Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale ar putea suferi modificari in viitorul apropiat, potrivit unui proiect de lege pus recent in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Justitiei.
Printre principalele modificari aduse de acest proiect se afla si instituirea unor parghii care sa conduca la reducerea evaziunii fiscale, precum si la cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare, prin prezentarea certificatului de atestare fiscala privind datoriile la bugetul de stat sau local, in cazul mentiunilor avand ca obiect transmiterea partilor sociale la societatile cu raspundere limitata.
Oficiul registrului comertului va transmite de indata, pe cale electronica, hotararea adunarii asociatilor privind transmiterea partilor sociale si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, insotita de adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala privind obligatiile fiscale si alte obligatii ale societatii la bugetul de stat, formulata de ORCT.
Organul fiscal competent va transmite ORCT, pe cale electronica, in termen de cel mult 30 zile de la data publicarii hotararii in Buletin, certificatul de atestare fiscala. In cazul in care, dupa primirea solicitarii ORCT, organul fiscal competent decide sa supuna contribuabilul inspectiei fiscale, aceasta va fi efectuata in interiorul termenului de 30 zile, urmand ca, in toate cazurile, sa se elibereze certificatul de atestare fiscala.
In situatia in care contribuabilul figureaza inscris cu obligatii fiscale si alte obligatii bugetare, cererea de inregistrare in registrul comertului a mentiunii avand ca obiect transmiterea partilor sociale va fi respinsa.
Procedura de eliberare a certificatului de atestare fiscala se stabileste prin protocol incheiat intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National al Registrului Comertului.
Creditorii sociali si orice alte persoane prejudiciate prin hotararea asociatilor privitoare la transmiterea partilor sociale pot formula o cerere de opozitie prin care sa solicite instantei judecatoresti sa oblige, dupa caz, societatea sau asociatii la repararea prejudiciului cauzat, precum si, daca este cazul, atragerea raspunderii civile a asociatului care intentioneaza sa isi cedeze partile sociale. Dispozitiile art. 62 se aplica in mod corespunzator.
La solicitarea inregistrarii in registrul comertului a mentiunii avand ca obiect transmiterea partilor sociale se va depune, de catre solicitant, in sustinerea cererii de inregistrare, certificatul de atestare fiscala pentru persoane fizice/juridice privind impozite, taxe locale si alte venituri datorate bugetului local.
(24) Transmiterea partilor sociale va opera, in lipsa unei opozitii, la data expirarii termenului de opozitie prevazut la art. 62, iar daca a fost formulata o opozitie, la data comunicarii hotararii de respingere a acesteia.
Cartea verde a contabilitatii
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Manual de politici contabile - Stick USB
(3) In cazul dobandirii unei parti sociale prin succesiune, prevederile alin. (2) nu sunt aplicabile daca prin actul constitutiv nu se dispune altfel; in acest din urma caz, societatea este obligata la plata partii sociale catre succesori, conform ultimului bilant contabil aprobat.
(4) In cazul in care s-ar depasi maximul legal de asociati din cauza numarului succesorilor, acestia vor fi obligati sa desemneze un numar de titulari ce nu va depasi maximul legal.
(5) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile si in cazul ipotecii asupra partilor sociale, insa numai in ceea ce priveste constituirea acesteia.
Prezenta lege va intra in vigoare in termen de 9 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 110 alin. (3)-(7), care vor intra in vigoare in termen de 90 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Acest termen a fost motivat de necesitatea modificarii sistemului informatic integrat al ONRC la nivel national, a instructiunilor si a procedurilor operationale de lucru, a fluxului operational, al formularisticii utilizate in activitatea ONRC, precum si a legislatiei subsecvente (ordin al ministrului justitiei pentru aprobarea normelor metodologice de tinere a registrelor prevazute de lege, de efectuare a inregistrarilor si de furnizare a informatiilor, hotarare de Guvern pentru aprobarea modelelor de cerere de inregistrare, declaratie privind autorizarea functionarii, certificat de inregistrare, pentru suplimentarea de personal s.a.).
Alta modificare importanta adusa de acest proiect impune o noua obligatie pentru firme - asigurarea de raspundere profesionala. Mai multe informatii AICI.