In randurile de mai jos, vom vedea cum se inregistreaza in contabilitate o factura simplificata emisa si pe care nu sunt trecute datele clientului, precum si care este modalitatea de incasare a acestei facturi simplificate. Vom vedea daca momentul emiterii unei facturi simplificate coincide cu momentul incasarii si daca facturile simplificate necesita o plaja de valori alocata prin decizie interna.
Momentul emiterii unei facturi simplificate nu este legat de momentul incasarii. Termenul de emitere a facturilor, inclusiv al facturilor simplificate este termenul prevazul la art. 319 alin. (16) din Codul fiscal.
Facturile simplificate nu au un sistem aparte de incasare, ele putand fi incasate prin oricare dintre metodele de incasare (numerar, transfer bancar s.a.). Inregistrarile contabile sunt cele specifice vanzarilor de marfuri/produse finite/prestarilor de servicii, respectiv 4111=7xxx, 4427. Pentru facturile care nu contin datele clientului se poate crea un analitic distinct al contului 411. Bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate se inregistreaza cu ajutorului contului 5311 (5311=7xx,4427).
Conform pct. 24 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP 2634/2015, entitatile vor asigura un regim intern de numerotare a documentelor financiar-contabile, astfel:
- persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente;
- fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate. In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document.
Toate operatiunile privind factura (intocmire, utilizare, arhivare, corectare, reconstituire) se efectueaza conform prevederilor Codului fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare a acestuia.
Si pentru facturile simplificate se vor stabili numere prin proceduri interne prin care se va mentiona care este numarul sau seria de la care se emite primul document in fiecare exercitiu financiar.
Facturile simplificate constituie documente justificative in vederea deducerii TVA numai in situatia in care au inscris si codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
Raspuns oferit pentru
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025