Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Monografie contabila pentru o firma de servicii auto

monografie contabilafirma autocontabilitate


lect. univ. dr. Diana Tagaduan

Se doreste o monografie completa pentru o firma cu activitate de servicii auto, cu precadere operatiunile si documentele din evidenta contabila primara. Receptii facturi, bon comanda si obligatia firmei de a fixa tarife.

In cele ce urmeaza va propunem o monografie completa pentru o societate prestatoare de servicii de intretinere si reparatii autovehicule (CAEN 4520), cu sublinierea aspectelor specifice activitatii ei.

NOTA

Moneda de referinta este: lei.

I. INFIINTAREA SOCIETATII:

Reflectarea in contabilitate

1. Subscrierea capitalului social:

                        456             =              1011             500
          Decontari cu actionarii/       Capital subscris
        asociatii pentru capital               /nevarsat

2. Varsarea capitalului social:

                       5121          =                   456                      500
        Conturi la banci in lei     Decontari cu actionarii/
                                             asociatii pentru capital

                       1011          =                   1012                     500
          Capital subscris/nevarsat    Capital subscris/varsat

3. Inregistrarea facturilor si chitantelor reprezentand cheltuieli de constituire (Registrul Comertului, onorariu avocat):
                         201          =                     401                 1.000
            Cheltuieli de constituire             Furnizori

                         401          =                    5311                 1.000
                    Furnizori                       Casa in lei

sau

                        401          =                      5121                1.000
                   Furnizori               Conturi la banci in lei
   


II. ACTIVITATEA DE INVESTITII - CAPITAL DE LUCRU (MIJLOACE FIXE):
Reflectarea in contabilitate

1. Achizitie mijloace fixe (de exemplu: utilaje, aparatura) in suma de 100.000 lei:
a. Se primeste factura de avans (50% din valoarea totala a mijlocului fix):

                   %           =             404                      50,000
                                   Furnizori de imobilizari 
                 232                                                     42.017
    Avansuri acordate pentru
         imobilizari corporale
                4426                                                      7.983
        TVA deductibila


b. Plata avansului:

               404           =                  5121                          50.000
   Furnizori de imobilizari     Conturi la banci in lei

c. Se primeste factura finala si se receptioneaza utilajele:
                  %         =                    404                           100.000
                                        Furnizori de imobilizari
                  232                                                            42.017
     Avansuri acordate pentru
          imobilizari corporale
                 4426                                                             7.983
          TVA deductibila
                  213
       Instalatii tehnice, mijloace                                          84.034

               de transport
                 4426                                                              15.966
         TVA deductibila

NOTA

La receptia mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, precum si a marfurilor si a altor materiale consumabile, societatea este obligata sa intocmeasca note de intrare-receptie si constatare diferente (NIR). In cazul mijloacelor fixe trebuie intocmita si fisa de mijloc fix.

2. Societatea isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat (conform contract).

In conformitate cu articol 141, alin 2, punctul e) : Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

e) arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, cu urmatoarele exceptii:

1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. inchirierea de spatii sau locatii pentru parcarea autovehiculelor;
3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate definitiv in bunuri imobile;
4. inchirierea seifurilor;

Facturarea chiriei se incadreaza la operatiunile scutite de taxa, ceea ce inseamna ca facturile vor fi emise fara a calcula taxa pe valoare adaugata. Insa, in cazul in care se doreste taxarea acestei operatiuni, se va proceda in conformitate cu normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal.

Norme metodologice:

38. (1) In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal si fara sa contravina prevederilor art. 161 din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea oricareia dintre operatiunile scutite de taxa prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, in ceea ce priveste un bun imobil sau o parte a acestuia.

(2) In aplicarea alin. (1) un bun imobil reprezinta o constructie care are intelesul prevazut la art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 2 din Codul fiscal si orice teren.

(3) Optiunea prevazuta la alin. (1) se va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va anula dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizat pentru operatiuni taxabile se va comunica in notificarea transmisa organului fiscal.

Pentru bunurile imobile sau partile din bunurile imobile pentru care au fost incheiate contracte de leasing inainte de data aderarii si care se deruleaza si dupa data aderarii, notificarea se va depune in termen de 90 de zile de la data aderarii, in situatia in care proprietarul bunului doreste sa continue regimul de taxare pentru operatiunea de leasing cu bunuri imobile.

