Legea 187/2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 499 din 07 Iulie 2015.
Actul normativ poate fi consultat aici!
Legea analizata astazi reglementeaza mai multe situatii fiscale diferite din punctul de vedere al procedurilor, pe care le enumeram, urmand a fi analizate secvential, astfel:
a) introduce un numar de 7 criterii pe care le vom avea in vedere la determinarea activitatii unei persoane fizice, cand vom stabili daca aceasta persoana desfasoara activitate dependenta sau activitate independenta. Aceleasi criterii le vom regasi si in noul Cod fiscal, aprobat deja de Parlament, dar inca nepublicat in Monitorul Oficial; (despre acest subiect am scris si AICI)
b) in momentul in care in urma unei inspectii fiscale echipele de control decid reincadrarea unei tranzactii ca fiind fara substanta economica, acestea au obligatia sa motiveze si sa probeze decizia de reincadrare prin indicarea elementelor relevante ce au condus la reincadrare;
c) se retrateaza notiunea de persoana impozabila din pespectiva TVA, pentru institutiile publice si organismele internationale de drept public. Cu aceasta ocazie, legiuitorul enumera punctual activitatile efectuate de institutiile publice considerate ca fiind facute de persoane impozabile din perspectiva TVA;
d) serviciile de restaurant si catering beneficiaza in continuare de cota redusa de TVA de 9%. Legiuitorul extinde cota redusa de TVA pentru vanzarea de bere la draft in cadrul acestor servicii. Corespunde notiunii de bere la draft, berea cu codul NC 22 03 00 10. Celelalte bauturi alcoolice din cadrul serviciilor de restaurant si catering se factureaza cu cota intreaga de TVA de 24%.
e) producatorii independenti de bere realizata in fabrici mici de bere, cu capacitate de productie de pana la 200.000 hl/an, pastreaza obligatia platii unei accize reduse. Reducerea accizei se aplica si pentru achizitiile intracomunitare de bere, ce provin de la producatori independenti, din alte state membre, fara a depasii productia de bere de 200.000 hl/an.
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a contabilitatii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Prevederile privind criteriile de reincadrare a activitatilor independente in activitati dependente, respectiv normele privind calitatea de persoana impozabila a unei institutii publice, intra in vigoare in 3 zile de la publicarea legii, respectiv in data de 10 iulie 2015.
Prevederile privind reducerea la TVA la berea la draft, respectiv modificarile privind acciza pentru micii producatori de bere, intra in vigoare in 30 de zile de la publicare, respectiv in data de 06 august 2015.
Sa dezvoltam unele aspecte privind modificarile aduse de aceasta lege.
A) O activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7 enumerate:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Observam ca aceste criterii sunt mai obiective decat cele existente anterior si sunt generale, aplicabile tuturor persoanelor fizice, inclusiv celor ce desfasoara activitati independente sau profesii libere.
Este relativ usor de a determina daca o persoana fizica indeplineste 4 conditii din cele 7 enumerate de legiuitor, pentru a stabilii daca desfasoara o activitate independenta. In mod evident, daca sunt indeplinite numai 3 conditii, acea persoana desfasoara o activitate dependenta, de natura salarizata.
B) Prevederile de la art. 11 alin. (1) din Codul fiscal sunt foarte lejere in favoarea autoritatii fiscale, acestea avand dreptul sa nu ia in considerare o tranzactie ce nu are scop economic.
Legiuitorul impune in sarcina echipei de inspectie, obligatia de a motiva decizia de reincadrare a unei tranzactii, iar acesta este un lucru bun. Din pacate, aceasta obligatie in contextul legii este una formala, iar legiuitorul inca nu prezinta notiunea de tranzactie fara scop economic.
Chiar si cu aceasta modificare, contribuabilii sunt la ”generozitatea” echipelor de inspectie, deoarece nu s-a transpus vreo responsabilitate in sarcina acestora, daca respectiva tranzactie reincadrata prin opinia fiscala, conduce la o decizie de impunere desfiintata de instantele de judecata competente.
C) Din punctul de vedere al calitatii de persoana impozabila a unei institutii publice sau organism international de drept public, analizat din perspectiva TVA, notiunile fiscale nu sunt foarte noi, insa acestea cuprind in acest moment in sfera aplicarii si organismele internationale de drept public.
In esenta, institutiile publice nu sunt persoane impozabile din perspectiva TVA (nu factureaza cu TVA), chiar daca incaseaza corizatii, onorarii sau taxe.
Cu toate acestea, pentru a nu disturba concurenta, institutiile publice si organismele internationale de drept public sunt persoane impozabile (factureaza cu TVA) pentru urmatoarele activitati:
a) telecomunicatii;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune;
l) operatiunile agentiilor agricole de interventie efectuate asupra produselor agricole si in temeiul regulamentelor privind organizarea comuna a pietei respectivelor produse.
D) Incepand din data de 06 august 2015, consumatorii de bere la draft (cod NC 22 03 00 10), servita in cadrul serviciilor de restaurant si catering, vor achita o taxa redusa la TVA in procent de 9%. Reamintim faptul ca legiuitorul pastreaza in continuare o cota redusa de TVA de 9% pentru toate serviciile turistice, inclusiv serviciile All-inclusive, ce pot contine atat servicii de cazare, cat si de restaurant cu bauturi alcoolice, cu conditia ca acestea sa fie vandute ca pachet turistic.
Din perspectiva vanzarii de bere la draft, facturata cu TVA de 9%, aceasta vanzare trebuie inteleasa ca fiind disjuncta de serviciile turistice, orice consumator dintr-un restaurant avand dreptul la o cumparare cu cota redusa.
Pentru celelalte bauturi alcoolice si restul sortimentelor de bere, facturarea se va face cu cota de TVA de 24%, atat in cadrul serviciilor de restaurant si catering, cat si la livrarile uzuale intre operatorii economici.
E) Micii producatori independenti de bere, cu capacitati de productie de pana la 200.000 hl anual, beneficiaza de o acciza redusa. Calitatea de mic producator de bere se analizeaza pentru 2 ani consecutivi. Daca in ultimul exercitiu, se depaseste cantitatea de 200.000 hl, pentru cantitatea ce depaseste acest plafon se achita acciza intreaga, pana pe data de 15 ianuarie a anului urmator.
Autor: Consultant fiscal Adrian Benta