Declaratia 394 referitoare la operatiunile efectuate pe teritoriul national de catre persoane inregistrate in scopuri TVA a suferit modificari noi odata cu OANAF 1105/2016.
Ca aspect important, retinem ca pentru operatiunile desfasurate pana la sfarsitul lunii iunie se foloseste vechiul formular 394, urmand ca incepand cu luna iulie 2016 sa se realizeze trecerea catre noua varianta actualizata a D394 ANAF.
Declaratia 394 ANAF trebuie sa contina facturile care au fost emise in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare".
De asemenea, retinem ca in declaratie se inscriu:
- baza impozabila si TVA aferente facturilor emise prin autofacturare.
- valoarea totala a bonurilor fiscale, inclusiv facturile simplificate si bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal, indiferent daca au/nu au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului;
b) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul Fiscal, care realizeaza in Romania achizitii de bunuri sau servicii.
Declaratia 394 trebuie sa contina facturile care au fost primite in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol in cazul achizitiilor efectuate de la persoane fizice si/sau contracte incheiate cu persoane fizice.
Mai multe informatii privind NOILE CONDITII DE DEPUNERE PENTRU D394 ANAF gasiti si AICI.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Regasiti mai jos unele dintre cele mai importante modificari aduse in Declaratia 394 de ANAF, amintite recent de Transart:
"- Persoanele inregistrate in scopuri TVA care realizeaza tranzactii pe teritoriul Romaniei declarau pana acum doar operatiunile realizate cu alti platitori de TVA. Noul format prevede faptul ca persoanele platitoare de TVA vor trebui sa raporteze toate tranzactiile indiferent daca acestea sunt realizate cu firme care platesc TVA sau cu persoane fizice sau juridice care nu platesc TVA.
- in declaratia 394 se va selecta sistemul de TVA aferent firmei: sistem normal de TVA sau TVA la incasare.
- Ordinului ANAF nr.1105/2016 clarifica faptul ca se elimina obligatia furnizarii de informatii referitoare la livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul Romaniei, care au fost deja completate in declaratia 390.
- Daca pana acum aveam un singur rezumat care trebuia completat, de la 1 iulie 2016 vor fi nu mai putin de sase rezumate care fac parte din declaratia 394."
De asemenea, pe sectiuni, sunt amintite urmatoarele aspecte importante in ce priveste completarea corecta a informatiilor:
In chenarul C. se completeaza rezumatul privind tranzactiile desfasurate cu persoane impozabile inregistrate in Romania unde livrarile/achizitiile de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC si laptopuri se vor evidentia distinct in functie de valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, inscrise intr-o factura, respectiv daca aceasta este mai mare sau egala/mai mica de 22.500 lei.
in plus avem sectiuni separate pentru firmele cu regim de TVA normal si cele care practica TVA la incasare pentru tranzactiile pe care le desfasoara acestea.
Tot la litera C. se va declara pentru fiecare tip de operatiune numarul de facturi, baza impozabila si TVA-ul. in plus se adauga o noua categorie de livrari/prestari servicii efectuate de catre persoane impozabile care aplica sistemul normal de TVA/TVA la incasare pentru operatiunile efectuate in regim special (agentii de turism, bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati), respectiv achizitiile de bunuri si servicii realizate de persoane impozabile.
Si in chenarele D (operatiuni efectuate cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA), E ( operatiuni cu persoane impozabile nestabilite si inregistrate in Romania, stabilite in UE) si F (operatiuni cu persoane impozabile nestabilite si neinregistrate in Romania, stabilite in afara UE) se vor completa datele privind livrarile de bunuri/achizitii/prestari servicii in functie de sistemul de TVA aplicabil.
Potrivit Transart.ro, retinem ca "sectiunea de Alte informatii (I) se refera in principal la plaja de facturi alocate care trebuie raportata, alaturi de intervalul compus din seria si numarul facturilor.
Datele privind numarul total de facturi emise din plaja de facturi stabilita, facturile stornate, anulate sau operatiunea de autofacturare vor fi completate tot aici, alaturi de informatiile necesare pentru rambursarile de TVA.
Valoarea TVA aferenta marjei de profit din perioada de raportare pentru operatiunile efectuate de persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agentii de turism, bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati se completa tot aici.
Dupa completarea sectiunilor de rezumate, urmeaza detalierea operatiunilor din rezumate pe baza codurilor de inregistrare fiscala utilizate de catre participantii la operatiuni."
Alt aspect de retinut e faptul ca e optionala completarea CNP-ului a pentru livrarile catre persoanele fizice, insa daca nu se realizeaza acest pas, atunci devine obligatorie completarea detaliata a adresei respectivei persoane fizice.
"Pana la data de 31 decembrie 2016, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii catre persoane fizice, se vor declara detaliat doar daca valoarea individuala a facturilor este mai mare de 10.000 lei. De la 1 ianuarie 2017, se vor declara detaliat toate facturile emise catre persoane fizice, indiferent de valoare", atrage atentia aceeasi sursa.