Locatorul emite periodic facturi pentru chirie (in exemplul nostru presupunem ca se factureaza chiria pe 3 luni).

Reflectarea in contabilitate

Optiunea de taxare a operatiunii (inchiriere):

                       %            =              401                 3.570 
                      471
       Cheltuieli inregistrate in avans                          3.000
                      4426
              TVA deductibila                                         570


In exercitiul financiar curent se inregistreaza cheltuiala cu chiria lunar:
1.000 ron (contravaloarea chiriei pe o luna).

                     612           =               471                   1.000
           Cheltuieli cu         Cheltuieli inregistrate in avans 
         redevente si chirii

3. Achizitie autoutilitara prin contract de leasing financiar (valoare autoutilitara 15.000 euro, avans 0, durata leasing 5 ani)

a. Inregistrarea contractului de leasing: (15.000 euro X 4,25 ) la curs istoric:

                 2133             =              167                  63.750
        Mijloace de transport      Alte imprumuturi si
                                              datorii asimilate


b. Inregistrarea primei rate a contractului de leasing conform facturii primite de la furnizor:
                    %              =                 404               1.328,70
                                          Furnizori de imobilizari
                   167                                                     1.062,50
         Alte imprumuturi si
             datorii asimilate 
                   666                                                       233,75
  Cheltuieli privind dobanzile
                   668                                                         32,45
    Alte cheltuieli financiare

la data emiterii facturii si data inregistrarii contractului de leasing

NOTA
Incepand cu luna imediat urmatoare punerii in functiune a mijloacelor fixe se procedeaza la amortizarea acestora. Metoda utilizata in acest exemplu este metoda amortizarii liniare.
                       
                        6811          =                   2813
      Cheltuieli de exploatare cu          Amortizarea instalatiilor

        amortizarea imobilizarilor           si mijloacelor de transport

1. Aprovizionarea cu obiecte de inventar de la furnizori pe baza de factura fiscala

a. inregistrarea facturii: 

                        %              =          401                  1.034,71
                                                Furnizori
                      303                                                   869,50
        Obiecte de inventar
                     4426                                                  165,21
          TVA deductibila

b. plata furnizorilor:

                      401               =         5121                 1.034,71
                  Furnizori         Conturi la banci in lei

c. darea in folosinta a bunurilor:

                       603             =          303                     869,50
       Cheltuieli cu obiecte       Obiecte de inventar
            de inventar

2. Aprovizionarea cu marfuri si materiale de la furnizori in baza notei de comanda (antecalculatie lucrare)

In urma aprovizionarii trebuie intocmite NIR-uri, precum si fise de magazie (pentru depozit).

NOTA

Potrivit OG nr. 28/1995, agentii economici care efectueaza lucrari de bunuri sau prestari de servicii direct catre populatie, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

3. Pe baza devizului de lucrari si a bonului de consum se emite factura catre client pentru:

a. marfuri consumate in lucrare:

                 4111              =             %                        2.530,43
               Clienti
                                                    707                       2.126,41
                                   Venituri din vanzare marfa
                                                   4427                         404,02
                                              TVA colectata

NOTA

2.126, 41 lei = pretul de achizitie + adaosul comercial

b. servicii prestate:

                    4111            =              %                     1.224,87
                   Clienti
                                                      704                   1.029,30
                                      Venituri din lucrari si servicii
                                                     4427                      195,57
                                               TVA colectata
NOTA

1.029,30 ron = costul manoperei

Costul manoperei se exprima ca tarif/ora X nr. ore lucrate conform devizului de lucrari. Acest tarif este mentionat in contractul incheiat cu clientul. Costul manoperei include si cheltuiala cu materialele consumabile. In exemplul nostru vom utiliza un tarif de 60 lei/ora si un numar de 9 ore lucrate.

c. scoaterea din gestiune (pe baza bonului de consum):

                      607            =               371                         1.635,70
         Cheltuieli privind marfurile        Marfuri

                       6021          =                 3021                       489,30
       Cheltuieli cu materiale auxiliare   Materiale auxiliare

NOTA

Scoaterea din gestiune se face la pretul de achizitie.

