UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere.
Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica.
Actul poarte denumirea de Lege privind modificarea si completarea Legii societatilor nr. 31/1990 si a Legii contabilitatii nr. 82/1991, pentru instituirea unor masuri privind societatile decapitalizate.
In ceea ce priveste noul act normativ, contribuabilii trebuie sa aiba in vedere ca au mai fost facute cateva schimbari in text. In prima faza s-a mentionat faptul ca firmele ar fi putut fi obligate la majorarea capitalului social numai prin conversia datoriilor la actionari. Aceasta actiune va fi optionala de acum. Dar legea ar putea obliga societatile sa aiba un nivel minim al capitalului social, stabilit in
functie de forma de organizare, respectiv:
- 90.000 lei, in cazul societatii pe actiuni sau al societatii in comandita pe actiuni;
- 200 lei, in cazul unei societati cu raspundere limitata.
“Analize efectuate de specialisti in cadrul grupurilor de lucru constituite la nivel national au aratat ca exista un numar mare de companii din economia nationala, care au capitalurile proprii negative sau valoarea acestora se situeaza sub limita reglementata de legea societatilor.”, se arata in nota de fundamentare.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea verde a contabilitatii
Initiativa legislativa vizeaza urmatoarele aspecte:
- Interzicerea acordarii de avansuri sau imprumuturi actionarilor/asociatilor - inclusiv in cazul in care acestia reprezinta entitati afiliate - la societatile care opteaza pentru distribuiri trimestriale de dividende, pana nu se regularizeaza sumele astfel distribuite in cursul anulul.
- Clarificarea surselor din care pot fi distribuite dividende - mentionarea explicita a elementelor de capitaluri proprii care pot fi distribuite ca dividende asigura o interpretare unitara a conceptului de ,,rezerve distribuibile/disponibile pentru distribuire”’;
- Introducerea de prevederi exprese referitoare la acoperirea cu prioritate din profitul curent, a pierderilor contabile reportate si constituirea rezervelor prevazute de cerintele legale sau statutare, inainte de distribuirea de dividende;
- Desemnarea autoritatilor cu competenta in domeniul monitorizarii entitatilor care se confrunta cu probleme financiare in raport cu nivelul legal de capital, respectiv Ministerul Finantelor Publice — Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National al Registrului Comertului;
- Prevederea expresa a unei solutii suplimentare la indemana societatii la care activul net a scazut sub jumatate din capitalul social, si anume conversia in actiuni/parti sociale a creantelor actionarilor/asociatilor fata de societate, rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia.
Consulta urmatoarele documente:
Consiliul legislativ a avizat favorabil propunerea legislativa, insa a avut de adaugat cateva observatii si propuneri care pot fi consultate AICI. >>>>
********
Articolul vechi
Legea societatilor nr. 31/1990 ar putea suferi din nou o serie de modificari in viitorul apropiat, potrivit unui proiect de Ordonanta publicat pe site-ul Ministerul Finantelor Publice. Actul normativ are drept tema instituirea unor masuri privind societatile decapitalizate.
Lista de modificari preconizate privind Legea societatilor nr. 31/1990
1. Interzicerea acordarii de avansuri sau imprumuturi actionarilor/asociatilor – inclusiv in cazul in care acestia reprezinta entitati afiliate – la societatile care opteaza pentru distribuiri trimestriale de dividende, pana nu se regularizeaza sumele astfel distribuite in cursul anului.
Interdictia mentionata nu vizeaza avansurile acordate in legatura cu desfasurarea activitatii economice.
2. Introducerea posibilitatii distribuirii sub forma de dividende din anumite rezerve existente la nivelul societatii, precum si din rezultatul reportat inregistrat de aceasta. Mentionarea explicita a elementelor de capitaluri proprii care pot fi distribuite ca dividende asigura o interpretare unitara a conceptului de „rezerve distribuibile/disponibile pentru distribuire”;
3. Introducerea de prevederi referitoare la acoperirea cu prioritate din profitul curent, a pierderilor contabile reportate si constituirea rezervelor prevazute de cerintele legale sau statutare, inainte de distribuirea de dividende;
4. Desemnarea autoritatilor cu competenta in domeniul monitorizarii entitatilor care se confrunta cu probleme financiare in raport cu nivelul legal de capital, respectiv Ministerul Finantelor Publice – Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National al Registrului Comertului;
5. Introducerea prevederii referitoare la conversia obligatorie in actiuni/parti sociale a datoriilor societatii fata de actionari/asociati, rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia, la societatile la care activul net a scazut sub jumatate din capitalul social. Conversia se efectueaza in conditiile art. 216 din lege.
La societatile la care actionari/asociati sunt statul sau unitatile administrativ-teritoriale, datoriile respective nu includ datoriile fata de bugetul general consolidat, respectiv imprumuturile pe care societatile le primesc potrivit legii, din veniturile rezultate din privatizare.
