In analiza de mai jos, avem un client incert, persoana juridica, al carui debit este astfel: in septembrie 2013 suma de 7.530 lei si in mai 2014 suma de 17.125 lei. Pentru aceste sume nu s-au constituit provizioane pana in acest moment desi au trecut 270 zile de la scadenta facturilor. Vom stabili daca se mai poate constitui provizion, in ce procent si daca firma risca sanctiune pentru faptul ca nu a constituit provizion. De asemenea, vom vedea cand se poate trece un client in categoria incert.
Din punct de vedere contabil, delimitarea clientilor incerti de creantele obisnuite este o obligatie impusa de indeplinirea obiectivului fundamental al contabilitatii – acela de a prezenta o imagine fidela a situatiei financiare a unei entitati economice.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Cu toate ca aceasta delimitare nu modifica matematic marimea activului net, ea ofera utilizatorilor Situatiilor financiare o imagine corecta a patrimoniului si a eventualelor dificultati ce se pot ivi datorita eventualei neincasari a creantelor.
O.M.F.P. nr. 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza in acest sens – la punctul 331, alin. (1):
"Creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii)."
Deci reflectarea in contabilitate a faptului ca la incasarea unei creante pot exista dificultati se face prin formula contabila :
4118 = 4111
"Clienti incerti sau in litigiu" "Clienti".
Dificultatile despre care vorbim devin aparente atunci cand, in urma neincasarii la termen a unei creante, se constata ca :
- notificarile de plata trimise clientului raman fara raspuns, sau acesta nu mai este de gasit la sediul din contract ori pur si simplu nu dau niciun rezultat;
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- societatea asupra careia este detinuta creanta se afla in dificultate, sau chiar in insolventa;
- orice alta situatie ce face conducerea societatii sa aiba dubii referitor la posibilitatea incasarii integrale sau partiale a creantei.
Pasul urmator, ce decurge din necesitatea respectarii principiului prudentei, este analiza valorii reale a creantelor incerte detinute.
La punctul 332 din O.M.F.P. nr. 1802 / 2014 se reglementeaza :
332. -(1) In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat.
(2) Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera"
Contabil, evaluarea creantelor la valoarea probabila de incasat se reflecta prin constituirea de ajustari pentru depreciere la nivelul sumei care se apreciaza ca nu se mai poate recupera :
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea creantelor – clienti"
activelor circulante"
Ajustarile pentru depreciere se modifica la randul lor periodic, pe masura ce societatea care detine creantele reevalueaza riscul de neincasare sau incaseaza partial ori total creantele, procedandu-se la marirea, micsorarea sau anularea lor. Marirea se inregistreaza prin aceeasi formula contabila ca cea de mai sus. Micsorarea sau anularea ajustarilor pentru depreciere se reflecta in contabilitate prin reluarea la venituri (partial sau total) a ajustarilor pentru depreciere inregistrate anterior, prin formula :
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru deprecierea
creantelor – clienti" activelor circulante ".
Desi puteti constitui o ajustare pentru depreciere de 100% din valoarea creantei deductibila insa va fi numai o suma de 30% din valoarea totala a creantei, asa cum prevede Codul fiscal
la art. 26, alin. (1), litera c) :
"c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;"
Concluzii:
- puteti considera cleintul incert oricand considerati ca este potrivit conform celor descrise mai sus
- puteti constitui ajustari oricand considerati ca este necesar
- deductibila va fi numai 30% din valoarea creantei pana cand asupra clientului se deschide procedura falimentului, cand deductibilitatea ajustarii creste la 100%
- in general aprecierea creantelor se face la data Bilantului , cand se inventariaza patrimoniul, dar aceasta nu este o regula generala.
- Nu vi se intampla nimic daca nu ati constituit ajustari pentru depreciere pana acum – dpv fiscal nu este o ilegalitate iar dpv contabil aprecierea este subiectiva : poate conform informatiilor detinute creantele nu erau incerte la data la care ati intocmit Situatiile financiare.
Este totusi preferabil sa constituiti ajustarile pentru depreciere acum pentru a prezenta in Bilant o imagine cat mai exacta a patrimoniului si pentru a va proteja in cazul in care vreunul dintre clienti intra in faliment.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil