Asa cum stiti, incepand cu obligatiile aferente lunii iunie 2011, formularul 112 „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” va fi depus numai prin mijloace electronice de depunere la distanta. Deoarece procedura de obtinere a certificatului digital calificat necesita parcurgerea mai multor etape, invitam contribuabilii sa urgenteze acest demers.
Â
In articolul de mai jos, prezentam succint modul de obtinere a certificatului digital calificat pentru semnatura electronica, inregistrarea certificatului digital calificat si documentatia necesara pentru inregistrarea formularului 150 la unitatile fiscale.
Â
Obtinerea certificatului digital calificat pentru semnatura electronica
Â
Certificatul digital calificat pentru semnatura electronica se obtine de la unul din cei trei furnizori de certificare acreditati in conditiile Legii nr. 451/2001 privind semnatura electronica. Lista acestor furnizori se gaseste pe website-ul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, www.mcsi.ro, sectiunea Registrul furnizorilor de servicii de certificare, sau pe website-ul ANAF, sectiunea Declaratii electronice, categoria Informatii depunere declaratii. Acestia sunt in ordine alfabetica:
Â
- SC CERT SIGN SRL - www.certsign.ro;
Â
- SC DIGI SIGN SA - www.digisign.ro;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Â
- SC TRANS SPEED SRL - www.transsped.ro.
Â
Inregistrarea certificatului digital calificat
Â
Pentru siguranta transmiterii datelor, certificatul digital calificat trebuie sa fie confirmat de firma care l-a eliberat. Pentru aceasta, se descarca in calculatorul de pe care se transmit declaratiile documentul de confirmare de pe website-ul Agentiei Natioanle de Administrare Fiscala (ANAF) www.anaf.ro, categoria Asistenta Contribuabili, modulul Toate formularele cu explicatii, la adresa http://static.anaf.ro/10/Anaf/formulare/confirmare.pdf.
Â
Se completeaza documentul de confirmare si se aplica semnatura digitala in casuta Semnatura utilizator.
Â
Atentie! Se completeaza doar in jumatatea de sus, nu se semneaza si in locul Autoritatii de Certificare.
Â
La tastarea butonului Validate Signature, nu trebuie sa apara erori. Se trimite acest fisier prin e-mail la firma care a eliberat certificatul digital. Aceasta va verifica datele din documentul dvs. si va aplica semnatura electronica in casuta Semnatura autoritate de certificare, dupa care va inapoia pe adresa dvs. de e-mail Documentul confirmat. Documentul de confirmare se salveaza pe discul calculatorului de pe care urmeaza sa fie transmise declaratiile.
Â
Cu acest document de confirmare va inregistrati pe website-ul ANAF, astfel: intrati pe portalul ANAF, meniul Depunere declaratii, modulul Inregistrare certificate calificate. Selectati (cu butonul Browse) documentul de confirmare, apoi il transmiteti tastand butonul Transmite documentul.
Â
Dupa parcurgerea acestor pasi, se introduc in campurile care se genereaza, datele solicitate:
Â
- codul unic de identificare al contribuabilului (adica operatorul economic pentru care veti transmite declaratiile fiscale);
Â
- denumirea contribuabilului;
Â
- adresa contribuabilului.
Â
Dupa completarea acestor date se tasteaza butonul Submit pentru transmitere. Pe ecran se va afisa, formularul 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, completat cu datele pe care le-ati introdus anterior. Pentru tiparirea acestui formular se apasa butonul Tipareste cererea.
Â
Important! Daca aveti dreptul sa depuneti declaratii fiscale pentru mai multi contribuabili, apasati pe Continua cu inregistrarea unui alt CUI si procedura se reia ca mai sus.
Â
Documentatia necesara pentru inregistrarea formularului 150 la unitatile fiscale
Â
Pentru utilizarea serviciului „Depunere declaratii on-line”, ulterior obtinerii formularului 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, contribuabilii vor depune la orice unitate fiscala din subordinea ANAF:
Â
- formularul 150 listat, semnat si stampilat de contribuabilul pentru care se depun declaratiile fiscale;
Â
- documentul de identitate al titularului certificatului calificat, in original si copie;
Â
- documentul in original si copie, care atesta calitatea titularului certificatului calificat, de reprezentant legal al contribuabilului (acest document poate fi Hotararea Adunarii Generale a Actionarilor sau Statutul societatii comerciale);
Â
- documentul de imputernicire, autentificat de notarul public, din care rezulta dreptul titularului certificatului calificat de a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil, in situatia in care titularul certificatului calificat nu are calitatea de reprezentant legal al contribuabilului reprezentat.
Â
Dupa depunerea documentatiei, contribuabilii vor primi o confirmare pe adresa de e-mail mentionata in formularul 150 pentru utilizarea serviciului Depunere declaratii on-line. Apoi, se acceseaza website-ul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, sectiunea Declaratii electronice, categoria Descarcare declaratii, parcurgand etapele prezentate in ghidul Instructiuni de utilizare a serviciului de depunere a declaratiilor on-line, publicat pe website-ul institutiei.
Â