email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratamentul contabil si fiscal al unei investitii efectuate de utilizator in baza unui contract de colaborare

inregistrari contabileamortizareOMFP 3055/2009asociere in participatiune

Analizam cazul unei societati private care presteaza servicii medicale si care incheie un contract de colaborare cu o alta societate care pune la dispozitie spatiul si aparatul medical, costurile de functionare si cheltuielile cu personalul fiind platite de societatea privata, iar veniturile se imparti in cota negociata de 65% firma colaboratoare si 35% societatea privata. Urmeaza astfel sa vedem cum se va contabiliza costul cu punerea in functiune a echipamentului si care sunt notele contabile aferente.

Raspuns:

Contractul de colaborare poate sa insemne un contract de asociere in participatiune, un contract de inchiriere a spatiului si / sau a echipamentului, un contract de comodat etc.
Avind in vedere ca nu metionati cu exactitate denumirea corecta a contractului (respectiv a modalitatii de colaborare), putem presupune urmatoarele:

- spatiul si aparatul medical sint in proprietatea (in utilizarea) firmei colaboratoare, care va inregistra si cheltuiala cu amortizarea aparatului;
- aparatul este pus la dispozitia firmei cu profil medical in mod gratuit, iar aceasta va inregistra in contabilitatea sa proprie cheltuielile cu punerea in functiune (probabil este necesara prezenta unor specialisti pentru montarea / efectuarea probelor acelui aparat) si eventualele cheltuieli ulterioare de reparatii;
- firma medicala va inregistra in contabilitatea sa salariile medicilor;
- la finalul lunii, se vor factura de catre firma colaboratoare 65% din veniturile obtinute de firma medicala, raminind, astfel, la dispozitia firmei medicale restul de 35%.

Tragem concluzia ca nu este vorba de un contract de asociere in participatiune, deoarece nu mentionati faptul ca toate cheltuielile si veniturile aferente afacerii asociatiei vor fi impartite intre cele doua firme pe baza unui decont in participatiune, ci doar veniturile. In acest mod, veniturile trebuie facturate de catre firma medicala.

Insa consideram corecta modalitatea de colaborare sub forma unei asociatii in participatiune, in sensul ca fiecare coparticipant contribuie la afacere cu bunuri / servicii in cota stabilita in contract (cu amortizarea bunului, cu montaj, reparatii, salarii etc), iar la finalul lunii se vor imparti, in cotele stabilite in contract, atit veniturile obtinute din afacerea asociatiei, cit si cheltuielile aferente, pe baza unui decont de asociere in participatie.
 
Din punctul de vedere al TVA, firma medicala nu este platitoare de TVA, in baza art. 141 alin. (1) litera a) din codul fiscal .
Pentru a analiza inregistrarea in contabilitate a cheltuielii cu punerea in functiune a aparatului avem la dispozitie doua tratamente: unul contabil si unul fiscal.
Din punct de vedere contabil, punctul 106 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 prevede:
"(2) Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune sau alte
contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in
care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale
proprii."
Insa tot in aceste Reglementari avem punctul 105 alin. (2) litera e), care se refera la costuri direct atribuibile unei imobilizari corporale (in sensul includerii acestora in costul de achizitie al acesteia):
"Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
....
e) costurile de instalare si asamblare;"
Rezulta ca acele costuri de asamblare si instalare trebuiau incluse in costul de inregistrare a bunului in contabilitatea proprietarului.

Daca, totusi, nu s-a procedat in modul acesta, aplicind judecata profesionala, le putem considera cheltuieli ulterioare, executate de cel care utilizeaza bunul in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune sau alte contracte similare, fiind evidentiate in contabilitatea acestuia.
La punctul 111 alin. (2) din aceleasi reglementari se gasesc prevederi privind amortizarea acestor cheltuieli, astfel:
"(2) Se supun, de asemenea, amortizarii investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari."
De aici rezulta ca se pot amortiza pe durata contractului (bineinteles, in contractul respectiv trebuie mentionata durata acestuia) si, de asemenea, trebuie tinut cont de faptul ca la finalul contractului, aceste cheltuieli vor fi transferate proprietarului bunului, la valoarea bruta, fara a se scadea amortizarea, prin vinzare sau prin alta modalitate.
De asemenea, in contract trebuie prevazuta o clauza privind acest aspect al tranferarii investitiilor efectuate de firma medicala catre proprietar, la finalul contractului.
 
Din punct de vedere fiscal, avem art. 24 alin. (3) litera a) si art. 24 alin. (11) litera c) din codul fiscal si punctul 70^2 al doilea alineat din normele date in aplicarea acestui articol.
Conform acestora, amortizarea cheltuielilor efectuate la bunuri "concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz;", respectiv amortizarea "se calculeaza pe baza perioadei initiale a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, sau pe durata normala de utilizare ramasa, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei."
 
Ca urmare, daca sumele necesare punerii in functiune (de 40.000 euro) vor fi tratate drept investitii (ceea ce, prudential, recomandam) si nu cheltuieli ale perioadei, atunci inregistrarea in contabilitate este urmatoarea:
- 21x / analitic investitie aparat medical = 404
                               4426 = 404
- lunar, se va inregistra amortizarea acestora ori pe durata contractului, ori pe durata normala de utilizare a aparatului (transmisa de proprietar), conform optiunii firmei medicale:
6811 = 281x / aparat medical

- in contabilitatea firmei medicale trebuie inregistrat aparatul medical utilizat in baza acelui contract de colaborare, primit pe baza unui proces-verbal de predare primire, in contul extrabilantier 8031 "Imobilizari corporale luate cu chirie", la valoarea de inventar a bunului, data de proprietar - conform functiunii contului 8031 din Reglementarile contabile.

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrari contabileamortizareOMFP 3055/2009asociere in participatiune


Data aparitiei: 24 Iulie 2012

Votati articolul "Tratamentul contabil si fiscal al unei investitii efectuate de utilizator in baza unui contract de colaborare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X