lect. univ. dr. Diana Tagaduan
Se doreste o monografie completa pentru o firma cu activitate de servicii auto, cu precadere operatiunile si documentele din evidenta contabila primara. Receptii facturi, bon comanda si obligatia firmei de a fixa tarife.
In cele ce urmeaza va propunem o monografie completa pentru o societate prestatoare de servicii de intretinere si reparatii autovehicule (CAEN 4520), cu sublinierea aspectelor specifice activitatii ei.
NOTA
Moneda de referinta este: lei.
I. INFIINTAREA SOCIETATII:
Reflectarea in contabilitate
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
                       456            =             1011            500
         „Decontari cu actionarii/      „Capital subscris
2. Varsarea capitalului social:
       „Conturi la banci in lei”    „Decontari cu actionarii/
                      1011         =                  1012                  500
         „Capital subscris/nevarsat”   „Capital subscris/varsat”
3. Inregistrarea facturilor si chitantelor reprezentand cheltuieli de constituire (Registrul Comertului, onorariu avocat):
                        401          =                   5311                1.000
                   „Furnizori”                      „Casa in lei”
sau
                       401         =                     5121               1.000
                  „Furnizori”              „Conturi la banci in lei”
  Â
II. ACTIVITATEA DE INVESTITII - CAPITAL DE LUCRU (MIJLOACE FIXE):
Reflectarea in contabilitate
1. Achizitie mijloace fixe (de exemplu: utilaje, aparatura) in suma de 100.000 lei:
                  %          =            404                     50,000
                                  „Furnizori de imobilizari”Â
                 232                                                    42.017
   „Avansuri acordate pentru
               4426                                                     7.983
       „TVA deductibila”
b. Plata avansului:
              404          =                5121                         50.000
  „Furnizori de imobilizari”    „Conturi – la banci in lei”
c. Se primeste factura finala si se receptioneaza utilajele:
                                       „Furnizori de imobilizari”
                 232                                                           – 42.017
    „Avansuri acordate pentru
                4426                                                            – 7.983
         „TVA deductibila”
                 213
      „Instalatii tehnice, mijloace                                         84.034
               de transport”
                4426                                                             15.966
        „TVA deductibila”
NOTA
La receptia mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, precum si a marfurilor si a altor materiale consumabile, societatea este obligata sa intocmeasca note de intrare-receptie si constatare diferente (NIR). In cazul mijloacelor fixe trebuie intocmita si fisa de mijloc fix.
2. Societatea isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat (conform contract).
In conformitate cu articol 141, alin 2, punctul e) : Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
e) arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, cu urmatoarele exceptii:
1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. inchirierea de spatii sau locatii pentru parcarea autovehiculelor;
3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate definitiv in bunuri imobile;
4. inchirierea seifurilor;
Facturarea chiriei se incadreaza la operatiunile scutite de taxa, ceea ce inseamna ca facturile vor fi emise fara a calcula taxa pe valoare adaugata. Insa, in cazul in care se doreste taxarea acestei operatiuni, se va proceda in conformitate cu normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal.
Norme metodologice:
38. (1) In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal si fara sa contravina prevederilor art. 161 din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea oricareia dintre operatiunile scutite de taxa prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, in ceea ce priveste un bun imobil sau o parte a acestuia.
(2) In aplicarea alin. (1) un bun imobil reprezinta o constructie care are intelesul prevazut la art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 2 din Codul fiscal si orice teren.
(3) Optiunea prevazuta la alin. (1) se va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va anula dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizat pentru operatiuni taxabile se va comunica in notificarea transmisa organului fiscal.
Pentru bunurile imobile sau partile din bunurile imobile pentru care au fost incheiate contracte de leasing inainte de data aderarii si care se deruleaza si dupa data aderarii, notificarea se va depune in termen de 90 de zile de la data aderarii, in situatia in care proprietarul bunului doreste sa continue regimul de taxare pentru operatiunea de leasing cu bunuri imobile.
Locatorul emite periodic facturi pentru chirie (in exemplul nostru presupunem ca se factureaza chiria pe 3 luni).
Reflectarea in contabilitate
Optiunea de taxare a operatiunii (inchiriere):
                      %           =             401                3.570Â
                      471
      „Cheltuieli inregistrate in avans”                         3.000
                     4426
             „TVA deductibila”                                        570
In exercitiul financiar curent se inregistreaza cheltuiala cu chiria lunar:
1.000 ron (contravaloarea chiriei pe o luna).