Potrivit prevederilor alin. (1) si (4) ale art. 15324 din forma actuala a legii, daca consiliul de administratie/directoratul constata ca activul net al societatii s-a diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de indata adunarea generala extraordinara pentru a decide daca societatea trebuie sa fie dizolvata.
Daca adunarea generala extraordinara nu hotaraste dizolvarea societatii, atunci societatea este obligata ca, cel tarziu pana la incheierea exercitiului financiar ulterior celui in care au fost constatate pierderile si sub rezerva dispozitiilor referitoare la cerintele privind nivelul minim de capital, sa procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel putin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, daca in acest interval activul net al societatii nu a fost reconstituit pana la nivelul prevazut de lege.
Conform proiectului de act normativ (alin. (42) propus a se introduce la art. 15324), societatile care inregistreaza datorii fata de actionari/asociati, rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia, procedeaza la conversia in actiuni/parti sociale a acestor datorii, pana la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost constatate pierderile. Daca societatea nu efectueaza conversia pana la aceasta data, ea urmeaza a fi dizolvata de catre instanta, la cererea MFP – ANAF.
Referitor la aplicabilitatea prevederilor alin. (41) propus a se introduce la art. 15324, avand in vedere posibilitatea ca societatea sa ramburseze – total sau partial – datoriile fata de actionari/asociati, ulterior datei aprobarii situatiilor financiare anuale1, pot fi identificate urmatoarele cazuri:
• daca, pana la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost constatate pierderile, activul net a fost reconstituit in conditiile art. 15324 alin. (4), respectiv prin majorare capital social sau acoperire a pierderii contabile – nu se aplica prevederile alin. (42), referitoare la conversia datoriilor;
• daca, pana la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost constatate pierderile, societatea nu mai are evidentiate astfel de datorii, dar ramane subcapitalizata – societatea aplica prevederile art. 15324 alin. (4), in scopul evitarii dizolvarii;
• daca, pana la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost constatate pierderile, societatea nu mai are evidentiate astfel de datorii si, in plus, nu mai este sub incidenta art. 15324 alin. (1) – dizolvarea nu mai are obiect.
Ca urmare, dizolvarea prevazuta la alin. (42) al art. 15324 opereaza doar in cazul societatilor care au datorii fata de actionari/asociati si care, pana la sfarsitul exercitiului financiar in care a fost constatata pierderea de activ net, nu au aplicat prevederile art. 15324 alin. (4) referitoare la majorarea capitalului social sau acoperirea pierderii contabile.
Societatile sunt obligate sa notifice ANAF, in termen de 30 de zile de la hotararea AGA, asupra deciziei cu privire la reconstituirea activului net, respectiv la conversia datoriilor, dupa caz. Aceasta notificare se efectueaza in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice;
6. Proiectul de ordonanta preia solutii ale legislatiei comunitare de reducere si/sau simplificare a formalitatilor de publicitate si raportare impuse societatilor comerciale, prin implementarea Directivei (UE) 2017/1132 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societatilor comerciale (codificare).
Principalele modificari preconizate fac referire la:
• asigurarea publicitatii legale a datelor privind societatile al caror activ net s-a diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, stabilirea obligatiilor societatilor care se afla in aceasta situatie, precum si instituirea, in sarcina Ministerului Finantelor Publice – Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a obligatiei de a solicita dizolvarea societatilor mentionate la art. 15324 din Legea societatilor nr. 31/1990;
• transferul competentei de solutionare a actiunilor de dizolvare judiciara de la instantele judecatoresti la Oficiul National al Registrului Comertului si simplificarea procedurilor de numire a lichidatorului si de efectuare a publicitatii legale a rezolutiilor de dizolvare.
Actualele reguli de dizolvare urmeaza sa opereze in continuare, cu mentiunea ca dizolvarea nu va mai fi efectuata de tribunal, ci de persoana competenta cu solutionarea cererilor de inregistrare in registrul comertului, aplicandu-se regulile prevazute de Codul de procedura civila.
Astfel, modificarile stipulate in prezentul proiect vor conduce la largirea accesului la informatiile inregistrate in registrul comertului, la simplificarea formalitatilor si scaderea costurilor administrative, la degrevarea activitatii instantelor judecatoresti, precum si la asigurarea unui mediu de afaceri transparent si predictibil;
7. Introducerea de noi contraventii si sanctiuni, corespunzatoare noilor prevederi cuprinse in Legea societatilor nr. 31/1990.
Noile modificari propuse prin acest proiect de Ordonanta privesc si Legea contabilitatii nr. 82/1991:
● Introducerea de prevederi exprese referitoare la cuprinderea in aria de aplicabilitate a legii a persoanelor prevazute la art. 13 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a persoanelor juridice straine care au rezidenta fiscala in Romania;
● Introducerea de prevederi exprese prin care sa se stabileasca cu claritate modul de raportare prin situatiile financiare anuale a pierderii contabile inregistrate in exercitiul financiar curent.
Consulta documentele atasate mai jos: