email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sunt ratele de leasing deductibile? Ce cheltuieli se deduc de PFA?

leasing financiarTVAcheltuieli deductibilePFAdeducererateOUG 24/2012


Dupa cum se cunoaste, prin OUG 24/2012, au fost modificate prevederile privind deducerea cheltuielilor in legatura cu autovehiculele cu masa pana la 3500 kg si pana la 9 pasageri, in sensul ca aceste costuri sunt deductibile limitat la 50%, incepand cu 01.07.2012.

Prevederi similare cu deducere 50% se refera atat la TVA in legatura cu aceste costuri, cat si la TVA aferenta achizitiei, importului, achizitiei intracomunitare sau leasingului de autoturisme, conform art. 21 alin. (4) lit. t) coroborat cu art. 145^1 din Codul fiscal.
 
Subliniem acest aspect, faptul ca incepand cu 01 iulie 2012, deducerea limitata a TVA se aplica atat pentru avans, rate, cat si pentru valoarea reziduala in cadrul contractelor de leasing, chiar daca acestea sunt semnate anterior datei de intrare in vigoare a noului act normativ.
 
Fac exceptie de la aceste limitari si pot fi deduse integral costurile si TVA pentru autoturismele utilizate in mod exclusiv in activitati economice sau intr-una din exceptiile stabilite de cele doua temeiuri normative amintite anterior.
 
Aplicare efectiva a acestor prevederi a fost adopta prin HG 670/13.07.2012, ce modifica normele de aplicare a Codului fiscal, iar opinia noastra de mai jos este exprimata in temeiul pct. 45^1 din HG 44/2004, dupa modificarile aferente.
 
Legiuitorul a detaliat ca se refera la costurile directe cu autoturismul cum sunt: combustibili, lubrifianti, piese de schimb, reparatii, revizii, asigurari, chirii dar si la roviniete, impozite locale, dobanzi si comisioane, diferente de curs daca sunt aferente acestor autoturisme.
 
In costuri intra si partea de TVA nedeductibila aferenta achizitiilor/costurilor,  anterior aplicarii procentului de 50% deducerea la calulul impozitului pe profit, avand in vedere prevederi similare de deducere limitata la 50% si pentru TVA.
 
Face exceptie de la deducerea la 50% cheltuiala cu amortizarea autoturismului, ce ramane deductibila conform reglementarilor generale aplicabile pentru amortizare.
 
Ce se intelege prin utilizare in mod exclusiv economic ?
Legiutorul stabileste ca se va intelege prin folosinta in mod exclusiv economic, utilizarea la deplasarile catre clienti sau furnizori in tara si in straintate, deplasari in locatii unde se afla puncte de lucru ale entitatii economice, deplasari la banca, vama, autoritati fiscale, deplasarea la posta, utilizarea autovehiculului de persoane cu atributii de conducere in exercitarea activitatii, deplasari pentru interventii.
 
Deoarece legiutorul a stabilit ca exemplele de mai sus nu sunt limitative, putem afirma ca utilizarea autovehiculului este in mod exclusiv economic daca se utilizeaza pentru activitatea respectivului operator economic, iar in lipsa utilizarii autoturismului activitatea acestuia fie nu se realizeaza fie este afectata.
 
Cum se justifica utilizarea exclusiv economica ?
 
Justificarea utilizarii in scopuri economice se face pe baza documentelor justificative pentru diferitele tipuri de cheltuieli, inregistrate dupa natura acestora, iar pentru costurile cu combustibilii, justificarea deducerii se realizeaza prin intocmirea foilor de parcurs.
 
Foile de parcurs trebuie sa contina minim urmatoarele informatii:

- categoria de vehicul utilizat;
- scopul si locul deplasarii;
- numarul de kilometri parcursi;
- norma proprie de consum de carburant pe kilometru parcurs.
 
