Incepand cu 2 februarie 2022, firmele de transport rutier din Romania care efectueaza operatiuni de transport rutier internationale in UE si Regatul Unit (operatiuni de crosstrade si cabotaj) trebuie sa respecte prevederile Directivei detasarii 1057/2020.
Potrivit acestei directive, soferii profesionisti ai firmelor de transport rutier, care efectueaza operatiuni de crosstrade sau cabotaj pe teritoriul UE si al Regatului Unit, trebuie inregistrati in platforma IMI. Aceasta a fost elaborata de CE in colaborare cu statele membre si este un instrument on-line securizat si multilingv care faciliteaza schimbul de informatii intre autoritatile publice implicate in aplicarea in practica a legislatiei UE. Urmatorul pas este emiterea certificatelor de detasare cu valabilitatea de maximum 6 luni, pe care trebuie sa le detina in format electronic sau pe hartie la bordul vehiculelor.
Cand nu se aplica regulile de detasare si nu este necesara inregistrarea in platforma IMI, afla in continuare de la specialistul nostru. Afla si daca contabilii au vreo obligatie in noul context.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Platforma IMI: raspunsul specialistului
Pe platforma IMI se inregistreaza situatiile in care are loc o detasare a conducatorilor auto de catre operatorii de transport rutier.
Site-ul platformei este aici:
https://www-postingdeclaration-eu.translate.goog/landing?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=ro&_x_tr_hl=ro&_x_tr_pto=sc
Fiecare deplasare a conducatorilor autor trebuie analizata pentru a se stabili daca se incadreaza in situatia de detasare transnationala.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Conform art. 5 3 din Legea 16/2017 privind detasarea transnationala introdus prin OG 12/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere:
Art. 5 3
(1) In intelesul prezentei legi, conducatorii auto angajati de intreprinderile mentionate la art. 3, care aplica masurile cu caracter transnational de la art. 5 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit. a), nu sunt considerati salariati detasati pe teritoriul Romaniei, respectiv de pe teritoriul Romaniei, atunci cand:
a) efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de marfuri;
b) efectueaza, pe langa efectuarea unei operatiuni de transport rutier bilateral, o activitate de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia ca acesta sa nu incarce marfuri si sa le descarce in acelasi stat membru;
c) efectueaza maximum doua activitati suplimentare de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia de a nu incarca sau descarca marfuri in acelasi stat membru, atunci cand operatiunea de transport rutier bilateral inceputa in statul membru de stabilire, in cursul careia nu a fost efectuata nicio activitate suplimentara, este urmata de o operatiune de transport rutier bilateral catre statul membru de stabilire;
d) efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de persoane;
e) in cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectueaza o imbarcare de persoane si/sau o debarcare de persoane in statele membre sau in tarile terte pe care le traverseaza, cu conditia ca acesta sa nu ofere servicii de transport de persoane intre doua puncte din statul membru traversat. Aceleasi dispozitii se aplica si calatoriei de intoarcere;
f) tranziteaza teritoriul unui stat membru, fara a incarca sau a descarca marfuri ori fara a imbarca sau a debarca persoane;
g) efectueaza segmentul rutier initial sau final al unei operatiuni de transport combinat, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat de marfuri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 401/2002, in cazul in care segmentul rutier, luat separat, reprezinta o operatiune de transport bilateral de marfuri.
aa) transport rutier bilateral de marfuri - deplasare de marfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al intreprinderii sau al operatorului de transport rutier, astfel cum este definit la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, al carei/carui angajat este conducatorul auto sau dintr-o tara terta catre Romania sau din Romania catre statul membru de stabilire sau o tara terta."
Conform art. 2 alin. 1 lit. aa) din acelasi act normativ:
aa) transport rutier bilateral de marfuri - deplasare de marfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al intreprinderii sau al operatorului de transport rutier, astfel cum este definit la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, al carei/carui angajat este conducatorul auto sau dintr-o tara terta catre Romania sau din Romania catre statul membru de stabilire sau o tara terta."
Astfel, conducatorul auto nu este detasat daca deplasarea acestuia se incadreaza intr-una dintre situatiile de mai sus.
Spre exemplu, nu se aplica regulile detasare si nu se inregistreaza in platforma IMI urmatoarea situatie :
Un conducator auto incarca marfa in Romania pe care o transporta la Paris. La Paris descarca marfa incarcata in Romania si incarca alta marfa pe care o transporta in Romania. Acesta este un trasport bilateral de marfuri caruia nu i se aplica regulile de detasare si nu se inregistreaza in platforma IMI.
Obligatia de inregistrare in platforma IMI trebuie sa fie indeplinita de firmele care au calitatea de operatori rutieri.
Conform art. 2 pct. 1 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 ocupatia de operator de transport rutier de marfa" inseamna activitatea oricarei intreprinderi care efectueaza, cu ajutorul fie al unor autovehicule, fie al unei combinatii de vehicule, transportul de marfa contra cost in numele unui tert.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu - Specialist Legislatia Muncii.