codul de TVA este invalid, aminteste consultantul Adrian Benta.
In ce priveste obligatiile privind facturarea, redam mai jos aspectele evidentiate de sursa citata:
"Aceasta persoana va factura livrarile de bunuri/prestarile de servicii ca si pana acum, emitand factura prevazuta de art. 155 din Codul fiscal, insa nu va putea sa treaca pe aceasta codul de TVA anulat de autoritati.
Sumele datorate bugetului pentru TVA colectata se declara si platesc pana in data de 25 a lunii urmatoare vanzarii, prin depunerea formularului 311 - Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul fiscal."
Sursa: Hotnews.ro