Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Operatiuni contabile necesare in cazul vanzarii unui punct de lucru. Cum procedam si ce documente intocmim?

Data actualizarii: 08 Februarie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
punct de lucruinregistrari contabiletransfer activedocumente financiarecodul fiscal

Stabilim in randurile urmatoare care sunt operatiunile efectuate in contabilitate in cazul in care se vinde un punct de lucru, cu mentiunea ca punctul de lucru conducea evidenta contabila pana la nivel de balanta. Vom vedea, de asemenea, ce documente financiar-contabile se intocmesc in acest caz.

Avand la dispozitie prea putine informatii, nu se poate intelege daca este vorba despre un transfer de active sau o simpla vanzare de active.

Din precizarea dvs. ca "acel punct de lucru conducea evidenta contabila pana la nivel de balanta"  se intelege ca este vorba doar despre vanzarea cladirii unde era punctul de lucru, nu si de transfer de active ( cladire, teren, utilaje, stocuri de materiale si/sau stocuri de marfuri, etc).

Indiferent despre ce operatiune este vorba, despre vanzare de active sau transfer de active, primul pas pe care trebui sa-l faceti este acela de intocmire si de depunere a documentatiei de radiere a punctului de lucru atat de la Registrul Comertului (art 43 alin 3 din legea societatilor comerciale 31/1990, care defineste punctele de lucru, iar art 22 alin 1 din Legea 26/1990 privind Registrul comertului ), cat si de la organul fiscal. Aceasta etapa se poate demara doar un baza hotararii adunarii generale a firmei cand sunt mai multi asociati/actionari sau in baza deciziei asociatului unic.

Dupa radierea de la Registrul comertului a punctului de lucru, veti trece la urmatoarea etapa de radiere si de la organul fiscal la care sunteti arondat prin depunerea Formularului 060 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni unde veti completa si scoaterea din evidenta privind impozitul pe venituri din salarii, daca ati inregistrat mai mult de r angajati la acel punct de lucru. Va trebui sa faceti demersuri si pentru dezinstalarea casei electronice de marcat, daca ati avut asa ceva la punctul de lucru.
In varianta in care ati efectuat doar vanzarea cladirii punctului de lucru veti face inregistrarile in contabilitate a vanzarii imobilului  in baza facturii pe care o emiteti la vanzarea acestuia  asa cum operati in cazul vanzari oricarui mijloc fix:

461 "Debitori diversi"  =  %
                                        7583
                                     "Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital"                       
                                        4427     "TVA colectata" ( dupa caz )
                                                            
Scoatere din evidenta contabila a cladirii:


    %  =   212  "Constructii"                   
6583                              "Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital"
2812                              "Amortizarea constructiilor"

In schimb daca ati efectuat un transfer de active ( transfer de afacere ) , avaind in vedere ca nu ne-ati furnizat informatii legate de operatiunea dvs.  trebuie sa aveti in vedere prevederile din noul Cod fiscal
si normele de aplicare ale acestuia:              

"ART. 32 - Regimul fiscal care se aplica fuziunilor, divizarilor totale, divizarilor partiale, transferurilor de active si achizitiilor de titluri de participare intre persoane juridice romane           
                                                                                          
(1) Prevederile prezentului articol se aplica urmatoarelor operatiuni de fuziune, divizare totala, divizare partiala, transferurilor de active si operatiunilor de achizitie de titluri de participare, efectuate intre persoane juridice romane potrivit legii, si anume:

d) transfer de active - operatiunea prin care o societate transfera, fara a fi dizolvata, totalitatea sau una ori mai multe ramuri ale activitatii sale catre alta societate, in schimbul transferarii titlurilor de participare reprezentand capitalul societatii beneficiare;"

"ART. 270 - Livrarea de bunuri

(7) Transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, realizat ca urmare a altor operatiuni decat divizarea sau fuziunea, precum vanzarea sau aportul in natura la capitalul unei societati, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 266 alin. (2), in conditiile stabilite prin normele metodologice. Transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia divizarii sau fuziunii, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 266 alin. (2). Atat in cazul transferului tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, realizat ca urmare a altor operatiuni decat divizarea sau fuziunea, cat si in cazul transferului tuturor activelor sau al unei parti a acestora efectuat cu ocazia divizarii sau fuziunii, primitorul activelor este considerat a fi succesorul cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere prevazuta de lege."

Norme metodologice ale art. 270(7) "(8) Transferul de active prevazut la art. 270 alin. (7) din Codul fiscal este un transfer universal de bunuri si/sau servicii, acestea nemaifiind tratate individual, ci ca un tot unitar la persoana impozabila cedenta, indiferent daca este un transfer total sau partial de active.

Se considera transfer partial de active, in sensul art. 270 alin. (7) din Codul fiscal, transferul tuturor activelor sau al unei parti din activele investite intr-o anumita ramura a activitatii economice, daca acestea constituie din punct de vedere tehnic o structura independenta, capabila sa efectueze activitati economice separate. De asemenea, se considera ca transferul partial are loc si in cazul in care bunurile imobile in care sunt situate activele transferate de cedent nu sunt instrainate, ci realocate altor ramuri ale activitatii aflate in uzul cedentului. Simplul transfer al unor active nu garanteaza posibilitatea continuarii unei activitati economice in orice situatie. Pentru ca o operatiune sa poata fi considerata transfer de active, in sensul art. 270 alin. (7) din Codul fiscal, primitorul activelor trebuie sa faca dovada intentiei de a desfasura activitatea economica sau partea din activitatea economica care i-a fost transferata, si nu sa lichideze imediat activitatea respectiva si, dupa caz, sa vanda eventualele stocuri. Primitorul activelor are obligatia sa transmita cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii.

