email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Livrare bunuri catre un client din Comunitate. Cum facem inregistrarile contabile si ce regim TVA se aplica?

TVAachizitie intracomunitarascutire TVAimobilizari corporaleCodul fiscaloperatiuni impozabile


Prin randurile urmatoare, vom analiza cazul unei societati care la 20 iunie a.c. a achizitionat din Elvetia un echipament. Pe factura scria "spares for demo marking - machine" si mesajul "not for sale", valoarea 300 euro. Echipamentul a fost receptionat, a fost platita TVA in vama pentru 300 euro.

Echipamentul se afla in stocul firmei, insa acum firma doreste sa-l vanda. Vom vedea cum va trebui societatea sa procedeze pentru a vinde acest bun. Se mentioneaza ca produsul nu se va vinde in Romania, ci va pleca in acelasi regim, cu valoare de 300 euro, cu aceleasi specificatii pe factura, catre un client din Comunitate. Vom stabili, asadar, cum se va proceda din punct de vedere fiscal si contabil.

In conformitate cu prevederile art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2);

Potrivit art. 128 alin. (9), livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Art. 132 alin. (1) lit. a) stabileste ca, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, se considera a fi locul livrarii de bunuri locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.

Astfel, daca bunurile sunt livrate din Romania, locul livrarii se considera a fi in Romania, locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul. Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, aceasta operatiune este impozabila pe teritoriul Romaniei, indeplinind cele patru conditii prevazute la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal. Daca bunurile sunt transportate din Romania in alt stat membru, societatea realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri.

In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:

-    livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;
-    livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 152 indice 2;


Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144 indice 1 din Codul fiscal aprobate prin Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 2421/2007.

Potrivit art. 10 alin. (1) al acestor instructiuni, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se justifica pe baza urmatoarelor documente:

a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
    si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (14) din Codul fiscal, pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.

Asadar, daca sunt indeplinite aceste conditii, societatea va aplica scutirea prevazuta la art. 143 alin.(2) si va emite factura fara TVA, cu mentiunea “Scutit conform art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal". Pentru efectuarea acestei operatiuni societatea trebuie sa fie inscrisa in Registrul operatorilor intracomunitari, in conformitate cu prevederile art. 158 indice 2 din Codul fiscal.

Daca societatea nu poate justifica scutirea de TVA cu documentele mai sus mentionate, factura se va emite cu TVA colectata.

Din punct de vedere contabil, conform pct. 154 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, in cadrul stocurilor se cuprind:

a) marfurile, si anume bunurile pe care entitatea le cumpara in vederea revanzarii sau produsele predate spre vanzare magazinelor proprii;

b) materiile prime, care participa direct la fabricarea produselor si se regasesc in produsul finit integral sau partial, fie in starea lor initiala, fie transformata;

c) materialele consumabile (materiale auxiliare, combustibili, materiale pentru ambalat, piese de schimb, seminte si materiale de plantat, furaje si alte materiale consumabile), care participa sau ajuta la procesul de fabricatie sau de exploatare fara a se regasi, de regula, in produsul finit;

d) materialele de natura obiectelor de inventar;

e) produsele, si anume:

   - semifabricatele, prin care se intelege produsele al caror proces tehnologic a fost terminat intr-o sectie (faza de fabricatie) si care trec in continuare in procesul tehnologic al altei sectii (faze de fabricatie) sau se livreaza tertilor;
   - produsele finite, adica produsele care au parcurs in intregime fazele procesului de fabricatie si nu mai au nevoie de prelucrari ulterioare in cadrul entitatii, putand fi depozitate in vederea livrarii sau expediate direct clientilor;
   - rebuturile, materialele recuperabile si deseurile;
   f) animalele si pasarile, respectiv animalele nascute si cele tinere de orice fel (vitei, miei, purcei, manji si altele) crescute si folosite pentru reproductie, animalele si pasarile la ingrasat pentru a fi valorificate, coloniile de albine, precum si animalele pentru productie - lana, lapte si blana;
   g) ambalajele, care includ ambalajele refolosibile, achizitionate sau fabricate, destinate produselor vandute si care in mod temporar pot fi pastrate de terti, cu obligatia restituirii in conditiile prevazute in contracte;
   h) productia in curs de executie, reprezentand productia care nu a trecut prin toate fazele (stadiile) de prelucrare, prevazute in procesul tehnologic, precum si produsele nesupuse probelor si receptiei tehnice sau necompletate in intregime. In cadrul productiei in curs de executie se cuprind, de asemenea, serviciile si studiile in curs de executie sau neterminate.

Potrivit pct.  92 din reglementarile mentionate, imobilizarile corporale reprezinta active care:

   a) sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; si
   b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.

Astfel, bunurile achizitionate se inregistreaza in contabilitate in functie de destinatia acestora (imobilizari corporale, materialele de natura obiectelor de inventar, marfuri, materiale consumabile).

In functie de incadrarea bunurilor, la vanzare societatea inregistreaza veniturile si cheltuielile in conturile corespunzatoare (607- Cheltuieli privind marfurile, 707 -Venituri din vanzarea marfurilor, respectiv 6583 - Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital,  7583 - Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital).

Raspuns oferit de consultantii www.portalcontabilitate.ro


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAachizitie intracomunitarascutire TVAimobilizari corporaleCodul fiscaloperatiuni impozabile


Data aparitiei: 13 Noiembrie 2013

Votati articolul "Livrare bunuri catre un client din Comunitate. Cum facem inregistrarile contabile si ce regim TVA se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X