email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul saptamanii: Cereti furnizorului sa nu faca economie la scris cand achizitionati servicii

deducere TVAservicii contractnoul cod fiscalcodul fiscaldocumente justificative

Daca ne raportam la prevederile normative de la art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal, observam ca una dintre conditiile fundamentale pentru justificarea unei achizitii de servicii este lipsa documentelor justificative care sa ateste prestarea efectiva a acestor servicii.

Fara ca textul nostru sa fie limitativ, ci doar explicativ, aferent fiecarei facturi de achizitii de servicii - si ne referim la serviciile cu caracter de continuitate - trebuie sa pastram ca documente justificative contractele cu furnizorii respectiv documentele ce atesta realizarea practica a serviciilor cum sunt: situatii de lucrari, procese verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte materiale corespunzatoare ce pot fi probe.

Chiar daca serviciile au fost prestate in realitate, lipsa documentelor justificative ne pune in situatia prin care asistam suparati la reincadrarea unei cheltuieli din categoria celor deductibile in categoria celor nedeductibile.

In plus, ne asumam si riscul major ca aceasta tranzactie sa fie considerata fara substanta economica in baza mult discutatului articol 11 din Codul fiscal, iar implicatiile pot sa fie si de natura penala, nu numai civila de ordinul platilor majorate de impozit.

Din perspectiva TVA, prescurtarea denumirii serviciilor uzitata foarte des in practica la modul "Servicii conform contract" se dovedeste din ce in ce mai apasatoare pentru dreptul de deducere al TVA. Desigur, folosirea unei astfel de sintagme nu este conforma cu prevederea existenta de-a lungul timpului la art. 155 din Codul fiscal ce obliga la mentiunea in factura a denumirii complete a bunurilor sau serviciilor achizitionate.

I acest sens, ca sa fim scutiti de interpretari discutabile, trebuie sa amintim ca speta a fost transata inca din anul 2007 prin recursul procurorului in interesul legii, ocazie cu care dispozitivul deciziei inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 5/2007 este foarte usturator pentru contribuabilul ce nu s-a ingrijit sa detina facturi de achizitii corect si complet intocmite.

Sa analizam acest dispozitiv:
"Taxa pe valoarea adaugata nu poate fi dedusa ºi nici nu se poate diminua baza impozabila la stabilirea impozitului pe profit in situatia in care documentele justificative prezentate nu contin sau nu furnizeaza toate informatiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare la data efectuarii operatiunii pentru care se solicita deducerea TVA."

Observam asadar ca fara a se mai analiza fondul economic al problemei, cum ar fi realitatea tranzactiei, valoarea serviciilor sau a bunurilor achizitionate, prin simpla lipsa a unui element obligatoriu din factura pierdem dreptul de deducere al TVA de la aceste achizitii. Desigur, pierderea dreptului de deducere a TVA se va face la data scadentei TVA de plata aferenta lunii in care a fost emisa aceasta factura.

Prin urmare, in afara de aceasta suma aferenta TVA suntem pusi si in situatia platii unor penalitati de intarziere iar prin aparitia penalitatii de nedeclarare din anul 2016, nivelul acestor costuri accesorii este unul urias. Mai observam si faptul ca dupa anularea dreptului de deducere a TVA, cheltuiala cu anularea dreptului de deducere a TVA este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

Parafrazand, ne aflam iarasi in situatia "de alti bani, alte accesorii! ".

Prin urmare, acordati atentia cuvenita calitatii documentelor contabile pe care le inregistrati in evidente pentru ca lipsa atentiei cuvenite ne poate pune in situatia de mari costuri, chiar daca pe fondul economic al problemei avem dreptate.

Cu stima,
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
Adrian Benta.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deducere TVAservicii contractnoul cod fiscalcodul fiscaldocumente justificative


Data aparitiei: 02 Octombrie 2015

Votati articolul "Sfatul saptamanii: Cereti furnizorului sa nu faca economie la scris cand achizitionati servicii":
Rating:

Nota: 2.83 din 5 din 9 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X