email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bon fiscal pierdut: procedura de inregistrare in contabilitate

Bon fiscal pierdut: procedura de inregistrare in contabilitate
OMEF 3512/2008bon fiscaldocumente financiar-contabile

Situatia in care este pierdut un bon fiscal este reglementata de lege prin anumite dispozitii ale Normei metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile. Deoarece un astfel de caz este destul de frecvent, societatile trebuie sa cunoasca ce solutii le ofera legea si care este cadrul legal pentru a rezolva situatia in timp ce continua sa functioneze dupa legislatia in vigoare. Astfel, pierderea bonului fiscal reprezinta o situatie care implica lipsa unor documente justificative.

Bon fiscal pierdut - tratament contabil

Spre exemplu, o societate a achizitionat o prestare de servicii auto la o spalatorie pentru care am primit un bon fiscal, fiind achitat cu cardul bancar al societatii. Acest bon fiscal s-a pierdut.

Cum putem rezolva situatia, avand in vedere ca firma emitenta nu raspunde la solicitarea noastra? Este ea obligata sa ne emita un duplicat? In baza carei prevederi?

Raspuns: In principiu, in cazul documentelor pierdute societatea trebuie sa procedeze la reconstituirea documentelor in conformitate cu pct. 27-35 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, pe baza de dosar de reconstituire, care contine sesizarea scrisa a persoanei care a constatat disparitia documentelor, procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii, dovada sesizarii organelor de urmarire penala sau dovada sanctionarii disciplinare a persoanei vinovate (daca este cazul), dispozitia scrisa a conducatorului entitatii pentru reconstituirea documentelor si o copie a documentelor reconstituite.

Pentru facturi, procedura de reconstituire nu este cea prevazuta de norme deoarece toate operatiunile privind factura implicand intocmirea, utilizarea, arhivarea, corectarea si reconstituirea facturilor se efectueaza conform prevederilor Codului fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare a acestuia. (pct. 26 din Norme).

Astfel, potrivit pct. 69 alin. 4 din Normele metodologice date in aplicarea art. 299 din Codul fiscal, in cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al facturii, beneficiarul trebuie sa solicite emitentului un duplicat al facturii, pe care se mentioneaza ca inlocuieste factura initiala.

In cazul facturilor emise pe suport hartie, duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca factura initiala si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau, o fotocopie a facturii initiale, pe care furnizorul/prestatorul mentioneaza ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.

Insa, in cazul specific al bonurilor fiscale, acestea nu vor putea fi reconstituite din cauza naturii lor (documente nenominale emise de furnizori/prestatori, ceea ce face imposibila realizarea unei copii de pe documentul existent la entitatea emitenta), cu exceptia situatiei in care pentru achizitiile efectuate conform bonurilor fiscale societatea a solicitat si primit si facturi fiscale corespunzatoare, pentru care se poate aplica procedura de la pct. 69 alin. 4 din Normele metodologice date in aplicarea art. 299 din Codul fiscal.

Bon fiscal pierdut - inregistrare in contabilitate

In situatia in care nu se vor obtine duplicate ale facturilor, precum si in situatia bonurilor fiscale pentru care n-a fost posibila reconstituirea, sumele achitate prin banca si care au diminuat patrimoniul societatii vor fi inregistrate prin formula contabila:
6588 Alte cheltuieli de exploatare = 5121 Conturi la banci in lei

sau vor fi recuperate de la persoana vinovata de situatia creata prin formula contabila:
461 Debitori diversi = 5121 Conturi la banci in lei.

Societatea este platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA iar pentru situatia in care sumele vor fi inregistrate in cheltuieli (6588=5121) exista riscul ca la un eventual control fiscal aceste sume sa fie considerate ca fiind cheltuite de societate in interesul personal al asociatilor/administratorului din moment ce nu exista documente care sa ateste in concret ca achizitiile au fost efectuate in folosul activitatii economice a societatii.

In temeiul art. 11 alin. 1 din Codul fiscal organele fiscale vor putea considera sumele respective fie ca venituri din alte surse pentru asociati conform art. 114 alin. 2 lit. h din Codul fiscal, supuse impozitului pe veniturile din alte surse de 10%, fie ca avantaje in natura pentru salariati conform art. 76 alin. 2 lit. s din Codul fiscal, supuse impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii, dupa caz.

Din cauza tratamentului fiscal nefavorabil la un eventual control fiscal este indicat ca societatea sa intreprinda demersurile necesare pentru reconstituirea documentelor (obtinerea duplicatelor facturilor), iar sumele platite prin banca cu documente pierdute si nereconstituite sa fie imputate persoanei vinovate de situatia creata si recuperate de la aceasta.


Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OMEF 3512/2008bon fiscaldocumente financiar-contabile


Data aparitiei: 07 Septembrie 2023

Votati articolul "Bon fiscal pierdut: procedura de inregistrare in contabilitate":
Rating:

Nota: 4.09 din 5 din 23 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X