Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Sfatul expertului Robert Gearba: Stabilirea de catre organul fiscal a bazei impozabile prin estimare

baza impozabilaimpunere din oficiutvaestimarea bazeisfatul expertuluidecizia de impunere

Potrivit Legii 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, organul fiscal are in anumite situatii dreptul de a stabili din oficiu baza impozabila a unei firme. Acesta stabileste baza de impozitare si creanta fiscala aferenta, prin estimarea lor rezonabila, folosind orice proba si mijloc de proba prevazute de lege.

Stabilirea prin estimare a bazei de impozitare se efectueaza in situatii cum ar fi:
- nedepunerea declaratiei de impunere in termenul legal;
- atunci cand organul fiscal nu poate determina situatia fiscala corecta si constata ca evidentele contabile sau fiscale ori declaratiile fiscale sau documentele si informatiile prezentate in cursul controlului fiscal sunt incorecte, incomplete, precum si in situatia in care acestea nu exista ori nu sunt puse la dispozitia organelor fiscale;
     - in situatiile in care, potrivit legii, organul fiscal este indreptatit sa stabileasca prin estimare bazele de impozitare.

Organul fiscal are obligatia mentionarii in actul de impunere a motivelor de fapt si a temeiului de drept care au determinat folosirea estimarii, precum si a criteriilor de estimare.

Cuantumul creantelor fiscale determinate prin estimare se stabilesce sub rezerva verificarii ulterioare, cu exceptia celor stabilite in cadrul unei inspectii fiscale.

Procedura aplicabila in prezent

In aplicarea prevederilor Codului de procedura fiscala mai sus mentionate a fost emis Ordinul nr. 962 din 11 martie 2016 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Procedura detaliata de acest Ordin se adreseaza in principal persoanelor juridice, insa ea se aplica si persoanelor fizice care au calitate de platitor al altor taxe in afara impozituili pe venit cum ar fi TVA, sau sunt angajator si achita contributii sociale.

Daca organul fiscal constata ca un contribuabil nu si-a depus in termenul legal anumite declaratii fiscale, il va instiinta cu privire la obligatia depunerii acestora, in termen de maxim 15 zile de la data la care expira termenul legal pentru depunerea declaratiilor respective.

Contribuabilul are obligatia depunerii declaratiilor fiscale cat de repede cu putinta, deoarece in termen de 20 de zile de la data comunicarii instiintarilor, organul fiscal actualizeaza listele cu contribuabilii pentru care se va efectua impunerea din oficiu.

Analiza pentru stabilirea din oficiu a impozitelor se efectueaza automat, cu exceptia celei referitoare la TVA si la impozitul pe profit, pentru care se va extinde o analiza documentara. Aceasta se efectueaza pe baza urmatoarelor documente si informatii relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei:
a) documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz:
- declaratii de impunere;
- declaratii informative;
- fise fiscale;
- decizii de impunere emise de inspectia fiscala;
b) situatii financiar-contabile;
c) informatii de la terti;
d) alte informatii care au relevanta.

Impunerea din oficiu se realizeaza prin emiterea formularului 160 "Decizia de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa". In termen de 60 de zile de la comunicarea acesteia, contribuabilul poate depune declaratia fiscala sub sanctiunea decaderii, la implinirea acestui termen. La momentul depunerii declaratiei de impunere de catre contribuabil, se anuleaza din oficiu decizia de impunere emisa de organul fiscal.

Stabilirea sumelor calculate din oficiu de organele fiscale

Pentru impozitele si taxele regasite in vectorul fiscal al contribuabilului a caror perioada fiscala este luna sau trimestrul, cu exceptia impozitului pe profit si TVA, organul fiscal analizeaza declaratiile depuse intr- o perioada anterioara de 24 luni pentru impozitele cu declarare lunara, respectiv 36 de luni pentru impozitele cu declarare trimestriala sau semestriala.

In cazul in care se identifica cel putin 4 declaratii depuse in perioada analizata, impozitul stabilit din oficiu se determina ca medie aritmetica a sumelor declarate din perioada analizata. Pentru anii anteriori din perioada analizata, rezultatul se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.

