email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ne lipsesc documentele justificative. Cum inregistram cheltuielile?

OMRF 3512/2008OUG 28/1999dividendeinregistrari contabile




Stim ca astazi timpul este cat se poate de pretios, asa ca ne rezumam solutiile in opinii cat mai succinte, oferind in acelasi timp exact informatiile de care aveti nevoie. Vom ilustra astfel procedura corecta pe care o aplicam in cazul in care o societate inregistreaza cheltuieli nedeductibile in contabilitate si isi reduce impozitul pe dividende. Vom vedea in ce masura exista o limita pentru aceste cheltuieli si daca este nevoie ca aceste plati sa fie inregistrate deoarece se fac din banii firmei, dar nu exista documente justificative.

Raspuns:

Prevederile Codului Fiscal definesc la art. 7, pct. 12, notiunea de dividend ca fiind o distribuire in bani sau in natura, efectuata de societatea comerciala actionarilor/asociatilor, drept consecinta a detinerii de titluri de participare la respectiva societate comerciala, cu exceptiile expres reglementate (de ex: o distribuire efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice, a reducerii capitalului social, o distribuire de prime de emisiune, proportional cu partea ce se cuvine fiecarui participant etc.). Din punctul de vedere al Codului fiscal , suma platita de o societate comerciala pentru bunurile sau serviciile furnizate catre un actionar/asociat in scopul personal al acestuia, este tratata drept dividend. Aceasta nu inseamna ca societatea trebuie sa obtina neaparat profit contabil pe care sa-l repartizeze la dividende. Se creeaza numai obligatia platii impozitului pentru sumele acordate.

Impozitul pe sumele considerate dividende, se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au efectuat aceste plati pentru servicii sau produse.

Din punct de vedere contabil inregistrarea in evidenta proprie se poate face astfel:

-          primirea facturii cu produse


            %                    =                     401                             1.240 lei

                                   "Furnizori"

371

"Marfuri"                                                                                1.000 lei

4426                                                                           240 lei

"TVA deductibila"    

-          scoaterea din evidenta a marfurilor acordate asociatului

607                 =                     371                             1.000 lei
"Cheltuieli privind                 "Marfuri"
marfurile"     

            635                 =                     4427                              240 lei
"Cheltuieli cu alte                  "TVA colectata"
impozite, taxe si
varsaminte asimilate"   

-          stabirea impozitului pe dividende

6588               =                     446                               198 lei
"Alte cheltuieli de                  "Alte impozite, taxe si
exploatare"                            varsaminte asimilate"

Suma de 198 lei trebuie retinuta de la asociat.

Cheltuielile inregistrate in ct. 607 "Cheltuieli privind marfurile" si ct. 635 " Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" sunt cheltuieli nedeductibile pentru societate conform dispozitiilor Codului fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, art. 21, alin. (4), lit. e).

In cazul in care suma de 198 de lei inregistrata in ct. 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" este suportata de societate si aceasta este considerata cheltuiala nedeductibila.

De mentionat este faptul ca, inregistrarile in evidenta contabila proprie trebuie sa aiba la baza inscrisuri care, dobandesc calitatea de documente justificative atunci cand pe seama lor se fac consemnarile.

Documentele justificative sunt cele aprobate de OMRF 3512/2008, act normativ potrivit caruia documentele justificative trebuie sa asigure informatii cu privire la datele de identificare ale persoanei care il intocmeste, numarul si data documentului, denumirea acestuia, continutul operatiunii economice, datele destinatarului, persoanele care semneaza si calitatea lor, cantitate, valoare etc.

Anumite inscrisuri, cum sunt de ex., bonurile fiscale emise de casele de marcat electronice in baza prevederilor OUG 28/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, atesta efectuarea platii si se anexeaza la registrul de casa, dar ele pot fi considerate documente justificative numai daca sunt insotite de factura, iar in cazul intrarii in gestiune a unor bunuri achizitionate, de alte documente avizate de persoana care a aprobat si efectuarea cheltuielilor respective: ordin de deplasare, decont de cheltuieli etc.

Acele cheltuieli care nu sunt aferente activitatii societatii mai degraba nu ar trebui inregistrate.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OMRF 3512/2008OUG 28/1999dividendeinregistrari contabile


Data aparitiei: 23 Februarie 2012

Votati articolul "Ne lipsesc documentele justificative. Cum inregistram cheltuielile?":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X