Situatia in care este pierdut un bon fiscal este reglementata de lege prin anumite dispozitii ale Normei metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile. Deoarece un astfel de caz este destul de frecvent, societatile trebuie sa cunoasca ce solutii le ofera legea si care este cadrul legal pentru a rezolva situatia in timp ce continua sa functioneze dupa legislatia in vigoare. Astfel, pierderea bonului fiscal reprezinta o situatie care implica lipsa unor documente justificative.
Bon fiscal pierdut - tratament contabil
Spre exemplu, o societate a achizitionat o prestare de servicii auto la o spalatorie pentru care am primit un bon fiscal, fiind achitat cu cardul bancar al societatii. Acest bon fiscal s-a pierdut.
Cum putem rezolva situatia, avand in vedere ca firma emitenta nu raspunde la solicitarea noastra? Este ea obligata sa ne emita un duplicat? In baza carei prevederi?
Raspuns: In principiu, in cazul documentelor pierdute societatea trebuie sa procedeze la reconstituirea documentelor in conformitate cu pct. 27-35 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, pe baza de dosar de reconstituire, care contine sesizarea scrisa a persoanei care a constatat disparitia documentelor, procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii, dovada sesizarii organelor de urmarire penala sau dovada sanctionarii disciplinare a persoanei vinovate (daca este cazul), dispozitia scrisa a conducatorului entitatii pentru reconstituirea documentelor si o copie a documentelor reconstituite.
Pentru facturi, procedura de reconstituire nu este cea prevazuta de norme deoarece toate operatiunile privind factura implicand intocmirea, utilizarea, arhivarea, corectarea si reconstituirea facturilor se efectueaza conform prevederilor Codului fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare a acestuia. (pct. 26 din Norme).
Astfel, potrivit pct. 69 alin. 4 din Normele metodologice date in aplicarea art. 299 din Codul fiscal, in cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al facturii, beneficiarul trebuie sa solicite emitentului un duplicat al facturii, pe care se mentioneaza ca inlocuieste factura initiala.
In cazul facturilor emise pe suport hartie, duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca factura initiala si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau, o fotocopie a facturii initiale, pe care furnizorul/prestatorul mentioneaza ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
Insa, in cazul specific al bonurilor fiscale, acestea nu vor putea fi reconstituite din cauza naturii lor (documente nenominale emise de furnizori/prestatori, ceea ce face imposibila realizarea unei copii de pe documentul existent la entitatea emitenta), cu exceptia situatiei in care pentru achizitiile efectuate conform bonurilor fiscale societatea a solicitat si primit si facturi fiscale corespunzatoare, pentru care se poate aplica procedura de la pct. 69 alin. 4 din Normele metodologice date in aplicarea art. 299 din Codul fiscal.
Bon fiscal pierdut - inregistrare in contabilitate
In situatia in care nu se vor obtine duplicate ale facturilor, precum si in situatia bonurilor fiscale pentru care n-a fost posibila reconstituirea, sumele achitate prin banca si care au diminuat patrimoniul societatii vor fi inregistrate prin formula contabila:
6588 Alte cheltuieli de exploatare = 5121 Conturi la banci in lei
sau vor fi recuperate de la persoana vinovata de situatia creata prin formula contabila:
461 Debitori diversi = 5121 Conturi la banci in lei.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Societatea este platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA iar pentru situatia in care sumele vor fi inregistrate in cheltuieli (6588=5121) exista riscul ca la un eventual control fiscal aceste sume sa fie considerate ca fiind cheltuite de societate in interesul personal al asociatilor/administratorului din moment ce nu exista documente care sa ateste in concret ca achizitiile au fost efectuate in folosul activitatii economice a societatii.
In temeiul art. 11 alin. 1 din Codul fiscal organele fiscale vor putea considera sumele respective fie ca venituri din alte surse pentru asociati conform art. 114 alin. 2 lit. h din Codul fiscal, supuse impozitului pe veniturile din alte surse de 10%, fie ca avantaje in natura pentru salariati conform art. 76 alin. 2 lit. s din Codul fiscal, supuse impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii, dupa caz.
Din cauza tratamentului fiscal nefavorabil la un eventual control fiscal este indicat ca societatea sa intreprinda demersurile necesare pentru reconstituirea documentelor (obtinerea duplicatelor facturilor), iar sumele platite prin banca cu documente pierdute si nereconstituite sa fie imputate persoanei vinovate de situatia creata si recuperate de la aceasta.
Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com