email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Administrarea bunurilor proprietate publica si evidenta obiectelor de inventar. Care e procedura?

obiecte de inventarmijloace fixeproprietate publicadocumente contabileadministratie publica

In cele ce urmeaza, discutam despre o societate cu capital de stat (din bugetul local) care primeste in administrare mijloce fixe, o serie de materiale si obiecte de inventar de la Primarie.

Cum se inregistreaza in contabilitate mijloacele fixe primite si celelalte bunuri? Ce documentele trebuie intocmite?


Mai important decat actionariatul societatii care primeste bunurile in administrare este regimul juridic al acestor bunuri, respectiv daca ele sunt proprietate publica sau proprietate privata de stat (in ipoteza nu este precizat).
 
In cazul bunurilor proprietate publica, din ipoteza rezulta ca primitorul bunurilor este o societate.
In conformitate cu prevederile 868 alin.1 Cod civil, titulari ai dreptului de administrare a bunurilor proprietate publica pot fi : regiile autonome, autoritatile administratiei publice centrale sau locale sau alte institutii publice de interes national, judetean ori local. Din acest tex de lege rezulta ca societatile nu sunt incluse in categoria entitatilor ce pot avea calitatea de titular al dreptului de administrare pentru bunurile proprietate publica.
 
In cazul bunurilor proprietate privata de stat, sunt aplicabile dispozitiile Titlului V din Cartea a  III-a Cod civil (art.792 -857 Cod civil).

Documente juridice necesare:  Dreptul de administrare pentru astfel de bunuri se constituie prin conventie de natura civila incheiata intre autoritatea publica ce detine in proprietate bunurile si societatea ce urmeaza a le administra. Apreciem ca, in prealabil, este necesar ca autoritatea publica locala sa emita un act administrativ prin care sa decida constituirea dreptului de administrare, limitele acestuia si persoanele imputernicite sa semneze, din partea  autoritatii locale, conventia de administrare

Primirea efectiva a bunurilor se face in baza unui proces verbal de predare-primire. Desi nu este obligatoriu, se recomanda intocmirea unui inventar.


 
Documente contabile ce trebuie intocmite:
Documentele de evidenta a mijloacelor fixe sunt, conf. Ordin 3512/2008 modificat prin O.nr.170/2015:

    fisa mijlocului fix
    bon de miscare a mijloacelor fixe

 Evidenta materialelor de natura obiectelor de inventar se tine cu ajutorul urmatoarelor documente :

-    nota de receptie si constatare diferente (Cod 14-3-1A),
-    bon de predare, transfer, restituire (Cod 14-3-3A),
-    bon de consum (Cod 14-3-4A)
-    fisa de magazie (Cod 14-3-8)
-    fisa de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta (Cod 14-3-9)
-    registrul stocurilor  (Cod 14-3-11 si Cod 14-3-11/a),

Din ipoteza rezulta ca primitorul bunurilor este o societate. Prin urmare se va utiliza planul de conturi specific societatilor (OrdinMFP  nr.1802/2014).  

In contabilitate se folosesc urmatoarele conturi in afara bilantului, fiind vorba de bunuri date in administrare:
 
Contul 8038 "Bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie"

Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati.
   
In debitul contului 8038 "Bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie" se inregistreaza valoarea bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati, iar in credit, valoarea celor restituite.
   
Soldul contului reprezinta valoarea bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati, existente in entitate la un moment dat.
 
In cazul materialelor in regim de proprietate privata de stat, care urmeaza a fi consumate, se poate utiliza si Contul 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare".

Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta materiilor prime, materialelor si altor valori materiale (imobilizari corporale, obiecte pretioase etc.) apartinand tertilor, primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, pe baza de contract.

In debitul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare" se inregistreaza, la preturile prevazute in contract, valorile materiale primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, iar in credit se inregistreaza, la aceleasi preturi, valorile materiale finisate sau reparate, restituite titularilor.

Soldul contului reprezinta valorile materiale primite spre prelucrare sau reparare.

Referitor la valoarea la care trebuie inregistrata la data intrarii in societate, bunurile se   inregistreaza in contabilitatea societatii  la valoarea de inventar din evidentele autoritatii publice locale.

Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
obiecte de inventarmijloace fixeproprietate publicadocumente contabileadministratie publica


Data aparitiei: 26 Noiembrie 2015

Votati articolul "Administrarea bunurilor proprietate publica si evidenta obiectelor de inventar. Care e procedura?":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X