Devizul de lucrari care sta la baza unei note de comanda si unei antecalculatii de pret se compune din:

  • materiale folosite (marfuri);
  • materiale consumabile;
  • manopera (stabilita pe ore de lucru).

NOTA

a. Metoda de evaluare a stocului utilizata este FIFO (First In - First Out). Aceasta are avantajul ca valoarea stocului este calculata tinand cont de pretul de achizitie din cele mai recente intrari. In conditii de inflatie reduce riscul de subevaluare a stocurilor.

b. Evidenta marfurilor se tine la pretul de cumparare sau la costul de achizitie (diferenta intre 707 Venituri din vanzarea marfurilor si 607 Cheltuieli privind marfurile reprezinta marja comerciala, ce se reflecta in soldul creditor al contului 121 Profit si pierdere).

4. Plata furnizorului de marfuri si consumabile:

                     401                =                5121              2.528,75
                Furnizori                 Conturi la banci in lei

5. Incasarea de la client (prin banca):

                   5121                 =                 4111              3.755,29
         Conturi la banci in lei                    Clienti

6. Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile, conform facturilor primite de la furnizori:

Telecomunicatii

                      %                =                     401              995,15
                                                             Furnizori
                     626                                                          836,26 
 Cheltuieli postale si
taxe telecomunicatii
                    4426                                                          158,89
              TVA deductibila

Energia si apa

                      %                  =                 401                   1.894,17 
                                                          Furnizori
                     605                                                          1.591,74 
        Cheltuieli cu energia si apa 
                   4426                                                             302,43
             TVA deductibila

Alte servicii executate de terti :

                      %                  =                  401                   1.115,24
                                                         Furnizori
                     628                                                               937.18
      Cheltuieli cu servicii la terti
                    4426                                                              178.06
             TVA deductibila

Plata furnizorilor :

                    401                =               5121                    4,004.56
               Furnizori                Conturi la banci in lei

7. Inregistrarea statului de salarii cu retinerile salariatului si contributiile datorate de societate:

                    641             =                   421                          16.706
   Cheltuieli cu salarii personal      Personal salarii datorate

                    421              =                      %                          4.831
     Personal salarii datorate
                                                             4312                        1.756 
                              Contributie salariati la 
 asigurari sociale (10.5%)
                                                              4372                            83 
                                     Contributie salariati la somaj (0.5%)
                                                               4314                          920
                                     Contributie salariati la sanatate (5.5%)
                                                                 444                       2.072
                                                      Impozitul pe salarii

                      6451              =                 4311                         3.475
Cheltuieli privind contributia unitatii     Contributia unitatii la

         la asigurarile sociale               asigurari sociale (20.8%)

                     6453              =                  4313                           869

Cheltuieli privind contributia unitatii      Contributie unitate la

  asigurarile sociale de sanatate               sanatate (5.2%)

                     6452              =                  43711                        42
Cheltuieli privind contributia          Contributie unitate fond

         unitatii la somaj                      garantare (0.25%)


                     6452               =                   4371                         84
Cheltuieli privind contributia           Contributie unitate la

        unitatii la somaj                       somaj (0.5%)

                     6453               =                  43131                      142
Cheltuieli privind contributia unitatii Contributie unitate la sanatate/

    asigurarile sociale de sanatate     concedii si indemnizatii (0,85%)

                      635               =                     4477                     125
          Cheltuieli cu alte              Fonduri speciale, taxe si

           impozite si taxe         varsaminte (0.75% sau 0.25%)

                    6451              =                  43111                         37
      Cheltuieli priv. contributia unitatii    Contributie unitate la

             la asigurarile sociale           asigurari sociale (0.224%) fond risc

Plata salarii nete :

                      421           =               5311               11.875
          Personal salarii datorate        Casa in lei

sau

                       421         =                 5121                 11.875
          Personal salarii datorate    Conturi la banci in lei

8. Se primesc tichete de masa pe baza de factura si se distribuie salariatilor pe baza de tabel nominal, conform pontaj.

                     %           =              401                        1.598,24
                                              Furnizori
                      5328                                                    1.526,40
                Alte valori
                     628                                                            60,37
    Cheltuieli cu servicii la terti
                     4426                                                          11,47
           TVA deductibila

NOTA

TVA facturata este aferenta strict comisionului.

