V-am informat intr-un articol anterior ca ministrul de Finante Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, marti seara, ca in prezent se realizeaza o analiza comparativa pe Codul Fiscal si pe Codul de Procedura Fiscala in vederea aplicarii unui noi cadru fiscal incepand cu data de 1 ianuarie 2019.
Echipa MFP a inceput sa lucreze la aceste modificari inca de luna trecuta. Pana la finalul lunii mai, organizatiile si mediul de afaceri au avut o data limita in care puteau sa trimita propunerile de modificare. De atunci, conform MFP, au fost intalniri pana joia trecuta. La prima dezbatere a participat si ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, anunta hotnews.ro.
Subiectele abordate la prima intalnire, potrivit MFP, au avut ca tema principala modul de elaborare a modificarilor legislative, respectiv rescrierea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala sau doar elaborarea unui proiect de lege de modificare si completare, interactiunea cu OUG 79/2017 ca act normativ care se afla inca in dezbatere parlamentara si modul in care modificarile si completarile se vor raporta la acest act normativ, modificari privind casele de marcat, prezentarea unor propuneri privind legislatia secundara in paralel cu cele privind legislatia primara si altele.
Deocamdata se mai lucreaza asupra acestui proiect. Propunerile finale (variantele oficiale) vor fi publicate in luna septembrie.
Consultati propunerile mediului de afaceri pe Codul de procedura fiscala aici. >>
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Iata cateva modificari propuse de mediul de afaceri!
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Urmatoarele modificari sunt extrase din documentul asupra caruia lucreaza echipa MFP in prezent.
Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a trimis catre MFP o propunere ce prevede stabilirea unui regim fiscal clar pe zona de criptomonede, avand in vedere ca au fost mai multe dileme in ultima perioada.
„In termen de cel mult 3 zile de la incetarea motivului suspendarii sau la implinirea perioadei de suspendare prevazuta la alin. (2) sau (3), organul de inspectie emite o decizie de incetare a suspendarii care se comunica contribuabilului/platitorului odata cu reinceperea inspectiei fiscale. Data reinceperii inspectiei fiscale este data incetarii suspendarii.”, este una dintre propunerile facute de CCF.
La art. 128, reformularea alin. (1) - (2)
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 118 alin. (3), conducatorul organului de inspectie fiscala poate decide reverificarea unor tipuri de obligatii fiscale pentru o anumita perioada impozabila, la propunerea organului de inspectie desemnat cu efectuarea inspectiei sau la cererea contribuabilului, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:
a) dupa incheierea inspectiei fiscale apar date suplimentare care erau necunoscute organului de inspectie fiscala sau, dupa caz, contribuabilului, la data efectuarii inspectiei fiscale;
b) datele suplimentare influenteaza rezultatele inspectiei incheiate.
Inca o propunere vizeaza calea de atac a contestatiei, care reprezinta mijlocul procesual prin intermediul caruia un contribuabil poate critica in fata organului de solutionare neindeplinirea unor obligatii de catre echipa de inspectie fiscala cu ocazia efectuarii unei inspectii fiscale.
CDR propune modificarea alin. 2 si 4:
(2) Refacerea inspectiei fiscale trebuie sa respecte strict perioadele fiscale, precum si considerentele deciziei de solutionare a contestatiei care au condus la desfiintare, astfel cum acestea sunt mentionate in decizie. In toate cazurile, refacerea inspectiei fiscale nu poate afecta beneficiile anterior recunoscute contribuabilului.
De asemenea, se propune completarea art. 130 dupa cum urmeaza:
”(11) Contribuabilul/Platitorul trebuie informat despre implicarea in cadrul inspectiei a altor specialisti ANAF care nu sunt membrii ai echipei de inspectie si, in mod subsecvent, de constatãrile acestor specialisti, acordandu-i-se posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere in conditiile alin. 5.”
Camera Consultantilor fiscali propune si completarea art. 130 din Codul de procedura fiscala in sensul introducerii unui nou alineat, alin. (6), cu urmatorul continut:
„Daca contribuabilul verificat refuza sau impiedica prin orice mijloace si pe orice cale prezenta organelor fiscale pentru prezentarea notificarii privind data si ora stabilirii discutiei finale, in sediul sau social sau la domiciliul sau fiscal, dupa caz, si nici nu notifica organului fiscal de inspectie faptul ca renunta la acest drept, potrivit legii, atunci se vor considera de drept si de facto indeplinite conditiile prevazute la alin. (4) si (5), caz in care organul de inspectie fiscala va face mentiune speciala in cuprinsul Raportului de inspectie fiscala, asupra faptului ca in acest caz contribuabilul desi avea cunostinta despre constatarile fiscale ale verificarii sale, refuza discutia finala si nu prezinta in cauza nici punctul sau de vedere asupra constatarilor fiscale si nici declaratia finala ce trebuie sa o completeze la incheierea inspectiei fiscale respective."
Totodata, se cere completarea cadrului legal privind desfasurarea controlului antifrauda, prin introducerea unor noi articole, astfel:
Art. 1371 Dreptul contribuabilului/platitorului de a fi instiintat
La inceperea controlului operativ si inopinat, contribuabilul/platitorul supus controlului antifrauda are dreptul de a fi instiintat cu privire la actiunea care urmeaza sa se desfasoare. In acest scop, inspectorul antifrauda desemnat cu efectuarea controlului, inmaneaza contribuabilului/platitorului un aviz de control care cuprinde temeiul juridic si obiectul controlului antifrauda.
Art. 1372 Rezultatele controlului antifrauda
(1) La finalizarea controlului operativ si inopinat se incheie proces-verbal de control/act de control, in conditiile legii. Un exemplar al procesului-verbal de control/actului de control se comunica contribuabilului/platitorului.
(2) Procesul-verbal/actul de control prevazut la alin. (1) constituie mijloc de proba in sensul art. 55, inclusiv in situatia in care in continutul sau sunt prezentate consecintele fiscale ale neregulilor constatate.
(3) Contribuabilul/Platitorul isi poate exprima punctul de vedere fata de constatarile mentionate in procesul-verbal/actul de control in termen de 5 zile lucratoare de la comunicare.
(4) Constatarile consemnate in procesul-verbal/actul de control prevazut la alin. (1) pot fi luate in considerare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor/platitorilor pentru inspectia fiscala.