email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reguli pentru intocmirea eficienta a situatiilor financiare

O.M.F.P. nr. 3.055/2009intocmire situatii financiarecod CAENbilantsalariati
Dupa cum se cunoaste, conducerea contabilitatii intr-o societate comerciala se face conform O.M.F.P. nr. 3.055/2009 privind contabilitatea. Acest act normativ nu stabileste o anumita ordine sau anumite lucrari specifice privind inchiderea exercitiului financiar.

Pentru inchiderea exercitiului financiar, consideram necesar sa fie parcurse urmatoarele etape:

a) inregistrarea in evidenta contabila a tuturor operatiilor economice aferente exercitiului respectiv;

b) intocmirea unei balante preliminare ce cuprinde prelucrarea tuturor documentelor aferente exercitiului;

c) intocmirea in mod corect a inventarierii anuale a patrimoniului, conform O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea, ocazie cu care avem in vedere in mod obligatoriu cel putin urmatoarele elemente:

- concilierea soldurilor cu clientii si furnizorii;
- determinarea stocului faptic de materii prime, materiale, obiecte de inventar, marfuri, mijloace fixe etc.;
- determinarea ajustarilor si provizioanelor pentru elementele ce sunt supuse unor deprecieri si ajustari temporare;
- determinarea si calculul de amortizare la luna decembrie, constituirea de amortizari suplimentare pentru mijloacele fixe supuse unei deprecieri ireversibile; efectuarea reevaluarii activelor imobilizate cand societatea doreste acest lucru;
- stabilirea unor imputatii, tratamentul ajustarii TVA cand se impune pentru eventuale lipsuri in gestiune;
d) inregistrarea in mod obligatoriu in evidenta contabila a rezultatului inventarierii, a lipsurilor sau plusurilor de inventar, astfel incat situatiile sa reflecte imaginea fidela a patrimoniului;
e) efectuarea operatiilor de evaluare a operatiilor exprimate in valuta, pentru elementele supuse reevaluarii;
f) calculul impozitului pe profit aferent exercitiului, inregistrarea in evidenta contabila;
g) analiza unor evenimente ulterioare datei bilantului;
h) analiza existentei activelor si datoriilor contingente;
i) analiza unor aspecte privind independenta exercitiilor, cum ar fi returul unor stocuri livrate in exercitiul la care se refereau situatiile financiare, iar returul se produce in primele luni ale exercitiului urmator, pana la depunerea situatiilor financiare;
j) intocmirea balantei de verificare finale;
k) intocmirea situatiilor financiare anuale si inaintarea lor spre aprobare, conform procedurilor legale.

O societate are inregistrat ca obiect principal de activitate un anumit cod CAEN. In exercitiul 2011, societatea desfasoara efectiv o alta activitate principala. Se necesita analiza caruia dintre codurile CAEN, cel principal, pentru care nu s-a desfasurat activitate sau cel pentru care s-a inregistrat efectiv activitate se va utiliza la completarea formularului 10 Bilant?

In aceeasi perioada, societatea a inregistrat un salariat cu norma intreaga si 2 salariati cu norma fractionata de 2 ore/zi. Cum se determina numarul mediu de salariati ce va fi prezentat in situatiile financiare?

Formularul situatiilor financiare pentru anul 2011, adoptat prin O.M.F.P. nr. 52/2012 privind depunerea situatiilor financiare, nu stabileste cu exactitate situatia aplicabila acestui fapt.
insa chiar in formatul formularului de Bilant cod 10, in partea de antet, este precizat codul activitatii preponderente. Astfel, noi consideram ca la codul CAEN se va completa numerotarea ce corespunde activitatii principale efectiv desfasurate.

In ceea ce priveste numarul mediu de salariati, consideram ca acesta se calculeaza conform art. 5 din Legea nr. 346/2004, dupa cum urmeaza:

"Art. 5. - (1) Numarul mediu de salariati corespunde numarului mediu de persoane angajate in intreprindere in cursul anului, determinat pe baza lunara.

(2) Numarul mediu de salariati reprezinta media aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva - inclusiv zilele de repaus saptamanal si sarbatorile legale -, impartita la numarul total de zile calendaristice. Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.

(3) In efectivele zilnice de salariati avute in vedere la calcularea numarului mediu anual de salariati se includ salariatii angajati pe durata nedeterminata, salariatii temporari care lucreaza in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat intre intreprindere si un agent de munca temporara, pe durata acestui contract, proprietarii - directori, partenerii care desfasoara o activitate permanenta in intreprindere si care beneficiaza de avantaje financiare oferite de intreprindere.

(4) Salariatii cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma vor fi inclusi in numarul mediu, proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca cu timp partial.

(5) La calcularea numarului mediu anual de salariati nu se vor avea in vedere salariatii al caror contract individual de munca este suspendat pentru perioada luata in calcul, conform prevederilor legale, si ucenicii si elevii sau studentii care urmeaza o forma de pregatire profesionala pe baza de contract de ucenicie sau de formare profesionala".

Astfel, daca cei 2 salariati cu timp partial au avut norma de 2 ore pe zi, impreuna vor avea un numar mediu de 0,5 salariati. Desigur, in bilant va trebui rotunjit acest numar si consideram ca in exemplul de fata acesta este 2 (1 salariat cu norma intreaga si 1 salariat prin rotunjirea celor 2 cu timp partial), prin rotunjire in plus.

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
O.M.F.P. nr. 3.055/2009intocmire situatii financiarecod CAENbilantsalariati


Data aparitiei: 04 Iulie 2012

Votati articolul "Reguli pentru intocmirea eficienta a situatiilor financiare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X