In randurile de mai jos, stabilim daca trebuie depusa notificare la ANAF in situatia in care se doreste trecerea incepand cu anul 2017 de la evidenta contabila in partida simpla la evidenta contabila in partida dubla la PFA, respectiv intreprindere individuala.
Iata raspunsul specialistului:
- Oct 1440 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 148
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2238 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2297 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2399 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Trecerea de la contabilitatea in partida simpla la contabilitatea in partida dubla in cazul PFA, II, etc. este reglementata in OMFP 170/2015 pentru aprobarea reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla.
Atentie! Puteti alege sa tineti contabilitatea in partida simpla , dar nu pentru persoanele pentru care in actul normativ de infiintare, in legi speciale sau in alte acte normative exista prevederi exprese privind tinerea contabilitatii in partida simpla.
Conform art. 5 din OMFP 170/2015:
"(1) Persoanele prevazute la art. 2 lit. a) care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla organizeaza si conduc contabilitatea proprie in baza reglementarilor contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici, pana la nivel de balanta de verificare, fara a intocmi situatii financiare anuale. Evidenta contabila astfel tinuta trebuie sa permita determinarea informatiilor necesare pentru indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia in vigoare.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) intocmesc Registrul-jurnal (cod 14-1-1) si Registrul-inventar (cod 14-1-2). Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor contabile si a celorlalte documente financiar-contabile se efectueaza conform normelor privind documentele financiar-contabile, elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) vor prelua, pe baza inventarului si a informatiilor privind creantele si datoriile, ca solduri initiale, la inceputul exercitiului financiar pentru care au optat sa treaca la conducerea contabilitatii in partida dubla, sumele din documentele intocmite pentru tinerea contabilitatii in partida simpla, respectiv din:
- Registrul-inventar;
- Registrul-jurnal de incasari si plati;
- fisa mijlocului fix;
- extras de cont;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
- alte documente.
Deschiderea conturilor de imobilizari, stocuri, creante, disponibilitati banesti si datorii, in vederea preluarii in contabilitatea in partida dubla a acestor elemente, se efectueaza cu ajutorul contului 455 „Sume datorate actionarilor/asociatilor".
Prin exceptie de la functiunea contului 455 „Sume datorate actionarilor/asociatilor" prezentata in reglementarile contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici, la trecerea de la contabilitatea in partida simpla la contabilitatea in partida dubla se efectueaza urmatoarele inregistrari:
- in creditul contului 455 „Sume datorate actionarilor/asociatilor" se inregistreaza soldurile conturilor de natura activelor (imobilizari, stocuri, creante, disponibilitati banesti);
- in debitul contului 455 „Sume datorate actionarilor/asociatilor" se inregistreaza soldurile conturilor de natura datoriilor.
Diferenta dintre valoarea activelor si valoarea datoriilor din contul 455 „Sume datorate actionarilor/asociatilor" se va reflecta in soldul acestuia, astfel:
- sold creditor - cand valoarea activelor este mai mare decat valoarea datoriilor;
- sold debitor - cand valoarea activelor este mai mica decat valoarea datoriilor.”
Deci la inceputul anului , pe baza inventarierii, compuneti soldurile initiale si le preluati :
% = 455 si 455 = %
2XX 2XX
3XX 3XX
4XX 4XX
5XX 5XX
OMFP 170/2015 nu prevede obligatia de a notifica ANAF cu privire la aceasta alegere si nici nu am cunostinta de un alt act normativ care sa impuna acest lucru.
Persoanele respective vor continua sa determine rezultatul in sistem real, deci schimbarea metodei de contabilitate nu afecteaza modul de calcul al impozitului pe venit, asa ca informatia privitoare la modul de tinere al contabilitatii nu este, probabil, relevanta pentru ANAF.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil