Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Monografii contabile

Monografie contabila pentru o firma de servicii auto

Data actualizarii: 30 Iulie 2009
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
monografie contabilafirma autocontabilitate


lect. univ. dr. Diana Tagaduan

Se doreste o monografie completa pentru o firma cu activitate de servicii auto, cu precadere operatiunile si documentele din evidenta contabila primara. Receptii facturi, bon comanda si obligatia firmei de a fixa tarife.

In cele ce urmeaza va propunem o monografie completa pentru o societate prestatoare de servicii de intretinere si reparatii autovehicule (CAEN 4520), cu sublinierea aspectelor specifice activitatii ei.

NOTA

Moneda de referinta este: lei.

I. INFIINTAREA SOCIETATII:

Reflectarea in contabilitate

1. Subscrierea capitalului social:

                        456             =              1011             500
          „Decontari cu actionarii/       „Capital subscris
        asociatii pentru capital”               /nevarsat”

2. Varsarea capitalului social:

                       5121          =                   456                      500
        „Conturi la banci in lei”     „Decontari cu actionarii/
                                             asociatii pentru capital”

                       1011          =                   1012                     500
          „Capital subscris/nevarsat”    „Capital subscris/varsat”

3. Inregistrarea facturilor si chitantelor reprezentand cheltuieli de constituire (Registrul Comertului, onorariu avocat):
                         201          =                     401                 1.000
            „Cheltuieli de constituire”             „Furnizori”

                         401          =                    5311                 1.000
                    „Furnizori”                       „Casa in lei”

sau

                        401          =                      5121                1.000
                   „Furnizori”               „Conturi la banci in lei”
   


II. ACTIVITATEA DE INVESTITII - CAPITAL DE LUCRU (MIJLOACE FIXE):
Reflectarea in contabilitate

1. Achizitie mijloace fixe (de exemplu: utilaje, aparatura) in suma de 100.000 lei:
a. Se primeste factura de avans (50% din valoarea totala a mijlocului fix):

                   %           =             404                      50,000
                                   „Furnizori de imobilizari” 
                 232                                                     42.017
    „Avansuri acordate pentru
         imobilizari corporale”
                4426                                                      7.983
        „TVA deductibila”


b. Plata avansului:

               404           =                  5121                          50.000
   „Furnizori de imobilizari”     „Conturi – la banci in lei”

c. Se primeste factura finala si se receptioneaza utilajele:
                  %         =                    404                           100.000
                                        „Furnizori de imobilizari”
                  232                                                            – 42.017
     „Avansuri acordate pentru
          imobilizari corporale”
                 4426                                                             – 7.983
          „TVA deductibila”
                  213
       „Instalatii tehnice, mijloace                                          84.034

               de transport”
                 4426                                                              15.966
         „TVA deductibila”

NOTA

La receptia mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, precum si a marfurilor si a altor materiale consumabile, societatea este obligata sa intocmeasca note de intrare-receptie si constatare diferente (NIR). In cazul mijloacelor fixe trebuie intocmita si fisa de mijloc fix.

2. Societatea isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat (conform contract).

In conformitate cu articol 141, alin 2, punctul e) : Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

e) arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, cu urmatoarele exceptii:

1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. inchirierea de spatii sau locatii pentru parcarea autovehiculelor;
3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate definitiv in bunuri imobile;
4. inchirierea seifurilor;

Facturarea chiriei se incadreaza la operatiunile scutite de taxa, ceea ce inseamna ca facturile vor fi emise fara a calcula taxa pe valoare adaugata. Insa, in cazul in care se doreste taxarea acestei operatiuni, se va proceda in conformitate cu normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal.

Norme metodologice:

38. (1) In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal si fara sa contravina prevederilor art. 161 din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea oricareia dintre operatiunile scutite de taxa prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, in ceea ce priveste un bun imobil sau o parte a acestuia.

(2) In aplicarea alin. (1) un bun imobil reprezinta o constructie care are intelesul prevazut la art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 2 din Codul fiscal si orice teren.

(3) Optiunea prevazuta la alin. (1) se va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va anula dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizat pentru operatiuni taxabile se va comunica in notificarea transmisa organului fiscal.

Pentru bunurile imobile sau partile din bunurile imobile pentru care au fost incheiate contracte de leasing inainte de data aderarii si care se deruleaza si dupa data aderarii, notificarea se va depune in termen de 90 de zile de la data aderarii, in situatia in care proprietarul bunului doreste sa continue regimul de taxare pentru operatiunea de leasing cu bunuri imobile.

Locatorul emite periodic facturi pentru chirie (in exemplul nostru presupunem ca se factureaza chiria pe 3 luni).

Reflectarea in contabilitate

Optiunea de taxare a operatiunii (inchiriere):

                       %            =              401                 3.570 
                      471
       „Cheltuieli inregistrate in avans”                          3.000
                      4426
              „TVA deductibila”                                         570


In exercitiul financiar curent se inregistreaza cheltuiala cu chiria lunar:
1.000 ron (contravaloarea chiriei pe o luna).