Distribuirea tichetelor:

                 642                =                5328                    1.526,40
   Cheltuieli cu tichetele de masa         Alte valori 
  acordate salariatilor Plata furnizorului:

                 401                =                  5121                  1.598,24
             Furnizori                 Conturi la banci in lei

NOTA

Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare, potrivit art. 11 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa. De asemenea, pentru zilele de concediu de odihna, concediu medical, pentru zilele absente, cele de sarbatoare legala si cele in care angajatii sunt plecati in delegatii sau detasari, NU se acorda tichete de masa.

9. Operatia finala este cea de inchidere a veniturilor si cheltuielilor (prin intermediul contului 121 Profit si pierdere).

In afara documentelor mentionate anterior, pentru desfasurarea activitatii societatea trebuie sa intocmeasca urmatoarele registre:

  • registrul de casa (in care sunt mentionate toate operatiile cu numerar);
  • jurnalul de cumparari si jurnalul de vanzari.

Totodata, evidenta contabila trebuie sa fie tinuta conform legislatiei in vigoare: Legea contabilitatii nr. 82/1991, O.M.F.P. nr. 1.752/2005 si Anexa privind functionarea conturilor (Anexa din 12/12/2007 la Ordinul nr. 2.374/2007 privind modificarea si completarea O.M.F.P. nr. 1.752/2005), Codul Fiscal.

De asemenea, pentru o mai buna desfasurare a activitatii, este foarte utila cunoasterea prevederilor H.G. nr. 394/1995 completata cu H.G. nr. 876/1996 privind obligatiile ce revin agentilor economici - persoane fizice sau juridice - in comercializarea produselor de folosinta indelungata, destinate consumatorilor.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografie contabilafirma autocontabilitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 30 Iulie 2009


Votati articolul "Monografie contabila pentru o firma de servicii auto":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi


Alte articole publicate in data de 30 Iulie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Sistemul split TVA va ramane optional in totalitate. Proiectul a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost adoptat ieri de Senat. Dupa interventia Comisiei Europene, Guvernul este nevoit sa schimbe regulile privind mecanismul de split TVA.   Prezentam mai jos schimbarile preconizate anuntate in expunerea de motive a proiectului privind mecanismul de split TVA: ...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale Legii societatilor ar putea intra in vigoare curand. Senatul a dat unda verde!

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica. Actul poarte...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat. Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri s...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: grad de promovare de peste 50% la examenul de acces

    • In urma examenului de admitere la stagiu, organizat in zilele de 5 si 6 octombrie 2019, CECCAR a observat un grad de promovare de peste 50%. Cu aceasta ocazie, institutia le ureaza bun-venit celor 467 de noi stagiari: “Ii felicitam pe toti pentru rezultatele obtinute si le uram mult succes in anii de stagiu!”.   Candidatii admisi vor urma un stagiu de trei ani, pe parcursul caruia vor beneficia de pregatire profesionala (teoretica si practica...» citeste mai departe aici

  • Uber si Bolt au obtinut avizul tehnic necesar pentru a face ridesharing

    • Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) a eliberat avizul tehnic pentru doua aplicatii de ridesharing, potrivit unui anunt facut de ministrul demis al Comunicatiilor, Alexandru Petrescu. Cele doua platforme sunt Uber si Bolt, iar Yango si Clever si-au depus si ele actele necesare pentru obtinerea avizului, potrivit unor surse din domeniu, anunta ...» citeste mai departe aici

  • Prima de casare. Care este monografia contabila?

    • Te gandesti la monografia contabila pentru prima de casare? Expertul nostru prezinta detaliat ce pasi contabili trebuie facuti pentru ca inregistrarea sa fie corecta.   Avem situatia urmatoare: exista o factura fiscala de achizitie masina Toyota, prin programul Rabla.  Datele de pe factura sunt urmatoarele: Baza = 85873.34 TVA = 16315.93 Total de plata = 102189.27 Prima de casare = 9200 Diferenta benefici...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X