email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?

deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal

In analiza de mai jos, avem un client incert, persoana juridica, al carui debit este astfel: in septembrie 2013 suma de 7.530 lei si in mai 2014 suma de 17.125 lei. Pentru aceste sume nu s-au constituit provizioane pana in acest moment desi au trecut 270 zile de la scadenta facturilor. Vom stabili daca se mai poate constitui provizion, in ce procent si daca firma risca sanctiune pentru faptul ca nu a constituit provizion. De asemenea, vom vedea cand se poate trece un client in categoria incert.

Din punct de vedere contabil, delimitarea clientilor incerti de creantele obisnuite este o obligatie impusa de indeplinirea obiectivului fundamental al contabilitatii – acela de a prezenta o imagine fidela a situatiei financiare a unei entitati economice.

Cu toate ca aceasta delimitare nu modifica matematic marimea activului net, ea ofera utilizatorilor Situatiilor financiare o imagine corecta a patrimoniului si a eventualelor dificultati ce se pot ivi datorita eventualei neincasari a creantelor.

O.M.F.P. nr. 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza in acest sens – la punctul 331, alin. (1):
"Creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii)."

Deci reflectarea in contabilitate a faptului ca la incasarea unei creante pot exista dificultati se face prin formula contabila :
              4118                             =                  4111                                     
"Clienti incerti sau in litigiu"                    "Clienti".

Dificultatile despre care vorbim devin aparente atunci cand, in urma neincasarii la termen a unei creante, se constata ca :
-    notificarile de plata trimise clientului raman fara raspuns, sau acesta nu mai este de gasit la sediul din contract ori pur si simplu nu dau niciun rezultat;
-    societatea asupra careia este detinuta creanta se afla in dificultate, sau chiar in

insolventa;
-    orice alta situatie ce face conducerea societatii sa aiba dubii referitor la posibilitatea incasarii integrale sau partiale a creantei.

Pasul urmator, ce decurge din necesitatea respectarii principiului prudentei, este analiza valorii reale a creantelor incerte detinute.
La punctul 332 din O.M.F.P. nr. 1802 / 2014 se reglementeaza :
332. -(1) In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat.
(2) Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera"
 
 Contabil, evaluarea creantelor la valoarea probabila de incasat se reflecta prin constituirea de ajustari pentru depreciere la nivelul sumei care se apreciaza ca nu se mai poate recupera :
                 6814                              =                      491                              
"Cheltuieli de exploatare privind        "Ajustari pentru deprecierea
   ajustarile pentru deprecierea                    creantelor – clienti"
         activelor circulante"

Ajustarile pentru depreciere se modifica la randul lor periodic, pe masura ce societatea care detine creantele reevalueaza riscul de neincasare sau incaseaza partial ori total creantele, procedandu-se la marirea, micsorarea sau anularea lor. Marirea se inregistreaza prin aceeasi formula contabila ca cea de mai sus. Micsorarea sau anularea ajustarilor pentru depreciere se reflecta in contabilitate prin reluarea la venituri (partial sau total) a ajustarilor pentru depreciere inregistrate anterior, prin formula :
             491                               =                              7814                             
"Ajustari pentru deprecierea           "Venituri din ajustari pentru deprecierea
        creantelor – clienti"                                activelor circulante ".

Desi puteti constitui o ajustare pentru depreciere de 100% din valoarea creantei deductibila insa va fi numai o suma de 30% din valoarea totala a creantei, asa cum prevede Codul fiscal
la art. 26, alin. (1), litera c) :
"c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;"

Concluzii:
-    puteti considera cleintul incert oricand considerati ca este potrivit conform celor descrise mai sus
-    puteti constitui ajustari oricand considerati ca este necesar
-    deductibila va fi numai 30% din valoarea creantei pana cand asupra clientului se deschide procedura falimentului, cand deductibilitatea ajustarii creste la 100%
-    in general aprecierea creantelor se face la data Bilantului , cand se inventariaza patrimoniul, dar aceasta nu este o regula generala.
-    Nu vi se intampla nimic daca nu ati constituit ajustari pentru depreciere pana acum – dpv fiscal nu este o ilegalitate iar dpv contabil aprecierea este subiectiva : poate conform informatiilor detinute creantele nu erau incerte la data la care ati intocmit Situatiile financiare.

Este totusi preferabil sa constituiti ajustarile pentru depreciere acum pentru a prezenta in Bilant o imagine cat mai exacta a patrimoniului si pentru a va proteja in cazul in care vreunul dintre clienti intra in faliment.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal


Data aparitiei: 26 August 2016

Votati articolul "Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 3.85 din 5 din 10 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X