Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Plusuri si minusuri la inventarierea marfurilor. Ce note contabile facem?

Inregistrari contabileminusuriplusuriinventariereagestiuneinventarproces verbaljurnal vanzari


Daca in urma unui control ANAF la o societate se constata o diferenta in plus in suma de 5979 lei (contravaloare marfa) si o diferenta valorica in minus in suma de 2443 lei, vom vedea care sunt notele contabile si daca se inregistreaza in jurnalul de vanzari.

Daca va referiti la plusuri si  minusuri la inventariere, potrivit prevederilor de la pct. 39 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin OMFP 2861/2009, pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
 
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura plusurilor,respectiv minusurilor la inventar,  propunand, in conformitate cu dispozitiile legale modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate  si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

Conform normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin OMFP 2861/2009, la stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
   - sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
   - diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.

Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.

Listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie se aproba anual de catre administratori, ordonatorii de credite sau persoana care are obligatia gestionarii si servesc pentru uz intern in cadrul entitatilor respective.

Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate. In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri, se va proceda la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a diferentei in plus. Aceasta eliminare se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.
 
In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a cantitatii care depaseste totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.

Din punct de vedere contabil, plusurile se inregistreaza in contabilitate prin diminuarea cheltuielilor, prin inregistrari contabile in negru sau in rosu, in functie de politica contabila si de programul informatic utilizat, conform pct. 63 alin. (9) din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009, redat in continuare:
 
"(9) Inregistrarea stornarii unei operatiuni contabile aferente exercitiului financiar curent se efectueaza fie prin corectarea cu semnul minus a operatiunii initiale (stornare in rosu), fie prin inregistrarea inversa a acesteia (stornare in negru), in functie de politica contabila si programele informatice utilizate."
 
 Din punct de vedere al TVA nu sunt implicatii fiscale, plusurile de inventar nefiind, in general, consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi. In consecinta acestea nu se inregistreaza in Jurnalul de vanzari.

Ca urmare, in urma plusurilor de inventar nu se diminueara baza impozabila, diminuarea cheltuielilor urmare a inregistrarii plusului constatat va avea ca efect majorarea profitului impozabil la momentul inventarierii.
 
In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa impute persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.
    
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.

Din punct de vedere fiscal in situatia in care valoarea de gestiune este sub cea din evidenta contabila, acest fapt constatandu-se cu ocazia inventarierii (valoare in minus) tratamentul fiscal este urmatorul:

1) Din punct de vedere al TVA

Potrivit prevederilor pct. 6 alin  (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune (marfuri) nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.

La pct. 53 alin. (1) din normele metodologice, date in aplicare pentru art.148 din Codul fiscal
se precizeaza ca:

 "53. (1) Potrivit prevederilor art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor si activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal . Nu se efectueaza ajustarea taxei deductibile:
a) in situatia in care are loc o livrare/prestare catre sine efectuata de persoana impozabila conform art. 128 alin. (4) sau art. 129 alin. (4) din Codul fiscal;
b) in situatiile prevazute la art. 128 alin. (8) din Codul fiscal;
c) in cazul bunurilor distruse sau pierdute in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila;
d) in cazul bunurilor furate, daca persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare."

 2) Din punct de vedere al impozitului pe  profit potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;

Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice  cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
 
Inregistrari contabile:
 
1)Plusuri la inventar:

    la pret cu amanuntul:
    371%
           607
           378
           4428
    Sau
    % 371 (minus)
    607      (minus)

       (minus)
      4428(minus)
    cu valoarea inregistrata initial in contabilitate (conform NIR)

     la pret de achizitie
    371=607  sau 607=371 (minus) cu valoarea la pret de inregistrare a marfurilor constatate plus la inventar;
    2) Minusuri la inventar:
    In functie de evidenta marfurilor la pret  de achizitie sau la pret cu amanuntul :
    a) la pret cu amanuntul:
      %= 371
     4428
     378
     607
    b) la pret de achizitie
    b) 607=371
    Si in ambele situatii:
     635= 4426 cu ajustarea TVA deduse initial.
    Cheltuiala atat cu costul marfii cat si cu TVA sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea profitului impozabil. Ajustare TVA se reflecta in decontul de TVA la rd.31 cu semnul minus.
     
  
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



de Mihaela Pascu

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Inregistrari contabileminusuriplusuriinventariereagestiuneinventarproces verbaljurnal vanzari

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 23 Aprilie 2014


Votati articolul "Plusuri si minusuri la inventarierea marfurilor. Ce note contabile facem?":
Rating:

Nota: 3.9 din 5 din 29 voturi


Alte articole publicate in data de 23 Aprilie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la monografiile contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X