O societate comerciala are pe stoc o cantitate de 10 de bucati piese de schimb auto care in urma depozitarii in spatii necorespunzatoare s-au deteriorat. Aceste bunuri sunt inventariate si administratorul societatii hotareste repararea acestora in regi proprie si apoi vanzarea lor la un pret cu 40% mai mic decat pretul initial de vanzare.
Acestea sunt evidentiate in contabilitate la valoarea de 1.000 lei/buc (valoare de intrare) si se hotareste vanzarea lor la pretul de 600 lei/buc.
Pentru repararea acestora, societatea achizitioneaza apeleaza la un tert care pentru acest serviciu intocmeste o factura de 800 lei plus TVA.
Ca si regula generala, vanzarea sub costul de achizitie sau productie este interzisa de art. 17 din OG nr. 99/2000 privind comecializarea produselor pe piata. Acest act normativ permite insa vanzarea sub costuri in anumite conditii si cu respectarea stricta a unei proceduri.
Astfel, sunt posibile doua situatii, pentru fiecare dintre acestea existand proceduri diferite si perioade diferite din an cand pot fi aplicate:
- vanzari de lichidare
- vanzari de soldare.
![Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari](https://www.rs.ro/dbimg/product/3210-dosarul-permane.jpg)
Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari
![Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/3096-ghidul-practic-.png)
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
![Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3020-examenul-de-acc.jpg)
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Dintre documentele expres prevazute de ordonanta pentru aplicarea acestor proceduri amintim:
-un inventar faptic al bunurilor care vor fi vandute sub costuri:
-documentele justificative privind intrarea in patrimoniu a bunurilor ce vor fi vandute sub costuri;
-notificare depusa la primaria de unde apartine societatea/punctul de lucru;
-documente ce atesta efectuarea platilor catre furnizorii bunurilor;
-publicitatea efectuata pentru soldare/lichidare, anunturi in magazin etc.
Din punct de vedere contabil avem urmatoarele inregistrari contabile:
Factura de reparatii se inregistreaza astfel:
628 Cheltuieli cu prestatii efectuate de terti = 401 Furnizori cu suma de 800 lei
4426 TVA deductibila = 401 Furnizori cu suma de 192 lei.
Vanzarea pieselor se inregistreaza prin articolul contabil:
4111 Clienti = 707 Venituri din vanzarea marfurilor cu suma de 6.000 lei
4111 Clienti = 4427 TVA colectat cu suma de 1.440 lei.
Descarcarea gestiunii marfurilor vandute:
607 Cheltuieli privind marfurile = 371 Marfuri cu suma de 10.000 lei.