Daca nu se identifica 4 declaratii depuse, in perioada analizata, si pentru aceste impozite se va aplica procedura analizei documentare.

Impunerea din oficiu a TVA se realizeaza in urma analizei documentare si este o estimare a TVA de plata datorata de contribuabil pentru perioada in care acesta nu si-a indeplinit obligatiile declarative, prin analiza perioadei anterioare de 12 luni consecutive. Daca in aceasta perioada nu s-a identificat niciun decont de TVA depus, se extinde perioada analizata la 24 luni.

Astfel, se calculeaza media TVA din formularele 300 “Decont de TVA” si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA", urmand ca suma stabilita din oficiu sa fie valoarea cea mai mare dintre aceste medii.

Important: datorita specificului procedurii, nu se tine cont de TVA dedusa la achizitii.

In cazul contribuabililor pentru care nu se pot identifica niciun fel de elemente pentru aplicarea procedurilor de estimare din oficiu, se intocmeste o lista cu acestia, in vederea stabilirii riscului fiscal si implicit a programarii inspectiei fiscale.

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
baza impozabilaimpunere din oficiutvaestimarea bazeisfatul expertuluidecizia de impunere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 04 Aprilie 2016


Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Stabilirea de catre organul fiscal a bazei impozabile prin estimare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Alte articole publicate in data de 04 Aprilie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Ordinul 760/2019. Firmele vor fi obligate sa afiseze pe usa placheta ANPC in caz de activitate oprita

    • Prin Ordinul ANPC nr. 760/2019, publicat in Monitorul Oficial nr. 911 din 12 noiembrie 2019, a fost introdusa o noua obligatie pentru firme.   Documentul face referire la obligatia operatorilor economici de a afisa pe usa de acces sau la intrarea in locatia unde isi desfasoara activitatea/punctul de lucru placheta cu masurile de oprire temporara dispuse de catre organele de control ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, publicat in MOF 911/1...» citeste mai departe aici

  • Modificarea salariului. Diferente intre statul de plata si Revisal

    • Analizam in continuare un caz care are la baza existenta unor diferente intre statul de plata si Revisal. Vom afla de la expert daca este posibil ca un salariat sa aiba pe statul de plata alt salariu mai mare decat cel raportat in Revisal fara sa aiba ore suplimentare sau alte sporuri. Dar mai mic, fara a scadea sub salariul minim?   Este necesara justificarea in vreun fel a acestor diferente? Care este baza legala?   Modif...» citeste mai departe aici

  • Firma producatoare de produse alimentare. Este obligatorie casa de marcat pentru comert ocazional?

    • Comertul ocazional are prevederi speciale in legislatie pe care nu multi operatori economici le cunosc. De aceea vom prezenta un studiu de caz care sa elucideze misterele legate de aceasta tema comerciala.   Subiectul este o societate producatoare de produse alimentare. Clientii acesteia sunt tot societati comerciale, insa ocazional, o data sau de maximum 4 ori pe an, firma participa la targuri de profil sau sunt invitati la evenimente, unde vinde produs...» citeste mai departe aici

  • Ordinul nr. 400/2019 – modificari legislative in sfera jocurilor de noroc

    • In Monitorul oficial nr 897 din 6 noiembrie 2019 a fost publicat Ordinul Oficiului National pentru Jocuri de Noroc nr. 400/2019. Prin acest act normativ se aproba modelul de decizie referitoare la obligatiile bugetare accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere, procedura privind modalitatea de notificare a operatorilor economici - organizatori de jocuri de noroc licentiati si modelul de instiintare de plata pentru contributia anuala prevazuta la art. 10 alin. (4) ...» citeste mai departe aici

  • Reducerea TVA-ului la 16% NU este pe lista Guvernului Orban

    • Proiectul care prevedea reducerea TVA-ului la 16% de la 19%, incepand cu 1 ianuarie 2020, nu este pe lista de modificari a Guvernului Orban. Va reamintim ca proiectul a fost adoptat tacit de Senat in data de 21 octombrie. Initiatorii proiectului, cativa deputati PNL, atrageau atentia, in expunerea ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X