Pentru calificarea unei activitati ca transfer de active nu este relevant daca primitorul activelor este autorizat pentru desfasurarea activitatii care i-a fost transferata sau daca are in obiectul de activitate respectiva activitate. In acest sens a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cazul C-497/01 - Zita Modes. Cerintele prevazute de prezentul alineat nu se aplica in cazul divizarii si fuziunii, care sunt in orice situatie considerate transfer de active conform art. 270 alin. (7) din Codul fiscal.
   
(9) Persoana impozabila care este beneficiarul transferului prevazut la alin. (7) este considerata ca fiind succesorul cedentului, indiferent daca este inregistrata in scopuri de taxa sau nu. Beneficiarul va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului, inclusiv pe cele privind livrarile catre sine prevazute la art. 270 alin. (4) din Codul fiscal, ajustarile deducerii prevazute la art. 304 si 305 din Codul fiscal. Daca beneficiarul transferului este o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si nu se va inregistra in scopuri de TVA ca urmare a transferului, va trebui sa plateasca la bugetul de stat suma rezultata ca urmare a ajustarilor conform art. 270 alin. (4), art. 304, 305, 306 sau 332 din Codul fiscal, dupa caz, si sa depuna in acest sens declaratia prevazuta la art. 324 alin. (8) din Codul fiscal. Momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, nu este data transferului, ci data obtinerii bunului de catre cedent, conform art. 305 sau 332 din Codul fiscal, dupa caz. Cedentul va trebui sa transmita cesionarului o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii. Aplicarea regimului de taxare pentru transferul de active de catre persoanele impozabile nu implica anularea dreptului de deducere a taxei la beneficiar, daca operatiunile in cauza sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune, cu exceptia situatiei in care se constata ca tranzactia a fost taxata in scopuri fiscale."          
                                            
Astfel, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, din contractul intre societatea dvs si societatea cumparatoare trebuie sa rezulte natura tranzactiei de transfer a activitatii de la cedent la cesionar. In acest context, trebuie retinut faptul ca incadrarea operatiunii la transfer de active nu este conditionata de existenta in obiectul de activitate al primitorului a  activitatii  transferate, aspect  pronuntat prin Hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-497/01 - Zita Modes. Daca sunt  indeplinite conditiile pentru a considera operatiunea drept un transfer de active,  trebuie retinut in primul rand  faptul ca, nu se intocmeste factura pentru transferul de bunuri, chiar daca transferul se efectueaza prin vanzare. Transferul partial sau integral de active trebuie evidentiat  intr-un document intocmit de catre cele doua societati participante. Documentul trebuie sa cuprinda  urmatoarele   informatii obligatorii pentru identificarea operatiunii:

    un numar de ordine secvential
    data emiterii documentului;
    data efectuarii  transferului;
    denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA atat pentru cedent cat si pentru primitorul de active. In acest moment, este recomandabil sa vizualizati pe site anaf starea fiscala a partenerului din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA.  
    descrierea detaliata a  operatiunii;
    valoarea transferului. Aceasta valoare trebuie sa rezulte din insumarea valorii individualizate pe fiecare activ cedat – preluat.

Este recomandabil sa inlocuiti denumirea "Proces verbal de predare primire,, cu denumirea " Document pentru transfer active conform contract nr. …/data" semnat de catre ambele parti pentru conformitate. Factura se intocmeste doar pentru livrarea de bunuri, obligatie reglementata  in mod expres in Codul fiscal "Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii: a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate; ". Deoarece nu reprezinta o livrare de bunuri, valoarea transferului  de active nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 si declaratia informativa cod 394, nici la cedent, dar nici la cesionar.      
                                                                                                                                   
In concluzie, transferul de active nu prezinta riscuri fiscale daca sunt respectate, de catre ambele parti,  cerintele impuse prin Codul fiscal si normele de aplicare ale acestuia, mentionate anterior. Trebuie sa aveti in vedere faptul ca societatea dvs. nu trebuie sa ajusteze suma TVA deductibila pentru care a exercitat  dreptul de deducere la momentul achizitiei sau  constructiei bunului imobil.

Obligat la ajustarea TVA este societatea cumparatoare ca primitor al  activului, dar numai daca nu  este persoana inregistrata in scopuri de TVA, caz in care aceasta trebuie sa efectueze plata TVA rezultata din ajustarea sumei TVA aferente bunurilor preluate prin transfer.
Inregistrarile contabile la societatea dvs. care transfera cladirea:

Inregistrarea creantei din transfer:
461 "Debitori diversi"  = 7583 "Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital"                       
                                                                                                 
Scoatere din din gestiune, respectiv din evidenta contabila a cladirii :
    %  =   212  "Constructii"                    
6583                              "Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital"
2812                              "Amortizarea constructiilor"


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.
 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X