In cazul urmator ne adresam tuturor societatilor care desfasoara activitate comerciala prin intermediul unui magazin online si doresc sa fie la zi cu prevederile referitoare la afisarea si, implicit, acordarea de reduceri de pret. Vom vedea astfel care sunt actele normative prin care sunt stabilite practicile comerciale si in ce conditii se pot acorda aceste reduceri comerciale.
Actele normative care reglementeaza practicile comerciale sunt:
- OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata;
- HG 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG 99/2000
privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
- Legea 650/2002 pentru aprobarea OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.
In OG 99/2000, la art.33 se arata ca acordarea reducerilor trebuie sa se faca cu respectarea urmatoarelor conditii:
Art. 33 - (1) Vanzarile cu pret redus prevazute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examen Consultant Fiscal 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
a) Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
b) Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
- publicitatile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.
In ceea ce priveste vanzarea catre persoane juridice, aceasta nu este supusa reglementarilor invocate mai sus.
Relatia cu persoanele juridice se stabileste prin contracte comerciale, in care se prevad si eventualele reduceri comerciale, reduceri financiare, rabaturi, remize si risturne.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gina Dragon, consultant fiscal si economist