                     612           =               471                   1.000
           „Cheltuieli cu         „Cheltuieli inregistrate in avans” 
         redevente si chirii”

3. Achizitie autoutilitara prin contract de leasing financiar (valoare autoutilitara 15.000 euro, avans 0, durata leasing 5 ani)

a. Inregistrarea contractului de leasing: (15.000 euro X 4,25 ) la curs istoric:

                 2133             =              167                  63.750
        „Mijloace de transport”      „Alte imprumuturi si
                                              datorii asimilate”


b. Inregistrarea primei rate a contractului de leasing conform facturii primite de la furnizor:
                    %              =                 404               1.328,70
                                          „Furnizori de imobilizari”
                   167                                                     1.062,50
         „Alte imprumuturi si
             datorii asimilate” 
                   666                                                       233,75
  „Cheltuieli privind dobanzile”
                   668                                                         32,45
    „Alte cheltuieli financiare”

la data emiterii facturii si data inregistrarii contractului de leasing

NOTA
Incepand cu luna imediat urmatoare punerii in functiune a mijloacelor fixe se procedeaza la amortizarea acestora. Metoda utilizata in acest exemplu este metoda amortizarii liniare.
                       
                        6811          =                   2813
      „Cheltuieli de exploatare cu          „Amortizarea instalatiilor

        amortizarea imobilizarilor”           si mijloacelor de transport”

1. Aprovizionarea cu obiecte de inventar de la furnizori pe baza de factura fiscala

a. inregistrarea facturii: 

                        %              =          401                  1.034,71
                                                „Furnizori”
                      303                                                   869,50
        „Obiecte de inventar”
                     4426                                                  165,21
          „TVA deductibila”

b. plata furnizorilor:

                      401               =         5121                 1.034,71
                  „Furnizori”         „Conturi la banci in lei”

c. darea in folosinta a bunurilor:

                       603             =          303                     869,50
       „Cheltuieli cu obiecte       „Obiecte de inventar”
            de inventar”

2. Aprovizionarea cu marfuri si materiale de la furnizori in baza notei de comanda (antecalculatie lucrare)

In urma aprovizionarii trebuie intocmite NIR-uri, precum si fise de magazie (pentru depozit).

NOTA

Potrivit OG nr. 28/1995, agentii economici care efectueaza lucrari de bunuri sau prestari de servicii direct catre populatie, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

3. Pe baza devizului de lucrari si a bonului de consum se emite factura catre client pentru:

a. marfuri consumate in lucrare:

                 4111              =             %                        2.530,43
               „Clienti”
                                                    707                       2.126,41
                                   „Venituri din vanzare marfa”
                                                   4427                         404,02
                                              „TVA colectata”

NOTA

2.126, 41 lei = pretul de achizitie + adaosul comercial

b. servicii prestate:

                    4111            =              %                     1.224,87
                   „Clienti”
                                                      704                   1.029,30
                                      „Venituri din lucrari si servicii”
                                                     4427                      195,57
                                               „TVA colectata”
NOTA

1.029,30 ron = costul manoperei

Costul manoperei se exprima ca tarif/ora X nr. ore lucrate conform devizului de lucrari. Acest tarif este mentionat in contractul incheiat cu clientul. Costul manoperei include si cheltuiala cu materialele consumabile. In exemplul nostru vom utiliza un tarif de 60 lei/ora si un numar de 9 ore lucrate.

c. scoaterea din gestiune (pe baza bonului de consum):

                      607            =               371                         1.635,70
         „Cheltuieli privind marfurile”        „Marfuri”

                       6021          =                 3021                       489,30
       „Cheltuieli cu materiale auxiliare”   „Materiale auxiliare”

NOTA

Scoaterea din gestiune se face la pretul de achizitie.

Devizul de lucrari care sta la baza unei note de comanda si unei antecalculatii de pret se compune din:

  • materiale folosite (marfuri);
  • materiale consumabile;
  • manopera (stabilita pe ore de lucru).

NOTA

a. Metoda de evaluare a stocului utilizata este FIFO (First In - First Out). Aceasta are avantajul ca valoarea stocului este calculata tinand cont de pretul de achizitie din cele mai recente intrari. In conditii de inflatie reduce riscul de subevaluare a stocurilor.

b. Evidenta marfurilor se tine la pretul de cumparare sau la costul de achizitie (diferenta intre 707 „Venituri din vanzarea marfurilor” si 607 „Cheltuieli privind marfurile” reprezinta marja comerciala, ce se reflecta in soldul creditor al contului 121 Profit si pierdere).

4. Plata furnizorului de marfuri si consumabile:

                     401                =                5121              2.528,75
                „Furnizori”                 „Conturi la banci in lei”

5. Incasarea de la client (prin banca):

                   5121                 =                 4111              3.755,29
         „Conturi la banci in lei”                    „Clienti”

6. Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile, conform facturilor primite de la furnizori:

Telecomunicatii

                      %                =                     401              995,15
                                                             „Furnizori”
                     626                                                          836,26 
 „Cheltuieli postale si
taxe telecomunicatii”
                    4426                                                          158,89
              „TVA deductibila”

Energia si apa

                      %                  =                 401                   1.894,17 
                                                          „Furnizori”
                     605                                                          1.591,74 
        „Cheltuieli cu energia si apa” 
                   4426                                                             302,43
             „TVA deductibila”

Alte servicii executate de terti :

                      %                  =                  401                   1.115,24
                                                         „Furnizori”
                     628                                                               937.18
      „Cheltuieli cu servicii la terti”
                    4426                                                              178.06
             „TVA deductibila”

Plata furnizorilor :

                    401                =               5121                    4,004.56
               „Furnizori”                „Conturi la banci in lei”

7. Inregistrarea statului de salarii cu retinerile salariatului si contributiile datorate de societate:

                    641             =                   421                          16.706
   „Cheltuieli cu salarii personal”      „Personal salarii datorate”

                    421              =                      %                          4.831
     „Personal salarii datorate”
                                                             4312                        1.756 
                              „Contributie salariati la 
 asigurari sociale (10.5%)”
                                                              4372                            83 
                                     „Contributie salariati la somaj (0.5%)”
                                                               4314                          920
                                     „Contributie salariati la sanatate (5.5%)”
                                                                 444                       2.072
                                                      „Impozitul pe salarii”

                      6451              =                 4311                         3.475
„Cheltuieli privind contributia unitatii     „Contributia unitatii la

         la asigurarile sociale”               asigurari sociale (20.8%)”

                     6453              =                  4313                           869

„Cheltuieli privind contributia unitatii      „Contributie unitate la

  asigurarile sociale de sanatate”               sanatate (5.2%)”

                     6452              =                  43711                        42
„Cheltuieli privind contributia          „Contributie unitate fond

         unitatii la somaj”                      garantare (0.25%)”


                     6452               =                   4371                         84
„Cheltuieli privind contributia           „Contributie unitate la

        unitatii la somaj”                       somaj (0.5%)”

                     6453               =                  43131                      142
„Cheltuieli privind contributia unitatii „Contributie unitate la sanatate/

    asigurarile sociale de sanatate”     concedii si indemnizatii (0,85%)”

                      635               =                     4477                     125
          „Cheltuieli cu alte              „Fonduri speciale, taxe si

           impozite si taxe”         varsaminte (0.75% sau 0.25%)”

                    6451              =                  43111                         37
      „Cheltuieli priv. contributia unitatii    „Contributie unitate la

             la asigurarile sociale ”          asigurari sociale (0.224%) fond risc”

Plata salarii nete :

                      421           =               5311               11.875
          „Personal salarii datorate”        „Casa in lei”

sau

                       421         =                 5121                 11.875
          „Personal salarii datorate”    „Conturi la banci in lei”

8. Se primesc tichete de masa pe baza de factura si se distribuie salariatilor pe baza de tabel nominal, conform pontaj.

                     %           =              401                        1.598,24
                                              „Furnizori”
                      5328                                                    1.526,40
                „Alte valori”
                     628                                                            60,37
    „Cheltuieli cu servicii la terti”
                     4426                                                          11,47
           „TVA deductibila”

NOTA

TVA facturata este aferenta strict comisionului.

Distribuirea tichetelor:

                 642                =                5328                    1.526,40
   „Cheltuieli cu tichetele de masa         „Alte valori” 
  acordate salariatilor” Plata furnizorului:

                 401                =                  5121                  1.598,24
             „Furnizori”                 „Conturi la banci in lei”

NOTA

Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare, potrivit art. 11 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa. De asemenea, pentru zilele de concediu de odihna, concediu medical, pentru zilele absente, cele de sarbatoare legala si cele in care angajatii sunt plecati in delegatii sau detasari, NU se acorda tichete de masa.

9. Operatia finala este cea de inchidere a veniturilor si cheltuielilor (prin intermediul contului 121 Profit si pierdere).

In afara documentelor mentionate anterior, pentru desfasurarea activitatii societatea trebuie sa intocmeasca urmatoarele registre:

  • registrul de casa (in care sunt mentionate toate operatiile cu numerar);
  • jurnalul de cumparari si jurnalul de vanzari.

Totodata, evidenta contabila trebuie sa fie tinuta conform legislatiei in vigoare: Legea contabilitatii nr. 82/1991, O.M.F.P. nr. 1.752/2005 si Anexa privind functionarea conturilor (Anexa din 12/12/2007 la Ordinul nr. 2.374/2007 privind modificarea si completarea O.M.F.P. nr. 1.752/2005), Codul Fiscal.

De asemenea, pentru o mai buna desfasurare a activitatii, este foarte utila cunoasterea prevederilor H.G. nr. 394/1995 completata cu H.G. nr. 876/1996 privind obligatiile ce revin agentilor economici - persoane fizice sau juridice - in comercializarea produselor de folosinta indelungata, destinate consumatorilor.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X