          „Cheltuieli cu        „Cheltuieli inregistrate in avans”Â
         redevente si chirii”
3. Achizitie autoutilitara prin contract de leasing financiar (valoare autoutilitara 15.000 euro, avans 0, durata leasing 5 ani)
a. Inregistrarea contractului de leasing: (15.000 euro X 4,25 ) la curs istoric:
       „Mijloace de transport”     „Alte imprumuturi si
b. Inregistrarea primei rate a contractului de leasing conform facturii primite de la furnizor:
                                         „Furnizori de imobilizari”
                  167                                                    1.062,50
        „Alte imprumuturi si
                   666                                                      233,75
 „Cheltuieli privind dobanzile”
                  668                                                        32,45
   „Alte cheltuieli financiare”
la data emiterii facturii si data inregistrarii contractului de leasing
NOTA
     „Cheltuieli de exploatare cu         „Amortizarea instalatiilor
       amortizarea imobilizarilor”          si mijloacelor de transport”
1. Aprovizionarea cu obiecte de inventar de la furnizori pe baza de factura fiscala
a. inregistrarea facturii:Â
                       %             =         401                 1.034,71
                                               „Furnizori”
                     303                                                  869,50
       „Obiecte de inventar”
                    4426                                                 165,21
         „TVA deductibila”
b. plata furnizorilor:
                     401              =        5121                1.034,71
                 „Furnizori”        „Conturi la banci in lei”
c. darea in folosinta a bunurilor:
                      603            =         303                    869,50
      „Cheltuieli cu obiecte       „Obiecte de inventar”
           de inventar”
2. Aprovizionarea cu marfuri si materiale de la furnizori in baza notei de comanda (antecalculatie lucrare)
In urma aprovizionarii trebuie intocmite NIR-uri, precum si fise de magazie (pentru depozit).
NOTA
Potrivit OG nr. 28/1995, agentii economici care efectueaza lucrari de bunuri sau prestari de servicii direct catre populatie, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
3. Pe baza devizului de lucrari si a bonului de consum se emite factura catre client pentru:
a. marfuri consumate in lucrare:
                4111             =            %                       2.530,43
              „Clienti”
                                                  707                      2.126,41
                                 „Venituri din vanzare marfa”
                                                  4427                        404,02
                                             „TVA colectata”
NOTA
2.126, 41 lei = pretul de achizitie + adaosul comercial
b. servicii prestate:
                   4111           =             %                    1.224,87
                  „Clienti”
                                                     704                  1.029,30
                                     „Venituri din lucrari si servicii”
                                                    4427                      195,57
                                              „TVA colectata”
NOTA
1.029,30 ron = costul manoperei
Costul manoperei se exprima ca tarif/ora X nr. ore lucrate conform devizului de lucrari. Acest tarif este mentionat in contractul incheiat cu clientul. Costul manoperei include si cheltuiala cu materialele consumabile. In exemplul nostru vom utiliza un tarif de 60 lei/ora si un numar de 9 ore lucrate.
c. scoaterea din gestiune (pe baza bonului de consum):
                     607           =              371                        1.635,70
        „Cheltuieli privind marfurile”       „Marfuri”
                      6021         =                3021                      489,30
      „Cheltuieli cu materiale auxiliare”  „Materiale auxiliare”
NOTA
Scoaterea din gestiune se face la pretul de achizitie.
Devizul de lucrari care sta la baza unei note de comanda si unei antecalculatii de pret se compune din:
-
materiale folosite (marfuri);
-
materiale consumabile;
-
manopera (stabilita pe ore de lucru).
NOTA
a. Metoda de evaluare a stocului utilizata este FIFO (First In - First Out). Aceasta are avantajul ca valoarea stocului este calculata tinand cont de pretul de achizitie din cele mai recente intrari. In conditii de inflatie reduce riscul de subevaluare a stocurilor.
b. Evidenta marfurilor se tine la pretul de cumparare sau la costul de achizitie (diferenta intre 707 „Venituri din vanzarea marfurilor” si 607 „Cheltuieli privind marfurile” reprezinta marja comerciala, ce se reflecta in soldul creditor al contului 121 Profit si pierdere).
