Firmele pot uita de facturile pe hartie. Incepand din acest an devine operational (si) pentru firmele private sistemul de facturare electronica RO e-Factura, implementat de Ministerul Finantelor si ANAF cu scopul de a creste gradul de colectare a TVA si de a preveni/combate evaziunea fiscala. Cel mai probabil, incepand din 2023, va deveni instrumentul EXCLUSIV pentru facturare.
Indiferent ca este vorba despre tranzactii cu autoritatile publice (B2G, Business to Government) sau intre companii private (B2B, Business to Business), sistemul permite monitorizarea si verificarea acestora in timp real, cu importante avantaje practice pentru contribuabili: se elimina drumurile la ghiseu, precum si metodele de lucru cu ANAF bazate pe hartii si pe celebrul dosar cu sina.
Vezi care va fi noua procedura de lucru obligatorie pentru orice tranzactie!
Totul devine in principiu mai simplu, mai usor de gestionat, mai putin stresant si mai transparent: dat fiind ca sistemul RO e-Factura este interconectat cu celelalte sisteme detinute de statele membre ale Uniunii Europene, orice firma va putea participa la procesul de achizitii publice din orice alta tara UE.
Consultant fiscal Ionut Jinga va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii RO e-Factura intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual – Factura electronica.
Deocamdata, potrivit OUG. nr. 130/2021, facturarea electronica este operationala doar pentru firmele care comercializeaza produse considerate de risc: legume, fructe, apa (minerala, naturala, gazeificata) alcool, haine, incaltaminte, nisip, pietris si cladiri noi.
Firmele din aceste domenii vor utiliza sistemul astfel:
• in perioada 1 aprilie - 30 iunie 2022 aceste firme pot (daca doresc) sa emita facturile in sistemul e-Facturare, indiferent daca beneficiarii sunt inregistrati sau nu in sistem;
• incepand cu data de 1 iulie 2022, aceste firme sunt obligate sa transmita facturile in sistemul e-Facturare, indiferent daca beneficiarii sunt inregistrati sau nu in sistem.
Prin Ordinul ANAF nr. 12/2022 au fost reglementate categoriile de produse si bunuri, inclusiv grupele si codurile NC, considerate cu risc fiscal pentru care facturile de livrare vor fi comunicate prin intermediul sistemului e-Facturare.
Aceasta lista a produselor cu risc fiscal va fi reevaluata periodic conform prevederilor O.U.G. nr. 130/2021. Astfel, e de asteptat sa existe o anumita dinamica pentru categoriile de produse cu risc fiscal.
Dar, incepand cu 1 ianuarie 2023, e foarte probabil ca sistemul sa devina obligatoriu pentru toate firmele si toate tranzactiile, aceasta fiind intentia anuntata inca de la lansarea proiectului, in martie 2020. Si, va atragem atentia, sanctiunile pentru neconformarea la noul sistem sunt dure: pe langa amenzi, vorbim si despre confiscarea marfii si intocmirea de dosar penal.
Ce informatii valoroase va ofera lucrarea expertului Ionut Jinga?
Cuprinsul lucrarii:
1. Lista produselor pentru care este obligatorie emiterea facturii electronice incepand cu 1 iulie 2022
2. Motivatiile pentru care produsele au fost incadrate in clase cu risc ridicat de frauda si evaziune fiscala
3. Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania
4. Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura
5. Registrul RO e-Factura: ce este, ce cuprinde si unde se publica
6. Inscrierea in Registrul RO e-Factura si radierea din Registrul RO e-Factura
7. Formularul de inscriere in Registru si data de la care se poate aplica sistemul facturii electronice
8. Cum se poate renunta la sistem
9. Modul de furnizare a informatiilor din Registrul RO e-Factura
10. Structura facturii electronice
11. Elemente principale ale facturii electronice
12. Transmiterea si semnarea facturii electronice
13. Corectia facturii electronice
Click aici pentru a afla totul despre noul sistem obligatoriu de facturare electronica.