In lipsa foilor de parcurs, deducerea este limitata la 50% atat pentru costuri, cat si pentru TVA.
 

Exemplu de aplicare a reglementarii: Se efectueaza o reparatie, la un autoturism de persoane, in valoare de 1000 lei + TVA (240) lei. Datorita neutilizarii in mod exlusiv in activitati economice, deducerea atat la TVA cat si la impozitul pe profit este de 50%.
Determinam TVA deductibila = 240 x 50% = 120 lei
Determinam TVA nedeductibila = 240 x 50% = 120 lei
Cuprinderea in costuri a TVA nedeductibila = 1000 + 120 = 1120 lei
Determinare cheltuiala deductibila la impozitul pe profit = 1120 x 50% = 560 lei
Determinare cheltuiala nedeductibila la impozitul pe profit = 1120 x 50% = 560 lei
 
Inregistrari contabile:
4426 "TVA deductibila" = 401 "Furnizori" cu suma de 240 lei
611 "Cheltuieli cu reparatii" = 4426 "TVA deductibila" cu suma de 120 lei reprezentand 50% din valoarea TVA, devenita componenta a costului
611 "Cheltuieli cu reparatii" = 401 "Furnizori" cu suma de 1000 lei
Prin calcul extracontabil, la stabilirea impozitului pe profit, se va tine cont de suma din contul 611 ce este cheltuiala nedeductibila.

EXEMPLU

Deductibilitate TVA leasing auto pentru PFA


Vom analiza pentru a oferi mai multe informatii in ce priveste deductibilitatea TVA-ului aferenta ratelor de leasing cazul unui PFA inregistrat in scopuri de TVA care achizitioneaza un autoturism in leasing financiar in anul 2010 cu durata de 4 ani, iar in anul 2012 PFA-ul nu mai poate achita ratele de leasing, iar societatea de leasing reziliaza contractul dupa 3 luni neachitate si recupereaza masina de la PFA. Vom vedea astfel daca PFA-ul trebuie sa ajusteze TVA-ul dedus si  cum se vor inregistar aceste operatiuni in contabilitatea PFA-ului.

Din punct de vedere al TVA, leasingul auto (indiferent ca este operational sau financiar) reprezinta prestare de servicii. Astfel, conform prevederilor art. 129 alin. (3) din Codul fiscal , prestarile de servicii cuprind operatiuni cum sunt: a) inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing [...].

Astfel, ratele de leasing platite pe durata derularii contractului nu reprezinta livrare de bunuri in sensul art. 128 din Codul fiscal . In acest sens, in cazul dvs., nu consider ca se impune ajustarea TVA pentru bunuri mobile potrivit prevederilor art. 148 sau 149 din Codul fiscal .

In cazul achizitiilor de servicii (cum sunt cele de leasing) ajustarea TVA intervine doar in masura in care persoana impozabila (PFA in cazul dvs) isi pierde dreptul de deducere iar la momentul pierderii dreptului de deducere serviciile sunt neutilizate.

Din informatiile furnizate intelegem ca serviciile de leasing au fost utilizate pe durata derularii contractului de leasing in sensul in care autoturismul a fost folosit pentru realizarea de operatiuni ce dau drept de deducere a TVA.

In concluzie, consideram ca nu se ajusteaza TVA insa este important sa puteti justifica faptul ca autoturismul respectiv a fost utilizat de catre PFA pentru efectuarea de operatiuni (livrari de bunuri sau prestari de servicii) cu drept de deducere a TVA, astfel incat sa puteti sustine deducerea initiala a taxei pe valoare adaugata platita odata cu ratele de leasing.


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
leasing financiarTVAcheltuieli deductibilePFAdeducererateOUG 24/2012


Data aparitiei: 15 Noiembrie 2012

Votati articolul "Sunt ratele de leasing deductibile? Ce cheltuieli se deduc de PFA?":
Rating:

Nota: 4.65 din 5 din 10 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X