4. Plata furnizorului de marfuri si consumabile:
                    401               =               5121             2.528,75
               „Furnizori”                „Conturi la banci in lei”
5. Incasarea de la client (prin banca):
                  5121                =                4111             3.755,29
        „Conturi la banci in lei”                   „Clienti”
6. Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile, conform facturilor primite de la furnizori:
Telecomunicatii
                    %               =                    401             995,15
                                                            „Furnizori”
                    626                                                         836,26Â
 „Cheltuieli postale si
taxe telecomunicatii”
                   4426                                                         158,89
             „TVA deductibila”
Energia si apa
                     %                 =                 401                 1.894,17Â
                                                          „Furnizori”
                    605                                                         1.591,74Â
       „Cheltuieli cu energia si apa”Â
                   4426                                                            302,43
            „TVA deductibila”
Alte servicii executate de terti :
                     %                 =                 401                  1.115,24
                                                        „Furnizori”
                    628                                                              937.18
     „Cheltuieli cu servicii la terti”
                   4426                                                             178.06
            „TVA deductibila”
Plata furnizorilor :
                    401               =              5121                   4,004.56
              „Furnizori”               „Conturi la banci in lei”
7. Inregistrarea statului de salarii cu retinerile salariatului si contributiile datorate de societate:
                   641            =                  421                         16.706
  „Cheltuieli cu salarii personal”     „Personal salarii datorate”
                   421             =                     %                         4.831
    „Personal salarii datorate”
                                                            4312                       1.756Â
                             „Contributie salariati laÂ
 asigurari sociale (10.5%)”
                                                             4372                           83Â
                                     „Contributie salariati la somaj (0.5%)”
                                                             4314                         920
                                    „Contributie salariati la sanatate (5.5%)”
                                                                444                       2.072
                                                     „Impozitul pe salarii”
                     6451             =                 4311                        3.475
„Cheltuieli privind contributia unitatii    „Contributia unitatii la
        la asigurarile sociale”               asigurari sociale (20.8%)”
                    6453             =                 4313                          869
„Cheltuieli privind contributia unitatii     „Contributie unitate la
 asigurarile sociale de sanatate”              sanatate (5.2%)”
                    6452             =                 43711                       42
„Cheltuieli privind contributia         „Contributie unitate fond
        unitatii la somaj”                     garantare (0.25%)”
                    6452              =                  4371                        84
„Cheltuieli privind contributia          „Contributie unitate la
       unitatii la somaj”                      somaj (0.5%)”
                    6453              =                 43131                     142
„Cheltuieli privind contributia unitatii „Contributie unitate la sanatate/
   asigurarile sociale de sanatate”    concedii si indemnizatii (0,85%)”
                     635              =                    4477                    125
         „Cheltuieli cu alte             „Fonduri speciale, taxe si
          impozite si taxe”        varsaminte (0.75% sau 0.25%)”
                   6451             =                 43111                        37
     „Cheltuieli priv. contributia unitatii   „Contributie unitate la
            la asigurarile sociale ”         asigurari sociale (0.224%) fond risc”
Plata salarii nete :
                     421          =              5311              11.875
         „Personal salarii datorate”       „Casa in lei”
sau
                      421        =                5121                11.875
         „Personal salarii datorate”   „Conturi la banci in lei”
8. Se primesc tichete de masa pe baza de factura si se distribuie salariatilor pe baza de tabel nominal, conform pontaj.
                    %          =             401                       1.598,24
                                             „Furnizori”
                     5328                                                   1.526,40
               „Alte valori”
                    628                                                           60,37
   „Cheltuieli cu servicii la terti”
                    4426                                                         11,47
          „TVA deductibila”
NOTA
TVA facturata este aferenta strict comisionului.
Distribuirea tichetelor:
                642               =               5328                   1.526,40
  „Cheltuieli cu tichetele de masa        „Alte valori”Â
 acordate salariatilor” Plata furnizorului:
                401               =                 5121                 1.598,24
            „Furnizori”                „Conturi la banci in lei”
NOTA
Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare, potrivit art. 11 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa. De asemenea, pentru zilele de concediu de odihna, concediu medical, pentru zilele absente, cele de sarbatoare legala si cele in care angajatii sunt plecati in delegatii sau detasari, NU se acorda tichete de masa.
9. Operatia finala este cea de inchidere a veniturilor si cheltuielilor (prin intermediul contului 121 Profit si pierdere).
In afara documentelor mentionate anterior, pentru desfasurarea activitatii societatea trebuie sa intocmeasca urmatoarele registre:
-
registrul de casa (in care sunt mentionate toate operatiile cu numerar);
-
jurnalul de cumparari si jurnalul de vanzari.
Totodata, evidenta contabila trebuie sa fie tinuta conform legislatiei in vigoare: Legea contabilitatii nr. 82/1991, O.M.F.P. nr. 1.752/2005 si Anexa privind functionarea conturilor (Anexa din 12/12/2007 la Ordinul nr. 2.374/2007 privind modificarea si completarea O.M.F.P. nr. 1.752/2005), Codul Fiscal.
De asemenea, pentru o mai buna desfasurare a activitatii, este foarte utila cunoasterea prevederilor H.G. nr. 394/1995 completata cu H.G. nr. 876/1996 privind obligatiile ce revin agentilor economici - persoane fizice sau juridice - in comercializarea produselor de folosinta indelungata, destinate consumatorilor.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala