O societate comerciala are pe stoc o cantitate de 10 de bucati piese de schimb auto care in urma depozitarii in spatii necorespunzatoare s-au deteriorat. Aceste bunuri sunt inventariate si administratorul societatii hotareste repararea acestora in regi proprie si apoi vanzarea lor la un pret cu 40% mai mic decat pretul initial de vanzare.
Acestea sunt evidentiate in contabilitate la valoarea de 1.000 lei/buc (valoare de intrare) si se hotareste vanzarea lor la pretul de 600 lei/buc.
Â
Pentru repararea acestora, societatea achizitioneaza apeleaza la un tert care pentru acest serviciu intocmeste o factura de 800 lei plus TVA.
Â
Ca si regula generala, vanzarea sub costul de achizitie sau productie este interzisa de art. 17 din OG nr. 99/2000 privind comecializarea produselor pe piata. Acest act normativ permite insa vanzarea sub costuri in anumite conditii si cu respectarea stricta a unei proceduri.
Â
Astfel, sunt posibile doua situatii, pentru fiecare dintre acestea existand proceduri diferite si perioade diferite din an cand pot fi aplicate:
Â
- vanzari de lichidare
- vanzari de soldare.
Â
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Dintre documentele expres prevazute de ordonanta pentru aplicarea acestor proceduri amintim:
Â
-un inventar faptic al bunurilor care vor fi vandute sub costuri:
-documentele justificative privind intrarea in patrimoniu a bunurilor ce vor fi vandute sub costuri;
-notificare depusa la primaria de unde apartine societatea/punctul de lucru;
-documente ce atesta efectuarea platilor catre furnizorii bunurilor;
-publicitatea efectuata pentru soldare/lichidare, anunturi in magazin etc.
Â
Din punct de vedere contabil avem urmatoarele inregistrari contabile:
Â
Factura de reparatii se inregistreaza astfel:
Â
628 “Cheltuieli cu prestatii efectuate de terti” = 401 “Furnizori” cu suma de 800 lei
4426 “TVA deductibila” = 401 “Furnizori” cu suma de 192 lei.
Â
Vanzarea pieselor se inregistreaza prin articolul contabil:
Â
4111 “Clienti” = 707 “Venituri din vanzarea marfurilor” cu suma de 6.000 lei
4111 “Clienti” = 4427 “TVA colectat” cu suma de 1.440 lei.
Â
Descarcarea gestiunii marfurilor vandute:
Â
607 “Cheltuieli privind marfurile” = 371 “Marfuri” cu suma de 10.000 lei.
Â