Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Un sistem fiscal sanatos se poate realiza prin trecerea de la cota unica la impozitul progresiv

Data aparitiei: 19 Decembrie 2017
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Un sistem fiscal sanatos se poate realiza prin trecerea de la cota unica la impozitul progresiv
impozitul progresivcota unicbnrdeduceri fiscale

O masura nu tocmai vazuta cu ochi buni de mediul de afaceri a fost recent amintita de  Florin Georgescu, prim-viceguvernator BNR, acesta fiind de parere ca regimul fiscal actual ar trebui imbunatatit pentru recuperarea decalajelor care ne separa de alte state din zona euro. 

In concret, acesta propune trecerea de la cota unica la impozitul progresiv pe venitul global:

"Mentinerea unor finante publice sanatoase si recuperarea rapida a decalajului important in privinta veniturilor bugetare, indeosebi de natura fiscala, care ne separa de tarile din zona euro, apreciem ca se poate realiza numai prin imbunatatirea regimului fiscal actual, in sensul trecerii de la cota unica la impozitul progresiv pe venitul global".

Totodata, citat de HotNews.ro, acesta a amintit ca din cele 19 tari din zona euro, numai Estonia si Lituania aplica, in prezent, regimul cotei unice, cu mentiunea ca Slovacia l-a practicat, dar a trecut la impozitarea progresiva a veniturilor globale in anul 2013, iar Letonia va proceda in mod similar, incepand cu anul 2018. 

Numai instrumentul impozitului progresiv pe venitul global poate actiona ca un stabilizator fiscal automat eficient, asa cum se procedeaza in statele avansate europene, mai spune Georgescu. Acest mecanism de impozitare a veniturilor a fost introdus inca de la inceputul secolului al XX-lea in tarile dezvoltate economic, astfel: Marea Britanie - in anul 1909, SUA - 1913, Franta - 1914. In Europa de Nord, cea Continentala si in Japonia introducerea impozitului progresiv pe venitul global a avut loc chiar inaintea statelor mentionate: Danemarca - in anul 1870, Japonia - 1887, Prusia - 1890, Suedia – 1903, a amintit acesta. 

De asemenea, anunta aceeasi sursa, in Romania, dupa anul 1989, impozitul progresiv pe venitul global a fost aplicat timp de numai 5 ani, in perioada 2000-2004 (pana in anul 2000 s-a practicat impozitul progresiv numai pe salarii), deoarece din 2005 s-a trecut la cota unica, renuntandu-se, pe langa principiul progresivitatii, si la cel al globalizarii veniturilor (ceea ce a redus substantial gama deducerilor fiscale si a eficientei aplicarii acestora, din cauza necunoasterii veniturilor totale ale fiecarei persoane fizice).

"Rolul globalizarii veniturilor, dincolo de cunoasterea distributiei castigurilor banesti in societate, este reprezentat de aplicarea unui sistem stimulativ si corect de deduceri fiscale pentru comportamente individuale pozitive din punct de vedere economic si social (economisire prin sisteme private de pensii si ingrijirea sanatatii, achizitia sau construirea primei locuinte, asigurarea locuintelor, sponsorizarea entitatilor non-profit in domeniile sanatate, educatie, cultura, sport, religie etc.), totul in conditiile anumitor plafoane de venit", a precizat fostul ministru de Finante, pentru sursa citata. 

Conform acestuia, eficienta sistemului de deduceri este demonstrata de rezultatele aplicarii acestuia in perioada 2000-2004, care se prezinta astfel: in medie, numarul anual al persoanelor, care dupa globalizare, au primit restituiri de la buget, fata de sumele achitate initial ca impozite, a fost de 75% din totalul contribuabililor care au depus

declaratii fiscale, iar valoarea restituirilor a reprezentat 64% din totalul diferentelor calculate (de platit catre si de restituit de la buget). Rezulta ca numai 25% din totalul persoanelor declarante au platit sume suplimentare catre buget, fata de cele achitate pe parcursul anului anterior, iar valoarea totala a acestora a reprezentat doar 36% din cuantumul diferentelor calculate.

"Chiar daca sumele restituite de la buget au fost mai mari decat cele incasate suplimentar de stat nu a existat un impact negativ asupra veniturilor bugetare si nici asupra deficitului. Aceasta, intrucat beneficiarii restituirilor (in anul 2004 spre exemplu) alocasera eficient, potrivit interesului individual, importante sume din propria economisire, inca din cursul anului anterior (anul 2003 in acest exemplu), pentru actiuni care generasera, deja, efecte favorabile in plan economic si social, (sustinerea aplicarii sistemului de globalizare a veniturilor cu aplicarea unei game mai extinse a deducerilor fiscale stimulative, in conditiile cotei unice, am prezentat-o public in luna iulie 2015)", a declarat Georgescu pentru sursa amintita. 






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X